Hei! Minulla on ollut vesivahinko kellarissa ja pitkän prosessin jälkeen vakuutusyhtiön kanssa olen nyt edessäni kokonaisremontti. Koska aion tehdä kaiken oikein alusta alkaen ja täysin välttää orgaanisia materiaaleja, minulla on muutamia kysymyksiä.
Yksi seinä kellarissa on kantava leca_sisäseinä. Toisin kuin kaikki ulkoseinät, lecaväriä ei ole rapattu vaan ainoastaan maalattu muovimaalilla. Jotta lecaväistä saataisiin samanlainen rakenne kuin kolmesta muusta seinästä, haluaisin rapata sen - MUTTA oletan, että minun on poistettava muovimaali, jotta rappaus pysyy kiinni.
Kysymys kuuluu - miten teen sen? Onko kyseessä puhdistusjyrsin/aika/pöly/veri/hiki/kyyneleet vai eikö tällainen menetelmä toimi lecaharkkoihin?
Toinen ratkaisu, jota harkitsin, oli käyttää minerit-levyjä suoraan seinässä ja sitten maalata rakenneaineella silikaattimaalissa, mutta se vaikuttaa myös hieman työläältä...
Aion rakentaa kellarin uudelleen niin, että se kestää mahdollisen vesivuodon, koska kunnan hulevesiviemäriin liittyvät ongelmat eivät tule korjatuksi pitkään aikaan... >:(
Kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä.

Hei!

Olen samassa tilanteessa, käytin kulmahiomakonetta ja jotain timanttiterää, meni aika helposti mutta pölysi niin paljon, joten varmista sulkea muihin tiloihin ja tuulettaa kunnolla, hyvä suojausmaski jne.

Jotkut seinistäni jätin sellaisiksi kuin ne ovat, koska maali pysyy hyvin.

Ymmärrän itse, miten joku voi maalata todella hienon rapatun seinän muovimaalilla!!!

Onnea!

Terveisin Andreas

Tiedän, että on olemassa työkalu nimeltä saneringsfräs, jota minulle on suositeltu käytettäväksi. Kysymys on, onko kenelläkään täällä kokemusta työkalusta lecavägg-pintaan.

Otan haltuuni vuoden vanhan keskustelun ja toivon, ettei kukaan lyö minua päähän siitä, koska minulla on aiheeseen liittyvä kysymys.

Minulla on suuri autotalli kellarikerroksessa, noin 9*6 metriä, jossa kaikki seinät on muurattu lecaharkoilla (näyttää olevan melko hienojakoista leca-kiveä) ja vanhoja rappausjäämiä päällä. Talo on 1800-luvulta, ja viemäröinti on luultavasti kuollut tai ei olemassa. Tämä täytyy tietenkin korjata ensin, ja autotallista on tarkoitus tulla rentoutumisalue, osittain siksi, että asfaltoitu tie autotalliin on kuten se on nyt, erinomainen kanava veden virrata suoraan taloon. Arvelisin, että se on kuitenkin eristämätön, mikä saattaa aiheuttaa hieman kosteutta seinissä, vaikka viemäröinti olisikin hyvä.

No niin, asiaan. Vanha rappaus täytyy tietysti poistaa, mutta sitten kysymys kuuluu, mitä minun pitäisi tehdä. Seinät ovat melko suuret ja olen vakavasti harkinnut maalata ne valkoisella silikaattimaalilla, siis ilman rappausta. Luulen, että siitä tulisi aika tyylikäs, jos koko seinä olisi suurista, muuratuista blokeista. Ensimmäinen kysymys koskee, onko tämä jollain lailla typerää. Tuleeko siitä ruma? Tarvitaanko rappaus, jotta saadaan jonkinlainen kosteudenkestävyys? Suihkunurkka ja vastaavat käsitellään eri tavalla, joten kysymys koskee pikemminkin ajoittaista korkeaa ilmankosteutta, jonka seinän pitäisi mahdollisesti kestää.

