1 560 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Puuhella/piippu
Hei,
Asun vanhassa hirsitalossa 1900-luvun alusta, joka lämmitetään sähkölämmittimillä.
Jonakin hetkenä tulevaisuudessa harkitsen korjata pari rikkinäistä palkkia olohuoneen alla. Samassa huoneessa on pieni kellari, jossa on noin 1,5 m korkeus.
Kysymykseni on yksinkertaisesti, onko sopivaa asentaa sinne alas puu/pellettikattila sekä siihen liittyvät akkumulaatiosäiliöt ja porata reikä savupiippuun savukanavaa varten? Onko se edes käytännössä toteutettavissa?
Haluaisin siirtyä vesikiertoiseen lämmitykseen ja säästää itseltäni rahaa ja aikaa.
Kiitos etukäteen.
/Michael
Asun vanhassa hirsitalossa 1900-luvun alusta, joka lämmitetään sähkölämmittimillä.
Jonakin hetkenä tulevaisuudessa harkitsen korjata pari rikkinäistä palkkia olohuoneen alla. Samassa huoneessa on pieni kellari, jossa on noin 1,5 m korkeus.
Kysymykseni on yksinkertaisesti, onko sopivaa asentaa sinne alas puu/pellettikattila sekä siihen liittyvät akkumulaatiosäiliöt ja porata reikä savupiippuun savukanavaa varten? Onko se edes käytännössä toteutettavissa?
Haluaisin siirtyä vesikiertoiseen lämmitykseen ja säästää itseltäni rahaa ja aikaa.
Kiitos etukäteen.
/Michael
Ajattele puulogistiikkaa...
Tuleehan siitä melkoinen määrä puita, jotka pitää kulkea läpi.
Säiliöitä voi varmasti erikoisvalmistaa ja puukattila mahtuu varmasti, pitäisi olla matalia malleja.
Ulkopannukeskuksen rakentaminen ei ole vaihtoehto?
Tuleehan siitä melkoinen määrä puita, jotka pitää kulkea läpi.
Säiliöitä voi varmasti erikoisvalmistaa ja puukattila mahtuu varmasti, pitäisi olla matalia malleja.
Ulkopannukeskuksen rakentaminen ei ole vaihtoehto?
Ulkolämpölaitos ei ole vaihtoehto. Se olisi liian suuri toimenpide ja maksaisi liikaa.
Minulla on ikkuna, jonka voin helposti avata ja heittää alas puut/pelletit sen kautta. Suurin huoleni on savupiippu, jos siitä tulee liian suuri toimenpide.
Minulla on ikkuna, jonka voin helposti avata ja heittää alas puut/pelletit sen kautta. Suurin huoleni on savupiippu, jos siitä tulee liian suuri toimenpide.
Olettaen, että savupiipun hormit ulottuvat kellariin saakka, ei ole mitään suurempia ongelmia tehdä siihen reikä. Niinhän tehdään yleensä, kun esimerkiksi takka asennetaan. Olen itse tehnyt sen kotona. Edellisessä talossa siirsin myös savuyhteyden savupiippuun pannunvaihdon yhteydessä. Vain uusi reikä auki. On kuitenkin erittäin todennäköistä, että talossa täytyy vetää letku hormiin, jos talo on niin vanha. Ehkä se voi selvitä sisäpuolen rappaamisella.
Olisin samaa mieltä kuin D09 ja olisin enemmän huolissani käytännöllisyydestä. Katon korkeus on vain 150 cm, joten jos itse et ole 140 cm pitkä, laitteen huolto tulee olemaan erittäin hankalaa.
Olisin samaa mieltä kuin D09 ja olisin enemmän huolissani käytännöllisyydestä. Katon korkeus on vain 150 cm, joten jos itse et ole 140 cm pitkä, laitteen huolto tulee olemaan erittäin hankalaa.
Hyvä juttu ikkunan kanssa. Sehän helpottaa
Mutta silloin pellettien pitäisi kai olla vaihtoehto
Eli täytät ulkopuolelta ja menet vain alas kiroamaan, kun se menee pieleen.
Savukanava pitäisi, JOS katon/liitoskorkeus menee pieleen, pystyä ratkaisemaan asentamalla uusi ulkoinen savupiippu tai menemällä läpi palkiston eristetyillä putkilla vähän korkeammalla..
Tyylikäs? Ei aavistustakaan
Mutta silloin pellettien pitäisi kai olla vaihtoehto
Eli täytät ulkopuolelta ja menet vain alas kiroamaan, kun se menee pieleen.
Savukanava pitäisi, JOS katon/liitoskorkeus menee pieleen, pystyä ratkaisemaan asentamalla uusi ulkoinen savupiippu tai menemällä läpi palkiston eristetyillä putkilla vähän korkeammalla..
Tyylikäs? Ei aavistustakaan
Klikkaa tästä vastataksesi