4 514 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Putkiholkki asbestikitillä?
Mietin, onko täällä Byggahus-foorumilla ketään, joka työskenteli eristämässä (tai asbesti) putkikaaria 50-luvun alkupuolella. Pala kangasta toisesta putkikaarista kellarissa, jossa on vähemmän valoa ”paloina”, on lähetetty analyysiin ja se osoittaa Amosiittia. Mietin, onko kaikki se valkoinen jauhe, joka on ”uuden” mustan putken päällä, asbestia sisältävää gurmassa-ainetta ja miten näitä putkia eristettiin?
Alla on kuva kellaristani.
Rakennusperinteen vaalija
· 105 viestiä
Näyttää erittäin samanlaiselta kuin minulla. Sideharso, pahvi, teräslanka, lasivilla suorilla osuuksilla ja sideharso, gurmassa (asbesti), teräslanka, vähän lasivillaa käyrissä.T Timjen sanoi:Ihmettelen, onko täällä Byggahus-sivustolla ketään, joka olisi työskennellyt eristämässä (tai toiminut puhdistajana) putkikäyriä varhaisella 50-luvulla. Pala kangasta toisesta putkikäyrästä kellarissa, jossa on vähemmän valoa ”palasina”, on lähetetty analysoitavaksi ja osoittaa Amositiä. Mietin, onko kaikki se valkoinen jauhe, joka on ”uuden” mustan putken päällä asbestipitoinen gurmassa ja miten mentiin eteenpäin, kun näitä putkia eristettiin?
Kuitenkin minulla asbestijauhe on vaaleanruskeaa. Sinulla se näyttää olevan valkoista?
Aivan. Uskon ja toivon, että valkoinen jauhe on kipsiä, joka on ollut asbestia sisältävän gurmassan päällä, sillä ymmärtääkseni asbestia sisältävä massa on suoraan putkessa. Outoa on, että annoin saneeraajan ottaa näytteen toisesta rikkinäisestä mutkasta ja hän sanoi "se, mikä on verkossa, on taatusti asbestia", mitä se myös oli. Se oli kuin kokkareita, jotka roikkuivat rikkinäisessä verkossa ja kuten sinäkin sanoit, muistan sen olleen enemmän vaaleanruskeaa.K Krabbeluring sanoi:
· 105 viestiä
Hmm, okei! Eli sanot, että valkoiset klimipit olivat niitä, jotka testattiin, ja ne osoittivat asbestia? Vai oliko se täysin eri mutka?T Timjen sanoi:Jah precis. Uskon ja toivon, että valkoinen jauhe on kipsiä, joka on ollut gurmassan päällä, jossa on asbestia. Käsittääkseni asbestimassa on suoraan putken päällä. Se, mikä on outoa, on että annoin ammattilaisen ottaa näytteen toisesta särkyneestä mutkasta, ja silloin hän sanoi, että "se, mikä istuu kankaassa, on varmasti asbestia", ja sitä se myös oli. Ne olivat ikään kuin klimppejä, jotka roikkuivat rikkinäisessä kankaassa, ja haluan kuten sinäkin muistaa, että se oli enemmän vaaleanruskeaa.
Minulla oli, puhumme nyt pelkästään mutkista, mineraalivillaa sisimmässä kiinnitettynä rautalangalla, sen jälkeen peitettynä ja tasoitettuna oboyn värisellä asbestimassalla, ja lopuksi sideharsoa, joka tavallaan sulki asbestin ja liittyi kaiken muun tavallisen eristyksen kanssa suorilla osuuksilla. Valitettavasti useat mutkat olivat hajonneet aikojen saatossa, todennäköisesti siksi, että siellä ei ollut jäykkää pahvia ollenkaan.
Irrotin itse kolme mutkaa, siis eristeen vain, ja se oli suoraa helvettiä. Asbesti vain lohkeili kakuiksi ja sen poistaminen oli hankalaa, koska lasivilla oli alla monien kierrosten rautalangan kanssa. Luulin, että se olisi ollut pelkkää gurmassaa, silloin se olisi ollut superhelppoa.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 723 viestiä
Jos ei ole oikeita varusteita saneeraukseen, ei pidä ryhtyä mutkien käsittelyyn. Leikkaa suorilla osuuksilla ja vaihda kaikki tai kapseloi ja jätä rauhaan. Merkitse jollain varoituksella seuraavalle sukupolvelle, jolla ei ehkä ole tietoa siitä, mitä siellä on.