Toinen kysymys on, mitä minun pitäisi tehdä, jos kuitenkin rappaan seinät. Pitäisikö minun yrittää käyttää samaa tyyppiä rappaus materiaalia, riippumatta siitä, mikä se on? En voi suoraan nähdä mitään jäämiä räpästä, mutta täytyykö minun kuitenkin hioa seinä varmistaakseni, että kaikki vanha materiaali on poistettu? Tulenko olemaan onneton ihminen, jos käytän kipsirappausta? Se tuntuu intuitiivisesti hieman kyseenalaiselta huoneessa, jossa on mahdollisesti korkea ilmankosteus, mutta mukavuuden viekkaat demonit ovat vahvoja ja houkuttelevia.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Jos päädyn käyttämään rappausta<tm>, mistä voin ostaa lisäosan kompressoriin (kaikilla pitäisi olla sellainen!) rappauksen suihkuttamiseksi seinälle? Mikä on sen työkalun nimi, jota etsin?

Kyllä, voit maalata seinän silikaattimaalilla ilman ongelmia, mutta tämä olisi lämmin, vai mitä? Silloin sinun täytyy luultavasti slammata seinä ensin, jotta siitä tulee "porttitiivis" ts. ilma ei voi liikkua vapaasti sisään ja ulos. Mutta jos slammaat ohuelti, voit säilyttää rakenteen.
Voit hyvin tasoittaa kipsilaastilla, mutta maalaa sitten hyvällä silikaattimaalilla.
On monia keskusteluja kipsilaastista kellareissa.
Työkalu, jonka voit kiinnittää kompressoriisi (jos se antaa yli 220l/min), on suppilusumutin/kuppisumutin.
http://kgc.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
Tämä on kuitenkin tarkoitettu rakenteen luomiseen, ts. roiske- tai ruiskurappausta eikä paksuja kerroksia (se antaa liian vähän määrää) ja kun sitten pääset koneisiin, jotka on suunniteltu tähän työhön, ne antavat niin paljon materiaalia, että aloittelijana et ehdi käsitellä sitä... toisin sanoen... levitä käsin ;)
Toivottavasti "Norrbaggen" sai vinkkejä kipsilaastista jossain muualla, ettei hän jyrsisi leca-seinäänsä alas.
Onnea!

Tilaa tulee olla lämmitetty kyllä. Ainoastaan slammaus kuulostaa mukavalta idealta. Minun täytyy puhua paikallisen rakennusmonialayrittäjäni kanssa ja kuulla, voiko he suositella jotain sopivaa, jota voisi heittää seinälle.

Kiitos todella paljon avusta.

Valitse B-tyyppi, jossa raekoko on maks. 1-2 mm, esim. serpo 222

Onko kenelläkään tietoa, kuinka kauan kestää ja mitä maksaa lecaharkkoseinän tasoittaminen sisäpuolella. Minulla on kaksi huonetta, joissa on yhteensä 40 metriä seinän pituutta x 2.20 metriä katon korkeutta, jotka haluaisin tasoittaa. Puhumamme käsityöläinen arveli, että kaksi henkilöä tarvitsisi kaksi viikkoa seinien tasoittamiseen, jos laitetaan noin 15 mm tasoitetta.

Voiko se olla kohtuullista?

Nyt en ole sisätilojen rappauksen asiantuntija, mutta 2 viikkoa 2 miehelle kuulostaa liioittelulta...

Viimeksi rappasin koko perustuksen ulkopuolelta 2 viikkoa sitten, ja silloin vedin yli 35 neliömetriä itse 2 päivässä... Tosin talon omistaja varmisti, että valmista laastia oli koko ajan saatavilla - mutta silti...

Ok, kiitos!

Sain juuri tarjouksen 30' + alv rappauksesta ja maalauksesta 100 m2 seinälle sisältäen materiaalin. Luulen, että kaksi viikkoa oli kokonaisaika, mutta hän sanoi, että työaika olisi hieman vähemmän. Joten se saattaa olla järkevää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.