7 984 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
Purkaa outo seinä asunnossa
Hei!
Olen keskellä remonttia nyt ja pian tulee se "suurin" vaihe. Se on seinän purkaminen.
Ensiksi haluaisin tietää, voisiko joku neuvoa millainen seinä tämä on. Seinän ydin on musta ja melko huokoinen. Ytimen päällä on noin 2-3 cm sellaista, joka näyttää laastilta tai vastaavalta. Se ei ole kovin tukeva, sillä jos vetää seinästä naulan, se usein tulee irti palasina.
Ajattelin myös purkaa tämän itse. Olen muodostanut kuvan miten teen ja ajattelin kysyä mielipiteitä siitä täällä. Vaihe 1 on aloittaa noin 50 cm korkeudelta maasta ja tehdä reikä moukarilla. Sitten rikkoa ylöspäin ja käyttää iskuporakonetta tekemään "kehys" ja sitten moukaria yrittäessäni saada sen irti paloina (uskon että siitä tulee pölyistä kuin helvetissä, ollakseni rehellinen). Mitä mieltä olette tästä?
Lisäksi haluan kysyä, miten toimia seinän sisällä olevan sähkön kanssa. Ajattelin sammuttaa keittiön sulakkeet ja käyttää työvaloja jatkojohdon kautta toisesta huoneesta.
Miten on hengityssuojien laita, riittääkö tavallinen hengityssuojain tässä tapauksessa vai pitäisikö olla parempia välineitä jos pölyä on todella paljon?
Kiitos etukäteen mielipiteistä.
Olen keskellä remonttia nyt ja pian tulee se "suurin" vaihe. Se on seinän purkaminen.
Ensiksi haluaisin tietää, voisiko joku neuvoa millainen seinä tämä on. Seinän ydin on musta ja melko huokoinen. Ytimen päällä on noin 2-3 cm sellaista, joka näyttää laastilta tai vastaavalta. Se ei ole kovin tukeva, sillä jos vetää seinästä naulan, se usein tulee irti palasina.
Ajattelin myös purkaa tämän itse. Olen muodostanut kuvan miten teen ja ajattelin kysyä mielipiteitä siitä täällä. Vaihe 1 on aloittaa noin 50 cm korkeudelta maasta ja tehdä reikä moukarilla. Sitten rikkoa ylöspäin ja käyttää iskuporakonetta tekemään "kehys" ja sitten moukaria yrittäessäni saada sen irti paloina (uskon että siitä tulee pölyistä kuin helvetissä, ollakseni rehellinen). Mitä mieltä olette tästä?
Lisäksi haluan kysyä, miten toimia seinän sisällä olevan sähkön kanssa. Ajattelin sammuttaa keittiön sulakkeet ja käyttää työvaloja jatkojohdon kautta toisesta huoneesta.
Miten on hengityssuojien laita, riittääkö tavallinen hengityssuojain tässä tapauksessa vai pitäisikö olla parempia välineitä jos pölyä on todella paljon?
Kiitos etukäteen mielipiteistä.
Kuinka paksu on seinä? Autoin kaveria purkamaan samanlaista. Olin ajatellut käyttää tiikerisahaa Leca-terällä, mutta se ei toiminut ollenkaan. Päädyimme lopulta purkamaan sen pienellä käsivasaralla. "Kivi" kerrallaan irti murtaminen sujui todella sujuvasti.
Valmistaudu kunnon kasaan soraa ja kiviä lattialle. Oli monta sankoa, jotka piti kantaa peräkärryyn....
Hengityssuojaimen osalta uskon, että tavallinen yksinkertainen riittää, mutta ehkä joku muu tietää paremmin...
Valmistaudu kunnon kasaan soraa ja kiviä lattialle. Oli monta sankoa, jotka piti kantaa peräkärryyn....
Hengityssuojaimen osalta uskon, että tavallinen yksinkertainen riittää, mutta ehkä joku muu tietää paremmin...
Okei, seinä on ehkä 15cm paksuimmillaan. Jos menen pelkällä tunteella, sen pitäisi olla mahdollista, kuten sanot, lyödä se alas moukarilla. Seinä ei tietenkään ole kantava, mutta mietin, millaista raudoitusta siinä on. Miten se oli siinä seinässä, jonka sinä purit, Larsa?
