Ajattelin puhdistaa perustuksen alla olevista kuvista sen jälkeen, kun olen valanut siihen osan ja rakentanut verannan. Seinä on alkuperäinen vuodelta 1930. Valettu säästeliäästi sementillä ja sisältää erittäin suuria kiviä. Ulkopinta on ohuelti slammattu (luulen, että sitä kutsutaan näin) ja maalattu jollakin nykyaikaisella sokkelimaalilla.

Jos saamme selville, miten edetä, teemme mielellämme työn itse. Suurin kysymys on, tarvitsemmeko irrottaa slammauksen ja ehkä erityisesti värikerroksen, vai voimmeko rapata suoraan sen päälle? Jos voimme jättää sen paikoilleen, miten parhaiten puhdistamme pinnan ennen rappaamista, ja mikä laasti on sopiva?

Uusi betoni työntyy 5-10 mm vanhan pinnan ulkopuolelle, joten jos irrotamme pinnan, meidän täytyy rapata hieman paksummalla kerroksella uutta.

Miten te eliitissä tekisitte?

Vanha sokkeli vaurioituneella pinnoitteella ja osittain paljastuneella kiviaineksella; lähellä valkoinen seinä ja ilmastointiritilä.

Vanhan talon perustuskivirakenne vuodelta 1930, jossa näkyy alkuperäinen rappaus ja uusi betonikerros, maali osittain irronnut.

Vanha valkoinen talo, jossa on veranta sekä 1930-luvun sokkeli; puutarhassa tikkaat ja lasten leluja.

Ei kenelläkään ole ajatuksia?

En ole todellakaan mikään rappausasiantuntija, mutta tiedän hieman vanhoista taloista ja rakennusmenetelmistä. Minusta ei vaikuta siltä, että roiskerappaus olisi alkuperäinen. Ja väri on monimutkainen tekijä. Itse ehkä hakkaisin sen alas ja laittaisin uuden sileän rappauksen. Talo on tyylikäs, jossa on hienoja yksityiskohtia, joten miksi ei tekisi siististi rapattua sokkelia?

Jos spritputsi on sama kuin slammning, on mahdollista, että se ei ole alkuperäinen. Ajatuksena on, että lopputulos on melko sileä ja näyttää hieman käsin tehdyltä.

Varminta on tietenkin poistaa kaikki forgi, mutta se on hieman työlästä ja vaatii paksumman kerroksen. Ajattelin, että maali, joka on tehty tarttumaan mineraalipohjaisiin materiaaleihin, voisi ehkä toimia myös uuden putsikerroksen kanssa.

Sehän on vain akryylimaalit ja samankaltaiset, jotka sinun tulisi poistaa. Kokeile kiillottaa vain vähän isommalle alueelle, esim. päätyyn. En ole varma, että se onnistuu hyvin, mutta se voisi olla kokeilemisen arvoista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.