13 277 lukukertaa ·
18 vastausta
13k lukukertaa
18 vastausta
Puhdista leca ennen talvea?
Sivu 1 / 2
Minulla ei ole aavistustakaan, kuuluuko tämä aihe oikeaan kategoriaan, mutta yritän silti!
Rakennamme rinnerakennusta ja alakerrassa on muurattu lecaharkoilla. Se osa, joka on maanpinnan yläpuolella, ei ole lainkaan rapattu, vaan täysin koskematon. Nyt mietin, mitä on tehtävä ennen talven tuloa. Voiko sen jättää sellaiseksi kuin se on, riittääkö sen rappaaminen vai onko se tehtävä valmiiksi kunnollisella rappauksella?
Koskaan ei kai aika ole mennyt niin nopeasti kuin tänä vuonna. Meillä on paljon asioita, jotka meidän on ehdittävä tekemään ennen talvea!
Rakennamme rinnerakennusta ja alakerrassa on muurattu lecaharkoilla. Se osa, joka on maanpinnan yläpuolella, ei ole lainkaan rapattu, vaan täysin koskematon. Nyt mietin, mitä on tehtävä ennen talven tuloa. Voiko sen jättää sellaiseksi kuin se on, riittääkö sen rappaaminen vai onko se tehtävä valmiiksi kunnollisella rappauksella?
Koskaan ei kai aika ole mennyt niin nopeasti kuin tänä vuonna. Meillä on paljon asioita, jotka meidän on ehdittävä tekemään ennen talvea!
Hei!
Ei, sinun ei tarvitse puhdistaa seinää ennen talvea. Muista kuitenkin peittää se, jotta sade ei pääse siihen liikaa, koska LECA imee ja läpäisee kosteutta. Kosteudeltaan täynnä oleva seinä ja pakkasasteet eivät ole hyvä yhdistelmä...
Ei, sinun ei tarvitse puhdistaa seinää ennen talvea. Muista kuitenkin peittää se, jotta sade ei pääse siihen liikaa, koska LECA imee ja läpäisee kosteutta. Kosteudeltaan täynnä oleva seinä ja pakkasasteet eivät ole hyvä yhdistelmä...
Mutta onko todella mahdollista välttää, että seinä kastuu, kun se on 2,50 m korkea ja sen päällä on yläkerta ja vasta sen jälkeen tulee katto?
Se ei ole helppoa, mutta sinun täytyy peittää se presenningillä tai vastaavalla... Siinä on vähän peittämistyötä, joten kysymys kuuluu, onko itne parempi rapata se ennen talvea kuitenkin...sollentuna sanoi:
Se kuulostaa siltä, että olisi parempi putsata se kuitenkin, ei ole niin paljon ja se mennee varsin nopeasti.
Osa, joka on maan alla, olemme slammat, eli levittäneet ohutta laastia pensselillä, riittääkö se vai pitääkö olla jotain paksumpaa? Olen ajatellut ulkoistaa sen putsaamisen myöhemmin, koska olen kuvitellut, että on vaikeaa saada kaunista jälkeä amatöörinä, mutta mielelläni odottaisin siihen ensi vuoteen.
Joten kysymys nyt on, riittääkö slamning ja pitäisikö seokseen lisätä jotain kosteudenpysäytintä?
Ehkä olen ihan pihalla, otan kiitollisesti vastaan vinkkejä!
Osa, joka on maan alla, olemme slammat, eli levittäneet ohutta laastia pensselillä, riittääkö se vai pitääkö olla jotain paksumpaa? Olen ajatellut ulkoistaa sen putsaamisen myöhemmin, koska olen kuvitellut, että on vaikeaa saada kaunista jälkeä amatöörinä, mutta mielelläni odottaisin siihen ensi vuoteen.
Joten kysymys nyt on, riittääkö slamning ja pitäisikö seokseen lisätä jotain kosteudenpysäytintä?
Ehkä olen ihan pihalla, otan kiitollisesti vastaan vinkkejä!
Du bör absolut ha fuktspärr i putsen som är under marken. Du bör ju ha 1 cm tjockt puts, utanpå det du slammat då.. Glöm inte Platonmattan utanpå putsen sen bara..sollentuna sanoi:Det låter som om det är bättre att putsa den ändå, det är inte så himla mycket så det går nog ganska fort.
