B
Suunnittelen purkaa olemassa olevan kellarin seinän ja laajentaa pyykkitupaamme. Siellä on kylpyhuone, jota emme enää käytä, josta poistamme kylpyammeen mutta säilytämme wc:n, joka siirretään hieman. Ennen kuin puran seinän, haluan varmistaa, että se ei ole kantava (mistä olen melko varma), mutta haluaisin kuitenkin saadapalaa palautetta ennen kuin se katoaa. Seinä, joka on tarkoitus purkaa, on pilvipilkulla merkitty kuvassa.

Seinän yläpuolella on keittiö, jossa on lankkulattia. Lankut ovat oikealta vasemmalle piirroksessa lattiahirsien mukaan, jotka on merkitty punaisilla viivoilla, ylhäältä alas. Ajattelen, että seinä ei voi olla kantava, kun lattiahirret ovat samassa suunnassa kuin seinä. Oikein vai väärin?

Tiedätkö, miten tämän tyyppisiä palkistoja toteutettiin 30-luvulla?

30-luvun rakennepiirustuksissa sanotaan, että pyykkituvan katto tulee valmistaa raakalautasta, joka peitetään tervapaperilla ja eterniitillä, mutta kun katson sitä, mielestäni se ei näytä eterniitiltä, vaan pikemminkin jonkinlaiselta betonipinnoitteelta.

Terveisin C

• Vanhan talon pohjapiirustus, jossa näkyy kellarikerroksen huoneet ja punaisella ympyröity seinä, joka suunnitellaan purettavaksi.
Talossa on puurunkoinen kehikko ja puurakenteiset lattiat. Seinissä ja katoissa on todennäköisesti rappaus rottinkimaton (vassmatta) päällä sisäpuolisena pintakerroksena. Kellarin ulkoseinät ovat todennäköisesti paikallaan valetusta betonista. Ilman tutkimusta ei voida tehdä varmoja johtopäätöksiä lattian palkkien suunnasta. Todennäköisesti niillä on eri suunta eri osissa välipohjaa kellarin ja pohjakerroksen välillä. Oletko tarkistanut, että lattian palkit todella ovat kuten olet piirtänyt? Paljon viittaa siihen, että pilvimainittu seinä ei ole kantava, mutta täysin varma ei voi olla.

Fulkemisten
Olen samaa mieltä. Muuratut seinät voivat myös vakauttaa seinää, josta ne ulkonevat suorassa kulmassa.

B
J justusandersson sanoi:
Talo on rakennettu lankkukehikolla ja siinä on puuvälipohja. Seinä- ja kattopinnat ovat todennäköisesti rapattu rörningillä (ruokamatto) pinnaksi. Kellariseinät on luultavasti tehty paikalla valettuna betonina. Ilman tutkimusta ei voida tehdä varmoja johtopäätöksiä lattian palkkien suunnasta. Todennäköisesti niillä on eri suunta osassa välipohjaa kellarin ja pohjakerroksen välillä. Oletko varmistanut, että lattian palkit todella ovat kuten olet piirtänyt? Paljon viittaa siihen, että pilvimerkitty seinä ei ole kantava, mutta täysin varma ei voi olla.
J justusandersson sanoi:
Talo on rakennettu lankkukehikolla ja siinä on puuvälipohja. Seinä- ja kattopinnat ovat todennäköisesti rapattu rörningillä (ruokamatto) pinnaksi. Kellariseinät on luultavasti tehty paikalla valettuna betonina. Ilman tutkimusta ei voida tehdä varmoja johtopäätöksiä lattian palkkien suunnasta. Todennäköisesti niillä on eri suunta osassa välipohjaa kellarin ja pohjakerroksen välillä. Oletko varmistanut, että lattian palkit todella ovat kuten olet piirtänyt? Paljon viittaa siihen, että pilvimerkitty seinä ei ole kantava, mutta täysin varma ei voi olla.
Näen, että keittiön laudat on naulattu lattian palkkeihin cc600, joten olen melko varma, että tiedän tarkalleen, miten ne sijaitsevat, ja ne ovat siis seinän suuntaisesti.

Tukitoiminto kohtaavalle seinälle voisi olla silloin mahdollinen riski. Sen selvittäminen on vaikeaa.