· 105 viestiä
Se oli hätätoimi sen jälkeen, kun putkimies oli leikannut suoraan kolmessa mutkassa huolimatta selkeistä ohjeista, että siellä oli asbestia. Hän teki silti, mitä halusi. Minulla oli maski ja kokovartalopuku sekä ilmastin päällä 4 päivää, imuroin kaikki pinnat. Hiukan vaikeaa ehkä suunnitella kunnolla, kun puukattila, joka lämmittää taloa, on siellä. Ennen kuin aloitin, en tiennyt, että sen poistaminen olisi niin hankalaa, yksinkertaisesti.imported_Benno sanoi:
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 723 viestiä
Voi. Mikä putkimies ilman itsesuojeluvaistoa?K Krabbeluring sanoi:Se oli kiireellinen toimenpide sen jälkeen, kun putkimies leikkasi suoraan 3 mutkaan huolimatta selvistä ohjeista, että siellä oli asbestia. Hän teki kuitenkin kuten halusi. Minulla oli maski ja koko kehon suoja-asu sekä ilmanpuhdistin 4 päivää, imuroin kaikki pinnat. Vähän vaikea ehkä suunnitella kunnolla, kun taloa lämmittävä puupannu on siellä. Ennen kuin aloitin, en tiennyt, että se olisi niin vaivalloista poistaa, yksinkertaisesti.
· 105 viestiä
Sitä ihmettelen myös. Se oli tunnin työ katkaista pari käyttämätöntä putkea ja tulpata. Soitin ja kysyin, miten työ edistyy, ja hän sanoi: "Ei täällä ollut asbestia, se on yleensä valkoista ja lähellä putkea", "okei....?" vastasin ja kun tulin kotiin, lattialla oli möhkäleitä eristemassasta, heitettyjä putkia ja rikkoutuneita mutkia roikkuvine sidoksineen. Hän "ei tiennyt" sellaisesta asbestista ja oli siis sahannut suoraan kahteen mutkaan ja lähelle yhtä. Irroittanut kaiken eristyksen. Kuitupitoisuus ilmassa oli varmaan hurja.imported_Benno sanoi:
Täysin uskomatonta! Itse olen ollut hieman vainoharhainen vain koska tuuletin huoneen perheeni suihkuttua siellä kuukauden ennen kuin löysin vaurion sekä siivosin hieman tavaroita, jotka olivat toisen vaurioituneen mutkan alla.K Krabbeluring sanoi:Sitä minäkin ihmettelen. Se oli tunnin työ katkaista pari käyttämätöntä putkea ja plombera. Soitin ja tarkistin, miten se sujui, jolloin hän sanoi: "ei, ei täällä ollut asbestia, se on yleensä valkoista ja lähellä putkea", "okei....?" sanoin, ja kun tulin kotiin, lattialla oli kasa gurmassa, heitettyjä putkia ja rikkinäisiä mutkia, joissa roikkuvat sideharso. Hän "ei tiennyt" tämän tyyppisestä asbestista, ja oli siten sahannut kahteen mutkaan ja lähelle yhtä. Repi kaiken eristeen irti. Tuo kuitujen pitoisuus ilmassa ei varmaankaan ollut armollinen.
Oliko kyseessä ruotsalainen putkiliike? Olen ymmärtänyt, että monet tänne tulevat ulkomaalaiset työntekijät eivät valitettavasti juuri tiedä, mitä asbesti on.
Se oli toisessa vahingoittuneessa mutkassa, josta otettiin näyte. Siksi ihmettelen, onko valkoinen jauhe itse asbesti. Näyttää siltä, että harvat tietävät, miten nämä mutkat todella eristettiin.K Krabbeluring sanoi:Hmm, okei! Eli tarkoitat siis, että valkoiset kokkareet olivat se, mitä testattiin, ja ne osoittivat asbestia? Vai oliko kyseessä täysin eri mutka?
Minulla oli, jos nyt puhutaan vain mutkista, mineraalivillaa sisimmäisenä, kiinnitettynä rautalangalla, sitten asbestiin upotettu ja tasoitettu oboyvärisellä massalla, lopuksi harsokangas, joka ikään kuin sulki asbestin ja sitten liittyi kaikkeen muuhun tavalliseen eristykseen suorilla osuuksilla. Valitettavasti monet mutkat olivat rikkoutuneet ajan kulumisesta, luultavasti siksi, että siellä ei ole jäykkää pahvia ollenkaan.
Irrotin kolme mutkaa itse, siis vain eristeet, ja se oli aivan helvettiä. Asbestikakkuja vain irtosi, ja oli toivotonta saada niitä pois, juuri siksi, että lasivilla oli alimmaisena monin kerroin rautalangalla. Luulin, että se oli pelkkää guramassa, silloin se olisi ollut superhelppoa.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 723 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi