Hei,

Olemme ajatelleet käynnistää seuraavan projektimme pian. Projekti käsittelee suuren kylpyhuoneen tekemistä kellariin. Tätä varten meidän täytyy purkaa noin 1,5 m seinää. Sekä seinä että holvi ovat betonia ja kyllä, seinä on kantava piirustuksen mukaan. Talo on 1 1/2 kerroksinen talo kellarilla ja kyseessä on se, että tämän ajattelemamme aukon yläpuolella olemme aiemmin purkaneet noin 4 m vastaavaa seinää kerrosta ylempänä ja olemme purkaneet sen HEA 160 palkilla taiteen sääntöjen mukaisesti rakennesuunnittelijan avulla.

Kysymykseen: Tarvitseeko tähänkin ottaa mukaan rakennuskonsultti laskemaan? Tuntuu siltä, että tämän osan purkamisen pitäisi olla ok, koska tällä betoniseinällä yläpuolella ei enää ole seinää, joka kuormittaisi sitä. Pilarit, jotka kantavat HEA palkkia, ovat vajaat 1 m kummaltakin puolelta aiotusta aukosta.
 
Sääntökirja sanoo tietysti rakennuslupa ja suunnittelija, mutta ottaisin kyllä esiin ison sahan ja vetäisin menemään.....
 
  • Tykkään
Enk Projektet
  • Laddar…
Kyllä, sääntökirja on selvä siinä asiassa... Mutta mukava kuulla, että muutkin olisivat pelanneet sääntöjen ulkopuolella tässä tapauksessa. Kiitos!
 
Silloin luet vanhaa sääntökirjaa.
Sääntökirja ei nimittäin sano mitään rakennuslupaa koskien rakennemuutoksia. Sen sijaan rakennusilmoitusta.
 
Riippumatta luvasta tai ilmoituksesta sinulta vaaditaan konstruktionsritningar + laskelmat.....
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.