Hei,
Meillä on vanha takkamalli, joka on todella tehoton, ja haluamme vaihtaa sen uuteen versioon. Takanmyyjä sanoi kuitenkin, että kyseessä on todennäköisesti teräspiippu, joka painaa todella paljon, ja sen purkamiseen tarvitaan nosturiauto. Kuulostaa ehkä järkevältä, mutta se lisää kustannuksia 10-15 000 kr, mitä en oikein haluaisi maksaa.

Onko olemassa fiksua tapaa purkaa piippu itse? Ajattelin tiigersamia ja että laskisin sen alas ja sahaisin osiin. Kommentteja? Ideoita?

Vanha valkoinen takka olohuoneessa, seinällä keltainen maali; edessä puukori ja lapio.

//Johan

PS. Toivottavasti tämä on oikeassa osassa foorumia, muuten admin saa mielellään siirtää!

Eikö se ole modulihormi sitten? Miltä se näyttää ullakolla?

Stefan N Stefan N sanoi:
Eikö se ole modulihormi silloin? Miltä se näyttää ullakolla?
Ei mitään tietoa, mitä se on. Ullakolla se on valitettavasti peitetty lastulevyllä (tai muulla levyllä, en muista juuri nyt), ja pienestä raosta näkee vain eristyksen.

Voiko jollain fiksulla tavalla nähdä, minkä tyyppinen se on? Onko modulihormi ohutta peltiä, kun taas teräshormi on paksua? Ehkä voi riisua sitä vähän alhaalla takan vieressä tai jotenkin?

Kyllä, aloita riisumalla pois se, mitä voit ottaa irti.

Stefan N Stefan N sanoi:
Ja, börja med att strippa bort det du kan ta lös.
Katsotaan, jos pystyn tekemään sen niin, että voin edelleen käyttää sitä. Suunnittelen enimmäkseen vaihtoa syksyllä, joten en halua poistaa niin paljon, että takkaa ei voi käyttää.

Onko joku purkanut savupiipun itse ja osaa antaa vinkkejä?

Miksi ei aloittaa ylhäältä?
Tai ehkä aloittaa poistamalla skorstenin lastulevyverhoilu ullakolta, niin näet rakenteen paremmin.

Kyllä, olen purkanut kerran skorstenin.
Mutta se oli vanha tiiliskorsten, jonka purimme ylhäältä tiili kerrallaan ja heitimme alas traktorin peräkärryyn, joka oli alhaalla.
Lapset pitivät sitä tosi hauskana :D

Kuinka korkea se on? Onko sen yläpuolella vain ullakko vai onko teillä vielä yksi kerros? Minä ja takkauuniasentaja nostimme teräspiipun meidän vapaa-ajan asunnossa. Siellä on tosin peltikatto, joten saatoimme antaa sen vierähtää alas, kun saimme sen ylös. Se saattaa olla vaarallista tiilikatolla. Se oli pirun raskas.

Kretikos Kretikos sanoi:
Kuinka korkea se on? Onko yläpuolella vain ullakko vai onko teillä toinen kerros? Minä ja takkainstallaati olivat nostamassa teräksisen savupiipun meidän vapaa-ajan asunnossamme. Meillä on tosin peltikatto, joten pystyimme antamaan sen rullata alas, kun saimme sen ylös. Tiilikatolla se voisi olla vaarallista. Se oli pirun raskas.
Kaksikerroksinen talo, joten en usko, että voimme nostaa sen kokonaisena katolle. Katto- ja tiilikatot eivät varmaan kestäisi, jos se rullaisi alas :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.