Todennäköisesti rapattu kuona-seinä. Voi helposti purkaa tiikerisahalla tai käsisahalla kevyelle betonille. Vie enemmän aikaa, mutta pölyää vähemmän. Se tulee pölyämään jonkin verran, joten parasta on varmaankin tyhjentää huoneet mahdollisimman paljon ja tiivistää ovet ja kaapit. Voit sammuttaa tuloilman asianomaisiin huoneisiin siksi ajaksi, jos jaksat. Jos sinulla on joku, joka voi seistä vieressä pölynimurin kanssa samalla kun sahaat, se on hyvä. En ole törmännyt vahvistukseen, lukuun ottamatta yksittäisiä nauloja ja metalliliuskoja. Sähköt tulee kytkeä pois ennen sahaamista. Se saattaa kuulostaa työläältä, mutta vältät hienon mustan pölyn leviämisen joka puolelle. Älä myöskään käytä tavallista pölynimuria suurten pölymäärien imuroimiseen.
Aivan, se pölyää, joten peitä ja teippaa kaikki mitä voit. Voi käyttää iso leka, mutta se tekee kovan äänen lattialla ja loukkaantumisriski on suuri....
Toinen seinä, jonka purin, oli noin 60 cm leveitä osia, jotka voitiin kaataa, kun ne irrotettiin katosta.
Mutta kuten sanottu, todennäköisesti muurattu slaggblock, joka on rapattu. Todellinen p*kaduuni, mutta seinä on luultavasti poissa muutamassa tunnissa pienellä yhdellä kädellä käytettävällä lekalla. Sitten alkaa vielä hauskempaa, kun pitää siivota roskat ja imuroida....
Toinen seinä, jonka purin, oli noin 60 cm leveitä osia, jotka voitiin kaataa, kun ne irrotettiin katosta.
Mutta kuten sanottu, todennäköisesti muurattu slaggblock, joka on rapattu. Todellinen p*kaduuni, mutta seinä on luultavasti poissa muutamassa tunnissa pienellä yhdellä kädellä käytettävällä lekalla. Sitten alkaa vielä hauskempaa, kun pitää siivota roskat ja imuroida....
Olen käyttänyt tiikerisahaa ja kevybetoniin tarkoitettua terää - Todella tehokasta ja palat on helppo katkaista ja kuljettaa pois.
Olen myös ostanut tällaisen vihreän roskasäiliön pyörillä saadakseni tämän pois asunnoista mahdollisimman vähäisellä pölyllä ja sotkulla. Näitä löytyy esim. Bauhausista ja ne sopivat myös muihin tarkoituksiin. Täydellinen asettaa alle, kun purkaa kattoa vasten ja vain pudottaa palat sisälle.
Kuten kaikki muutkin sanovat - Muista suojata lattiat, joita haluat suojata KUNNOLLA! eli, pelkkä pahvi ei riitä, jos haluat suojata tammiparkettia, vaan on kyseessä pahvin (enkä tarkoita sellaista huonoa ruskeaa paperia vaan oikeaa MAITOPAHVIA) teippaaminen ympärille, saumoihin, ja päättää masoniittilevyillä suojataksesi lattian kunnolla.
Muista, että seinän purkamisen jälkeen kattoon jää melko hieno oja - Ja myös lattiaan, joten voi olla hyvä suunnitella etukäteen, mitä näille tekee. Lattian korkeuserot huoneiden välillä voivat olla suuria, kun olet valmis - Samoin katossa. On myös vaikeaa täyttää kattoon jäänyt aukko siten, että lopputulos ei näy.
Sinulla tulisi olla myös käytettävissä hyvä (rakennus) imuri, joka on suunniteltu rakennuspölylle - Eli, tavallinen kotona käytettävä imuri ei pysty hoitamaan tehtävää. Hengityssuojain ja suojalasit ovat suositeltavia, samoin kuulonsuojaimet.
Jos haluat vuokrata pienellä summalla tällaisen vihreän Säiliön ja Tiikerisahan sopivalla terällä sekä "muut" tarvittavat, ota yhteyttä, asun etelässä. Hankin kaikki laitteet juuri sellaisen seinän purkamiseen, josta puhut.
Olen myös ostanut tällaisen vihreän roskasäiliön pyörillä saadakseni tämän pois asunnoista mahdollisimman vähäisellä pölyllä ja sotkulla. Näitä löytyy esim. Bauhausista ja ne sopivat myös muihin tarkoituksiin. Täydellinen asettaa alle, kun purkaa kattoa vasten ja vain pudottaa palat sisälle.
