Hei katson mahdollisuuksia laajentaa kellarigaraasiani hieman, sillä se on liian pieni, jos autoa haluaisi säilyttää siellä talven yli. Ajattelin katsoa, voisiko seinän kaataa, jotta garagesta tulisi suurempi. Mutta olen epävarma, onko seinä kantava, ja olen yrittänyt saada esiin lisää piirustuksia ja tietoa kunnasta, mutta heillä ei valitettavasti näytä olevan enempää kuin mitä minulla jo on.
Joten mietin, voisitteko ehkä auttaa minua selvittämään onko se kantava vai ei.
Ensimmäinen piirustus näyttää talon, kun se rakennettiin noin vuonna 1920. Sitten rakennettiin suurempi yläkerta ja jäljelle jäänyt talo remontoitiin 60-luvulla, jolloin se oli uudenmpi piirustus.
Punaisella merkatun seinän haluan poistaa, ja se on suoraan olohuoneen alapuolella ulkoseinän ja keskiseinän välissä, joka kulkee koko talon läpi.
Loput kuvista näyttävät, miten itse palkisto on kellarinseinää vasten ja kattoon kiinnitetyt levyt jatkuvat huoneiden väliin myös.
Kuten ajattelen, kellarin seinä olisi noussut vasta sen jälkeen, kun sisäkaton levyt oli asennettu, sillä miten muuten ne levyt olisi voitu kiinnittää?
Käsitän, että autotallin ja hallin sekä kodinhoitohuoneen ja pannuhuoneen välinen seinä jne., joka on katon alla, on kantava. Silloin yleensä ristikkäin kulkevat seinät eivät ole kantavia, varsinkin kun kuvaat, että se vaikuttaa myöhemmin asennetulta. Kuitenkin on todennäköistä, että osa seinästä, noin ½ - 1 m lähimpänä ulkoseinää, tarvitaan tueksi, jotta ulkoseinä ei painuisi sisään ulkopuolella olevien maamassojen vuoksi.
Mutta talonrakennus 20-luvulla ei ollut vielä niin standardoitua, joten voi olla odottamattomia rakennustapoja, joten on aina turvallisinta ottaa rakennusinsinööri, joka tarkistaa paikan päällä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.