Olen muuttanut puutalosta 60-luvulla rakennettuun kerrostaloon. Kaikki on betonia, ja se on minulle hieman uutta.

Remontin yhteydessä kaikki listat on vaihdettava, eli lähinnä lattialistat ja karmilistat. Listat kiinnitetään pelkkään betoniin ja karmeissa betoniin toisessa reunassa ja oven karmiin toisessa reunassa.

Olen melko tarkka listojen suhteen. En halua näkyviä naulanjälkiä jne., vaan haluan pakkeloida ne umpeen ja maalata päälle, jos nauloja tai ruuveja käytetään.

1) Mikä asennusmenetelmä on suosituin?
2) Voiko käyttää (pitäisikö välttää) liimaa? Jos kyllä, mikä liima (PL400, MS-polymeeri, kiinnitysliima...)?

Olen ajatellut laskea katon eteisessä ja asentaa kipsilevyt saadakseni sähköjohdot ylös, esim. spottilamppuja varten. Ajatus on asentaa puukoolaus 45x45 (betoni-)kattoon, jonka päälle harventaa 28x70 ja sitten kipsilevy.
3) On työlästä porata ja kiinnittää kattoon. Ehdotuksia työmenetelmäksi? Esim.
a) sahaa koolaukset
b) esiporaa puuporanterällä koolauksissa
c) pidä koolausta kattoa vasten ja poraa betoniterällä esiporattuun reikään, jotta saat porausohjeen kattoon, jossa poraat tulpan
d) pidä koolausta täysin paikallaan, jotta se ei liiku, ja poraa ohje seuraavaa reikää varten (tämä tuntuu työläältä)
e) poraa ja laita tulppa ja toivo, että tulppa osuu täysin oikeaan kohtaan
f) kiinnitä koolaukset
Vai onko olemassa helpompia tapoja? Mikä mitoitus tarvitaan reikään/tulppaan luuletteko?

Uudet ovenkarmit on asennettava oviaukkoihin, jotka ovat betonista. Joissakin aukoissa on jonkin verran puuta betonin sisällä, joka tuntuu houkuttelevalta kiinnittää karmit siihen.
4) Mitä puuta se on?
5) Voiko oven kiinnittää siihen puuhun, vai suositellaanko poraamista, tulppaamista ja karmiruuvin kiertämistä tulppaan?

Voin avustaa valokuvilla tarvittaessa.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.