Kuten kaikki muutkin sanovat - Muista suojata lattiat, joita haluat suojata KUNNOLLA! eli, pelkkä pahvi ei riitä, jos haluat suojata tammiparkettia, vaan on kyseessä pahvin (enkä tarkoita sellaista huonoa ruskeaa paperia vaan oikeaa MAITOPAHVIA) teippaaminen ympärille, saumoihin, ja päättää masoniittilevyillä suojataksesi lattian kunnolla.
Muista, että seinän purkamisen jälkeen kattoon jää melko hieno oja - Ja myös lattiaan, joten voi olla hyvä suunnitella etukäteen, mitä näille tekee. Lattian korkeuserot huoneiden välillä voivat olla suuria, kun olet valmis - Samoin katossa. On myös vaikeaa täyttää kattoon jäänyt aukko siten, että lopputulos ei näy.
Sinulla tulisi olla myös käytettävissä hyvä (rakennus) imuri, joka on suunniteltu rakennuspölylle - Eli, tavallinen kotona käytettävä imuri ei pysty hoitamaan tehtävää. Hengityssuojain ja suojalasit ovat suositeltavia, samoin kuulonsuojaimet.
Jos haluat vuokrata pienellä summalla tällaisen vihreän Säiliön ja Tiikerisahan sopivalla terällä sekä "muut" tarvittavat, ota yhteyttä, asun etelässä. Hankin kaikki laitteet juuri sellaisen seinän purkamiseen, josta puhut.
Kuten toiset ovat jo maininneet, se on niin sanottu kuonaseinä. Tehty koksijäännöksistä, tulee pölyämään kovasti, kun alat purkaa. Vinkki on pitää ekstra paksuja roskapusseja lähellä heti, sahaa osiin ja laita sinne. Varmista, että seinä kostutetaan, ja pidä kukkasumutin lähellä saadaksesi osan pölystä laskeutumaan, yllättävän tehokasta.
Kiitos kaikista vinkeistä. Kasvisuihku kuulostaa todella hyvältä, sen aion ostaa tänään. Ei tarvitse suojata lattiaa sen enempää, kun betoni on esillä paikoissa ja linoleummatto poistetaan seuraavana päivänä. Iskin muutaman testilyönnin vasaralla eilen ja seinä on todella melko pehmeä. Yritän käyttää iskuporakonetta meisselin kanssa sekä halpaa sahaa claes ohlssonilta (olen hieman skeptinen, voiko tämä tehdä mitään). Tavoitteeni on "pirstoa" uria (aion piirtää ruudut molemmille puolille) seinään ja sitten testata, voinko saada seinän irtoamaan urasta hieman väkivallalla
. Muuten kai täytyy irrottaa käsivasaralla. Seinä on vain 10 cm paksu ja keskellä on ovi, joten tiedän, ettei lattiatasoeroa ole. Yritän myös olla varovainen katossa ja yrittää sahata/pirstoa sen niin tasaisesti kuin mahdollista, jotta pakkeli + hionta riittäisi tasoittamaan sen. Katsotaan, miten se sujuu 
Joo tiedän, mutta nyt minulla on jo taltta ja bilmaskin, ja tämä on ainoa, joka pitäisi purkaa. En jaksa mennä Jula-majakaan tai vastaavaan, kun minulla ei ole autoa
Mieluummin käytän sen ajan, mikä menisi parempien välineiden ostamiseen, seinän purkamiseen. Loppujen lopuksi se tasapainottuu kuitenkin.
Nyt seinä on alhaalla, mutta olipa se työ. Kesti varmasti 4–5 tuntia saada kaikki tehtyä. Mutta se oli erityisen hankalaa, koska siellä oli oikeastaan kaksi vaatekaappia kulmineen ja puuovikarmineen ja koko juttu. Koko sunnuntai meni myös kaiken roskan poistamiseen. Sähköpora ja taltta toimivat täysin hyvin, mutta arvelen, että tiikerisaha olisi tehnyt työn paljon nopeammin 
Haluaisin vuokrata työkaluja edullisesti. Samalla haluaisin, että katsot seinääni ja annat neuvoja seinästä, jonka suunnittelen purkaa 
Klikkaa tästä vastataksesi