Den del som är under mark har vi slammat, dvs smetat på tunnt bruk med en pensel, räcker det eller måste det vara något tjockare? Har tänkt att leja bort putsningen sen eftersom jag fått för mig att det är svårt att få snyggt för en amatör, men det skulle jag gärna vänta med till nästa år.
Så frågan nu är om det räcker med slamningen och om man skall blanda i något fuktstopp i sörjan?
Jag kanske är helt ute och cyklar, tar tacksamt emot tips!
Om du skall göra jobbet själv beror lite på vad du är ute efter. Skall du ha slätputs? Eller vill du hellre ha borstad yta? En slätputs är inte enkel att få snygg som amatör, eller som "förstagångsputsare". En borstad yta är betydligt enklare, och det klarar du säkert att fixa själv.
På de murade grunder jag har vart med och byggt har vi låtit kunden välja mellan borstad och slätputsad yta genom att visa på en provyta. Dom flesta väljer borstad som ger lite mer liv i grunden.
När man borstar så räcker det att man slänger på putsen med en murslev jämnt över ytan. Därefter tar man murborsten, blöter den och drar den på putsen i det mönster man vill ha. Enklast mönster är att dra lodrätt nerifrån och upp. Men det går givetvis bra att göra det mönster man själv vill.
Hur du skall blanda bruker får du hjälp av på bygghandeln.
Vill du ha mer ingående tips och hjälp på traven så hojta till bara!
Lycka till!
Ihana nopea vastaus!
Se, mikä on maan alla, on slammattu kosteussuojalla ja sitten laitettu pordrän sen päälle. (Älä mielellään sano, että se on väärin, koska olemme jo kaivaneet uudelleen ;-).)
Mutta mitä koskee sitä, mikä tulee olla maanpinnan yläpuolella? Täytyykö minun sekä slammata että rapata saadakseni sen vedenpitäväksi, vai voinko slammata tänä vuonna ja raptaa keväällä? Pitääkö slammiin laittaa myös kosteussuoja?
Luulen, että haluan sileän rappauksen, talo ei ole rapattu vaan puurakenteinen rinteellä, joten harjattu pinta tuntuu vähän "karkealta". Mutta en oikein tiedä miltä ne näyttävät, joten en halua sanoa liikaa!
Se, mikä on maan alla, on slammattu kosteussuojalla ja sitten laitettu pordrän sen päälle. (Älä mielellään sano, että se on väärin, koska olemme jo kaivaneet uudelleen ;-).)
Mutta mitä koskee sitä, mikä tulee olla maanpinnan yläpuolella? Täytyykö minun sekä slammata että rapata saadakseni sen vedenpitäväksi, vai voinko slammata tänä vuonna ja raptaa keväällä? Pitääkö slammiin laittaa myös kosteussuoja?
Luulen, että haluan sileän rappauksen, talo ei ole rapattu vaan puurakenteinen rinteellä, joten harjattu pinta tuntuu vähän "karkealta". Mutta en oikein tiedä miltä ne näyttävät, joten en halua sanoa liikaa!
Se, mikä on maan yläpuolella, ei tarvitse levittää, eikä sinun tarvitse kosteussulkua viimeistelyssä. Voit suoraan viimeistellä suoraan seinään.sollentuna sanoi:Ihanaa nopea vastaus!
Se, mikä on maan alla, olemme levittäneet kosteussulun kanssa ja asettaneet pordräniä sen päälle. (Älä mieluiten sano, että se on väärin, koska olemme jo täyttäneet kaivannon ;-).)
Mutta mitä tulee siihen, mikä tulee olla maan yläpuolella? Onko minun pakko sekä levittää että viimeistellä jotta siitä tulisi vedenpitävä, vai voinko levittää tänä vuonna ja viimeistellä keväällä? Pitäisikö kosteussulun olla myös levitteessä?
Luulen, että haluan sileän pinnan, se ei ole viimeistelty talo vaan puutalo rinnekellarilla, joten se tuntuu hieman "karkealta" harjatulla pinnalla. Mutta en oikein tiedä miltä ne näyttävät, joten en halua sanoa liikaa!
