Hei. Ensimmäinen viestini, mutta luen usein täällä.

Asun 1.5-kerroksisessa talossa vuodelta -45, jossa on kellari, josta 75 % on maan alla. (Ikkunat).

Olen nyt kaivanut kellarin erään kulmahuoneen, laskenut lattiaa hieman ja valanut uuden EPS:llä ja raudoitetulla tasoitusmassalla jne. Huone ei ole erityisen suuri, noin 13-15 neliömetriä. Ajatuksena on tehdä pieni mukava nurkkaus sohvan, TV:n/projektorin ja vähän äänentoiston kanssa.
Huoneen neljästä seinästä vain YKSI on maata vasten, mutta siitäkin vain noin 40-50 %, suurin osa ulkopuolelta on soraa ja suuria räjäytettyjä kiviä. Loput seinät ovat toisia kellarin huoneita vasten.
Loput seinät ovat eteiseen, uuteen autotalliin ja pannuhuoneeseen päin. Autotalli on rakennettu talon toisen kellarikerroksen sivulle ja menee syvemmälle kuin itse talo. Joten autotalliin pääsee kellarin eteisestä. Autotallin katolla minulla on suuri noin 75 neliömetrin terassi, jolle pääsee ensimmäisestä kerroksesta.
Talo on salaojitettu vain muutama vuosi sitten eikä ylimääräisiä kosteusongelmia ole enää havaittu.
Tässä kellarihuoneessa on kaksi ikkunaa, joista yksi on ulkoseinään päin, joten siitä näkee ulos, ja toinen on suoraan autotallin seinää kohti (tämä ikkuna aiotaan peittää).
Tällä hetkellä seinät on rapattu kalkkilaastilla, joka on osittain purettu pois. Kolme seinää on onteloharkkobetonista, ja yksi sisäseinä on tavallisesta muurattua kevytslagitiiltä.

Kysymys kuuluu, uskallanko esimerkiksi asentaa 45 mm teräsprofiilit ja kipsilevyt (yksinkertainen ratkaisu) vai täytyykö minun rapata uudelleen?
Teen suurimman osan työstä itse, joten otan mielelläni vastaan vinkkejä ja niksejä. Hyviä akustisia neuvoja otetaan myös vastaan, koska tilasta on tarkoitus tehdä myös äänieristetty. Laitetaan kokolattiamattoa, verhoja jne.

Liitän pikaisen luonnoksen siitä, miltä se nyt näyttää. Kuvia voidaan ottaa, jos se helpottaa.

/ Robin

• Pohjapiirros kellaritilasta, joka sisältää huoneet biorum, pannrum, hall ja tvättstuga. Kaksi ikkunaa biorumissa ja viereinen autotalli.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.