Olen ajatellut purkaa osan seinästä keittiön ja huoneen välillä asuntoyhtiön asunnossani, joka on 38 neliömetriä. Kaikki tämä, jotta saataisiin enemmän valoa ja mukavampi pohjaratkaisu. Asunto sijaitsee 3. kerroksessa.
Se, mitä haluan tehdä, on avata noin 170-180 cm pitkä osuus 310 cm pitkästä seinästä (huom. 310 cm on keittiön/eteisen väliseinään asti), katso vihreä merkintä rakennuspiirustuksessa. Oranssi merkitsee asuntoa.
Kysymys onkin, mitä asiantuntijapaneeli ajattelee tämän seinän (mahdollisesta) kantavasta rakenteesta? Minun käsitykseni on, että se ei ole kantava, koska seinä on rinnakkainen yläpuolella olevan välipohjan kanssa. Se on kuitenkin melko paksu (luultavasti kuonaa, koska kun poraa siihen, se muuttuu mustaksi jauheeksi) ja 10 cm paksu. Ei tarvita poravasaraa (kuten julkisivun/portaikon ja naapurihuoneiston betoniseiniin). Kyseinen seinä ei myöskään ole yhtä "jämäkkä" koputtaessa verrattuna betoniseiniin.
Tarkoitukseni on ottaa käyttöön rakennuskonsultin sertifikaatti/harkinta hallituksen päätöstä varten. Olen vain niin innokas, että haluan kysyä täällä ensin, mitä kommentteja voisin odottaa.
cc välipohjan mitat ovat 60 cm selityksen mukaan, mitat 12,5 x 22,5 cm alla olevan rakennuspiirustuksen mukaan.
Luultavasti ei kannatteleva, jos se on ohut seinä, mutta yhdistyksen on todennäköisesti annettava lupa toimenpiteeseen.
Kiitos vastauksestasi!
Mitä olen lukenut, niin kantava on yleensä vähintään 10 cm, joten tämä on siis rajalla. Olen tarkistanut hallitukselta ja he ovat OK muutoksen kanssa, kunhan kaikki tehdään "by the book".
Onko muita täällä foorumilla, joilla on päteviä arvauksia siitä, onko kyseessä kantava seinä?
Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä Tukholman rakennuskonsulteista, jotka kohtuullista korvausta vastaan voisivat kirjoittaa lausunnon/todistuksen hallitukselle?
Se ei varmaan ole kantava, mutta sinun täytyy todennäköisesti tuoda esille enemmän materiaalia kuin pelkkä palkkikerroksen piirustus. Miten rakennelma kuvataan rakennuslupadokumenteissa?
Täydennän muutamilla lisärakennuspiirustuksilla ja rakennusluvalla, jonka löysin parvekkeiden rakentamisen ajalta vuonna 2004 (ehkä ei helpota mitään).
On hieman mielenkiintoista, että välipohja kerroksissa bv, 1, 2, 3 on rinnakkain seinän kanssa, mutta kerroksessa 4tr ja ylös se on poikittain. Huomaa, että asunto sijaitsee kerroksessa 3tr.
Se ei luultavasti ole kantava, mutta sinun täytyy luultavasti etsiä enemmän materiaalia kuin vain välipohjapiirustus. Miten rakennetta kuvataan rakennuslupadokumenteissa?
Hei, kiitos että käytät aikaasi.
Latasin muutamia lisää asiakirjoja, jotka sain käsiini, jos katsot vähän alemmas ketjussa.
En oikein tiedä, kuinka paljon se kuitenkin auttaa?
Sellaista "kuvausta" en ole varmaankaan löytänyt...
Ja lisäksi vaihdetaan puupalkisto betonipalkistoon! Uskon edelleen, että seinä ei ole kantava, mutta sinun pitäisi varmaan löytää asiantuntija, joka voi antaa lausunnon.