Onko se liian karkea vai ei, on makuasia. Mielestäni harjattu pinta näyttää paremmalta, siihen tulee huomattavasti enemmän "elämää"... Lisäksi se on helpompaa, halvempaa ja nopeampaa tehdä.
Vihjeeni on, että katsot ympärillesi taloja, joissa on viimeistellyt seinät, nähdäksesi miltä eri vaihtoehdot näyttävät...
MINÄ valitsisin epäröimättä harjatun pinnan.
Nyt olen katsonut opticocs-sivuilta, kuinka tehdä rappausta. Luulen, että se mitä ajattelin karkeaputsin kanssa, on mitä kutsutaan spritputsiksi, eli rapatussa pinnassa on "muhkuroita", mutta ehkä se ei olekaan mitä tarkoitetaan.
Eli en halua rappausta "muhkuroilla", mutta pinta voi olla hieman karkea, se ei haittaa. Onko olemassa kuvaa harjatusta seinästä?
Toisaalta, jos rappaan itse tänä vuonna ja siitä tulee tosi ruma, täytyykö kaikki koputtaa alas ja aloittaa uudelleen keväällä (ammattilaisen apua käyttäen) vai riittääkö, että ammattilainen laittaa ohuen kerroksen rumaan rappaukseeni (jos siitä nyt tulee ruma)?
Eli en halua rappausta "muhkuroilla", mutta pinta voi olla hieman karkea, se ei haittaa. Onko olemassa kuvaa harjatusta seinästä?
Toisaalta, jos rappaan itse tänä vuonna ja siitä tulee tosi ruma, täytyykö kaikki koputtaa alas ja aloittaa uudelleen keväällä (ammattilaisen apua käyttäen) vai riittääkö, että ammattilainen laittaa ohuen kerroksen rumaan rappaukseeni (jos siitä nyt tulee ruma)?
Ymmärrän. Tarkoitan rappausta ilman kyhmyjä, eli vain hieman karkeaa. Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt hyviä kuvia... mutta jos löydän jotain, poimin sen..sollentuna sanoi:Nyt olen tutkinut opticocsin verkkosivuilta kuinka rappaus tehdään. Luulen, että mitä ajattelin karkearappauksella tarkoittaa, on se mitä kutsutaan "spritputs", eli rappaus jossa on "kyhmyjä", mutta ehkä se ei olekaan sitä mitä tarkoitetaan.
En siis halua rappausta jossa on "kyhmyjä", mutta pinta voi toisaalta olla vähän karhea, se ei haittaa. Onko mitään kuvaa harjatusta seinästä?
Toisaalta, jos rappaan itse tänä vuonna ja siitä tulee todella ruma, täytyykö kaikki hakata alas ja aloittaa alusta keväällä (ammattilaisen avulla) vai riittääkö, että ammattilainen laittaa ohut kerros rumani rappauksen päälle (jos siitä siis tulee ruma)?
Sellaisella tavalla rappaaminen kuin kuvailemani, ei oikeastaan ole kovin vaikeaa. Vinkkini on kokeilla pienelle alueelle paikassa, joka ei näy kovin hyvin. Jos siitä tulee liian huono, kaavi se pois ja yritä uudestaan!
Levitä laasti, jaa se suunnilleen tasaisesti ja vedä sitten harjalla alhaalta ylös..
Mitä luulet, uskallatko? ;-)
Katsoin jureitin kuvia ja ne näyttivät todella hyviltä, mutta olen silti hieman epävarma, näyttäisikö se hyvältä, jos me teemme sen. Putsin pitäisi olla sisäänkäynnillä, joten se tulee todella näkymään, jos se ei onnistu.
Lähellä on talo, joka oli viime talvena ilman rappausta olevassa leca-pinnassa (ja se on yhä ilman rappausta), joten ehkä voisi kokeilla ja jättää sen sellaiseksi.
Mutta jos nyt kuitenkin päättää tehdä sen itse, täytyykö kaikki tehdä yhden päivän aikana vai voiko lopettaa "kesken" jatkaakseen myöhemmin? Jos olen ymmärtänyt oikein jureitin kuvista, olet laittanut rappauksen kahdessa kerroksessa, mutta optirocin sivustolla näyttäisi siltä, että he sanovat kaiken pitäisi laittaa kerralla. Tällä tavalla epäilen, että kaikki pitäisi viimeistellä ennen kuin se kuivuu, kun taas tuntuisi paremmalta laittaa kahdessa kerroksessa. Tehdään pohjakerros muutamassa päivässä ja sitten voit laittaa päällikerroksen päivässä.
