9 935 lukukertaa ·
6 vastausta
10k lukukertaa
6 vastausta
Puhdistaa kellarin seinät (neuvoja?)
OK, joten on aika käydä käsiksi kellarin seiniin... Tarvitsen hieman perusvinkkejä. Ajattelin seuraavaa.
(1) Seinät on maalattu jonkinlaisella silikaattimaalilla ja joissakin paikoissa tiheämmällä maalilla. Siellä, missä maali on tiheää, ajattelin raaputtaa pintaa hieman ennen eteenpäin menemistä...
(2) Rapppausverkko naulataan (täytyykö naulojen olla ruostumattomia? riittääkö sinkityt kellarissa?)
(3) Slammataan alusta ja rappausverkko "ssementtivellillä" (Onko jollain hyvä resepti?)
(4) Rappaaminen jollakin KC-laastilla (luokka C1). Pitäisikö käyttää "Rappauslaasti C" tyyppiä SERPO 224? Mikä on edullisinta ja helpointa työstää? (Omistan oman sekoittimen ja paljon rappaushiekkaa...) Ajattelin laittaa noin 10 mm:n kerroksen. Näin, että voi rapata myös "Optiroc Gullex Muurauslaasti B":llä, "onko se hyvä - vai"? Normaalisti sitä käytetään Leca-harkkojen muuraukseen...
JoGi
(1) Seinät on maalattu jonkinlaisella silikaattimaalilla ja joissakin paikoissa tiheämmällä maalilla. Siellä, missä maali on tiheää, ajattelin raaputtaa pintaa hieman ennen eteenpäin menemistä...
(2) Rapppausverkko naulataan (täytyykö naulojen olla ruostumattomia? riittääkö sinkityt kellarissa?)
(3) Slammataan alusta ja rappausverkko "ssementtivellillä" (Onko jollain hyvä resepti?)
(4) Rappaaminen jollakin KC-laastilla (luokka C1). Pitäisikö käyttää "Rappauslaasti C" tyyppiä SERPO 224? Mikä on edullisinta ja helpointa työstää? (Omistan oman sekoittimen ja paljon rappaushiekkaa...) Ajattelin laittaa noin 10 mm:n kerroksen. Näin, että voi rapata myös "Optiroc Gullex Muurauslaasti B":llä, "onko se hyvä - vai"? Normaalisti sitä käytetään Leca-harkkojen muuraukseen...
JoGi
Jos se on rapattu -45, niin se on todennäköisesti puhdasta kalkkirappausta. Vanha kalkkirappaus on yleensä matalalujuuksinen eikä välttämättä kestä, jos siihen laitetaan KC-rappaus päälle. Kokeile hakata hieman seinää, jos rappaus on irtonaista kovan pinnan alla, tekisin jomman kumman seuraavista kahdesta vaihtoehdosta:
1. Korjaa vauriot kalkkirappauksella SERPO 142 mutta älä rapaa koko pintaa.
2. Poista kaikki vanha rappaus ja laita uusi. Valitse joku rappausjärjestelmä ja pysy siinä. Et tarvitse verkkoa betoniharkkoon, mutta varmista, että pohjustat.
1. Korjaa vauriot kalkkirappauksella SERPO 142 mutta älä rapaa koko pintaa.
2. Poista kaikki vanha rappaus ja laita uusi. Valitse joku rappausjärjestelmä ja pysy siinä. Et tarvitse verkkoa betoniharkkoon, mutta varmista, että pohjustat.
kiitos "stjälpen"... Pelkään, että olette oikeassa. Soitin Optiroc ja sain yhtä järkeviä vastauksia. Heidän suosituksensa oli poistaa kalkki, käyttää punagrundia ja laittaa päälle esimerkiksi "Sepro 224" (tai itse sekoitettu kalkkisementti + hiekka).
Huh, tästä tulee hieman enemmän töitä kuin alun perin ajattelin... ja ennen kaikkea pölyisempää. Ei kovin mukavaa ulkoseinissä, joissa minulla on Siporex alla (siellä minun on kai kuitenkin verkotettava).
JoGi
Huh, tästä tulee hieman enemmän töitä kuin alun perin ajattelin... ja ennen kaikkea pölyisempää. Ei kovin mukavaa ulkoseinissä, joissa minulla on Siporex alla (siellä minun on kai kuitenkin verkotettava).
JoGi
Katso projektisivuni päiväkirjassa, Kesäkuu. Siellä on kuvia erinomaisesta työkalusta - betongfräs. Se on alun perin tehty hiomaan valusaumoja, mutta se toimii älyttömän helposti vanhan kalkkilaastin poistamiseen seinistä.
Maalinkaapimella kaapiminen oli aika työlästä. Poravasara tuhosi enemmän kuin mitä hyödytti.
Tältä kone näyttää:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg
Maalinkaapimella kaapiminen oli aika työlästä. Poravasara tuhosi enemmän kuin mitä hyödytti.
Tältä kone näyttää:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg
Klikkaa tästä vastataksesi