F
Aion purkaa osan seinää asunnossani piirustuksessa punaisella merkittynä.
Kävin kunnassa ja katsoin myös rakennepiirustuksen. Siellä ei ollut sisäseiniä piirretty lainkaan. Tarkoittaako tämä, että sisäseinät eivät ole kantavia?

• Pohjapiirros, jossa osa seinästä on merkitty punaisella revittäväksi. Ympärillä huoneita, kuten keittiö, makuuhuone ja olohuone.
Jos julkaiset konstruktionsritningen, on helpompi arvioida!

AnneFi
Eikö vuokranantajasi/ASO-yhdistyksesi tiedä, mitkä seinät saa purkaa?

Ei näytä kantavalta. Yksinkertainen testi. Jos se on ohut ja kipsistä, on varmaan ok purkaa.
Mutta ehdotan, että pyydät yhdistyksen puheenjohtajaa katsomaan sitä.

Itse tarkistaisin yllä olevan mukaisesti ja purkaisin. Kantavat seinät ovat yleensä betonia tai niissä on voimakas palkki katon yläosassa. Poraa/sahaa reikä, niin näet.

F
AnneFi sanoi:
Eikö vuokranantajasi/BRF-yhdistyksesi tiedä, mitkä seinät voidaan purkaa?
Ok, en ollut niin perusteellinen kysymyksessäni. Rakennuspiirustus oli vain diakuvana ja vain yleinen, eikä koske minun osa-aluettani rakennuksessa. Se on uusi brf-yhdistys, joka ei vielä toimi eikä tiedä, kuinka piirustuksia tulkitaan. "Puheenjohtaja" sanoo, että emme saa purkaa kantavia ulkoseiniä...:). Arvioni mukaan se on kevytbetonia. Rakenne on vuodelta 1940 ja asun kerroksessa 5/5. Ei palkkia ylhäällä katossa.

Jos seinä on kevytbetonia ja arviolta 7 cm paksu, se ei ole kantava ja voit purkaa sen. Olen samaa mieltä puheenjohtajan kanssa, älä pura ulkoseiniä, ne ovat kantavia! :)

Seinät, jotka eivät ole mukana piirustuksessa, tulivat todennäköisesti talon rakentamisen jälkeen, jolloin ne eivät todennäköisesti ole kantavia :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.