Hei, olemme mahdollisesti ostamassa maatilan, ja talo on uusittu vuonna 2016 kokonaisurakkana. Näimme tänään näytössä, että putkia tulee ulos vähän sieltä täältä ja pohdimme, miksi? Kuvassa olevat ovat kylpyhuoneesta, mutta myös vaatekaapissa oli putki.
 
  • Kaksi putkea ulkonevat kylpyhuoneen valkoisista kaakeleista mustalla lattialla.
Se voisi olla jonkinlainen vuotohälytys shakkilaudasta tai jakokaapista. Mitä seinän takana on?
 
Centano Centano sanoi:
Voisi olla jonkinlainen vuodonkohdistin shakkilaudasta tai jakelukotelosta. Mitä seinän takana on?
Badrumin takana oli walk in closet/makuuhuone ja kaapissa olevan toisen putken takana oli makuuhuone, ei erityisen paksuja seiniä juuri siellä tai niin.
 
On todennäköisesti vuotoilmaisin lattialämmityksen ja käyttöveden jakokaapista.

Alhaalla sijaitseva putki kylpyhuoneessa ei ole kunnossa, sen pitäisi olla vähintään 60 mm etäisyydellä lattian vedeneristyksestä (myös vuonna 2016 voimassa olleiden sääntöjen mukaan).
 
Putki kaapissa onko se myös lähellä lattiaa vai korkeammalla? Jos se on korkeammalla, se saattaa olla putki sähköasennukselle, sillä onhan se kummallista, jos on jätetty päälle mutta vuotoilmaisinta kaapissa.
 
Jos se on vuotoilmaisin, jakajan ei tarvitse olla aivan seinän toisella puolella, vaan periaatteessa missä tahansa seinässä (kaapissa, jossa on luukku), johon on voitu vetää putket näkyviin ulostuloihin.
 
Centano Centano sanoi:
Onko putki vaatekaapissa myös lähellä lattiaa vai korkeammalla? Jos se on korkeammalla, se voi olla sähköjohdotuksen putki, sillä olisi kummallista, jos vuotoindikaatio olisi vaatekaapissa.
Se on suunnilleen samalla korkeudella kuin ne, jotka ovat korkeammalla kylpyhuoneessa
 
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Jos kyseessä on vuotoilmaisin, jakajan ei tarvitse olla juuri seinän toisella puolella, vaan periaatteessa missä tahansa seinässä (kaapissa luukulla), kunhan putket on voitu vetää niihin poistoaukkoihin, jotka näet.
Me uskomme, että alempi putki on jotain muuta, se ei näyttänyt ollenkaan samanlaiselta kuin ne, jotka ovat hieman korkeammalla, ja ylempänä olevat näyttävät täsmälleen samanlaisilta kuin vaatekaapissa ja ovat samalla korkeudella myös.
 
Bernieberg Bernieberg sanoi:
Jos kyseessä on vuotoindikaattori, jakajan ei tarvitse olla juuri vastakkaisella puolella seinää, vaan periaatteessa jossakin seinässä (kaapissa, jossa on luukku), mihin tahansa, mistä on voitu vetää putket näkemillesi ulostuloille.
Niiden putkien vieressä oli myös useampia luukkuja, 2 kpl vaatehuoneessa ja 1 makuuhuoneessa kaapin takana, ne olivat kiinni 3 ristikantaruuvein, joten emme voineet myöskään katsoa niiden luukkujen taakse.
 
Siellä on varmaankin jokin jakelujärjestelmä seinässä luukkujen takana vuotojen ilmaisimella.

Jos matalalla oleva putki ei ole vuotojen ilmaisin, sen tarkoitus on epäselvä. Se on silti väärin sijoitettu. Ehkä se ei ole maailman suurin asia, mutta minulle se olisi pieni varoitusmerkki koskien kylpyhuoneen tekijän osaamista. Olisin tarkistanut tarkasti, miltä jakelijan asennus kokonaisuudessaan näyttää, esimerkiksi että se on tiiviissä kaapissa eikä vain piilotettu seinään. Kuulostaa epätavalliselta, että luukku aukeaisi kolmella ristipääruuvilla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.