Lähellä on talo, joka oli viime talvena ilman rappausta olevassa leca-pinnassa (ja se on yhä ilman rappausta), joten ehkä voisi kokeilla ja jättää sen sellaiseksi.
Mutta jos nyt kuitenkin päättää tehdä sen itse, täytyykö kaikki tehdä yhden päivän aikana vai voiko lopettaa "kesken" jatkaakseen myöhemmin? Jos olen ymmärtänyt oikein jureitin kuvista, olet laittanut rappauksen kahdessa kerroksessa, mutta optirocin sivustolla näyttäisi siltä, että he sanovat kaiken pitäisi laittaa kerralla. Tällä tavalla epäilen, että kaikki pitäisi viimeistellä ennen kuin se kuivuu, kun taas tuntuisi paremmalta laittaa kahdessa kerroksessa. Tehdään pohjakerros muutamassa päivässä ja sitten voit laittaa päällikerroksen päivässä.
Odota, jos se vaikuttaa mielestäsi paremmalta....sollentuna sanoi:Katsoin jureitin kuvia ja se näytti todella hyvältä, mutta olen silti vähän epävarma, miltä se näyttäisi, jos me tekisimme sen. Itse rappaus tulee olemaan sisäänkäynnillä, joten se tulee todella näkymään, jos se ei onnistu hyvin.
Lähelläni on talo, jossa oli viime talvena rappaamaton leca (ja se on edelleen rappaamaton), joten ehkä sitä voisi yrittää jättää sen niin.
Mutta jos nyt yrittäisi tehdä sen itse, täytyykö tehdä kaikki yhdessä päivässä vai voiko lopettaa "keskellä" jatkaakseen myöhemmin? Jos olen ymmärtänyt jureitin kuvat oikein, olet levittänyt rappauksen kahdessa kerroksessa, mutta optirocin sivustolla vaikuttaa siltä, että heidän mukaansa pitäisi levittää kaikki kerralla. Siten epäilen, että kaikki pitäisi tehdä ennen kuin se kuivuu, vaikka olisi parempi levittää se kahdessa kerroksessa. Silloin voi tehdä pohjakerroksen muutamassa päivässä ja sitten levittää päällikerroksen yhdessä päivässä.
Rapatti levitetään yhdessä vedossa kuten, yksi kerros kerralla. Sinun tulisi tehdä kokonainen seinä ilman saumoja, muuten voi näkyä, missä olet saumoja tehnyt. Sen sijaan on erinomaista tehdä saumoja kulmissa tai jonkin avauksen kohdalla.
Noh, lohkosaumat voivat kyllä näkyä läpi, jos rappaus ei ole maalattu ja lisäksi kostea. Rapattu pinta pitää ehdottomasti maalata! Jos rappaus jätetään maalaamatta, tuuli ja vesi kuluttavat rappauksen alas, koska se on niin huokoinen.jureit sanoi:Laitoimme 2 kerrosta, koska halusimme rakentaa vähän rakennetta = halusimme tietyn paksuuden ja on helpompaa laittaa sitä 2 kertaa, kun on aloittelijamokaaja.
Sitten en tiedä, mutta eikö ole tarpeellista olla tietty paksuus, jotta lecasaumaukset eivät "paistaisi läpi"?
Mielestäni näen seiniä melkein kaikkialla, missä voi nähdä, miten lohkot ovat rappauksen takana ja mielestäni se näyttää niin kurjalta.
Aivan kuten Mange sanoo, ei voi saumata viimeistä kerrosta keskellä seinää tai vastaavaa.
Nyt ei kannata maalata rappausta heti, mutta jos rappaatte nyt, maalatkaa ensi kesänä 2005...
Mitä tulee paksuuteen, 1 cm riittää lujuuden ja rakennusteknisten syiden kannalta. Useimmissa tapauksissa riittää, että on noin 1 cm, jos aikoo tehdä vähän kuvioitakin..