Tukitoiminto riippuu paljon kellarin ulkoseinän toteutuksesta. Jos se on kuten luulen betoniseinä, riittää varmasti poikittaisella seinällä, joka on suunnilleen keskellä. Muurat-seinät, kuten esimerkiksi betoni-onkalo-kivet ovat herkempiä. Tämä on tärkeä näkökohta, jota on helppo unohtaa. Jos kellarin katossa ei ole palkkia, jota ei näy piirustuksessa, uskon, että palkit, jotka ovat olohuoneen lattia, ovat toisessa suunnassa. Ota mielellään selvää, mitä materiaalia on käytetty eri väliseiniin kellarissa.

• Tykkään
Baskavoda
  • Laddar…
B
J justusandersson sanoi:
Tukitoiminto riippuu paljon kellarin ulkoseinän toteutuksesta. Jos se on kuten luulen, betoniseinä, riittää varmasti noin keskellä oleva poikittainen seinä. Muuratut seinät, kuten esimerkiksi betoniharkkoseinät, ovat herkempiä. Tämä on tärkeä näkökohta, jonka unohtaa helposti. Jos kellarin katossa ei ole palkkia, joka ei näy piirustuksessa, uskon, että olohuoneen lattian kiskot ovat toisella puolella. Ota mielellään selvää, mitä materiaalia on käytetty kellarin eri väliseiniin.
Olen lukenut läpi asiakirjat, joita minulla on koskien rakennetta. Valitettavasti minulla ei ole rakennesuunnitelmia, vaan ainoastaan kuvaus, joka on kuitenkin erittäin perusteellinen. En tosin tiedä, pitääkö se täysin paikkansa, vai onko joissakin tapauksissa tehty toisin.

Tämän tekstin mukaan on kyseessä siltatiili eikä betoniseinät. Vain perustus on betonista.

Se, mitä en huomannut, on, että alkuperäinen piirustus ei täysin vastaa nykytilannetta. Luultavasti on tehty joitakin muutoksia, kun kellarin varastotilaan rakennettiin vessa alkuperäisessä piirustuksessa.

Tällä hetkellä kylpyhuone on ne siniset seinät, jotka haluan poistaa, ja punainen viiva näyttää seinän, joka on aiemmin purettu. Sen takana kulkee tuleva vesi.

Koska punainen pätkä on poissa, luulisi, ettei ole enää mitään muuta tukea, johon puututaan, jos siniset seinät puretaan. Toivottavasti edellisessä remontissa tiedettiin, mitä tehtiin :rolleyes:

• Vanha rakennuspiirustus ja rakennuskuvaus, jossa yksityiskohtia talon perustuksista, seinärakenteista ja kattotuoleista.
  • Pohjapiirros kellarista, jossa siniset viivat esittävät nykyisiä kylpyhuoneen seiniä ja punainen viiva esittää aiemmin poistettua seinää.
Mielenkiintoista luettavaa. Olin väärässä muutamissa kohdissa. Yksi johtopäätös, jonka voi tehdä, on että kaikki golvbjälkar sijaitsevat todennäköisesti samassa ritning. 3x9 tuumaa 6 metrin jännevälillä on kuitenkin melko heiluvainen. Sen huomaa varmasti, jos tanssitte olohuoneessa. Tämän kuvauksen perusteella uskon, että voit purkaa halutun väggen.

• Tykkään
thomas33
  • Laddar…
B
J justusandersson sanoi:
Mielenkiintoista luettavaa. Olin väärässä muutamassa kohdassa. Yksi johtopäätös, jonka voi vetää, on se, että kaikki lattian palkit ovat todennäköisesti samassa piirustuksessa. 3x9 tuumaa 6 metrin jännevälillä on kuitenkin melko heiluva. Se varmasti tuntuu, jos tanssitte olohuoneessa. Tämän kuvauksen perusteella luulen, että voit purkaa halutun seinän.
En oikein ymmärrä, miten tulkitset palkkien suunnan autotallin ja olohuoneen välillä. Yläkerrassa ne ovat ainakin oikealta vasemmalle, mutta ei tietenkään tarvitse olla sama täällä.

Jonkin verran on heilurimaista, kun hyppii, mutta ei kohtuuttoman paljon.

Se on ainoa paikka, jossa 6 metrin jänneväli voi olla ajankohtainen, kuten tekninen kuvaus viittaa. Sen aikaisessa talossa ei voi pitää mitään itsestäänselvyytenä, esimerkiksi, että lattianpalkit ovat samalla suunnalla kaikissa kerroksissa. 3x9 tuumaa vastaa 45x267 mm, mikä on tukeva mutta ei riittävän kestävä hyväksyttävään taipumaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.