Jos emme olisi huomanneet mitään ongelmia, emme todennäköisesti olisi purkaneet sitä silloin kun teimme, vahvimmillaan viisitoista vuotta sitten tarkemmin ajatellen. Mutta se alkoi haista "kellarilta", avasimme seinän kulmassa ja murenneet homeelta haisevat palkit ja levymateriaali kertoivat selkeää kieltään.

Esiin sahat ja sorkkaraudat, hengityssuojaimet päälle ja kaikki ulos... sen jälkeen kaikkien paljaiden kellariseinien hionta timanttihiomakivellä, rappaus sopivalla laastilla kuten korjauslaasti, jota käytimme. Tässä oli hieman työtä, mutta jos tarve on olemassa, on ehdottomasti sen arvoista saada pölykuiva ja raikas kellari.

On monia erilaisia järjestelmiä ja menetelmiä, joita voi käyttää mieltymysten ja tarpeiden mukaan, perusperiaatteet ovat hyvin tunnettuja - kosteutta ei saa vangita ja orgaanisten materiaalien sijoittelussa on ajateltava tarkkaan.

Kyllä, jos on sellaisia ongelmia, on selvää, että toimenpiteitä tarvitaan. Mutta monilla, joilla ei ole mitään kosteusongelmia, näyttää siltä, että he tekevät korjauksia vain siksi, että muilla on ongelmia.

En ymmärrä, miten se on tapahtunut. Mutta meidän talossamme puupalkeet ovat olleet tiiviisti kellariseinää vasten höyrysulun (muovi) kanssa huoneeseen päin 50 vuoden ajan. Kaikkialla, missä olen avannut ja katsonut, ei ole ollut jälkeäkään kosteudesta. Se saa miettimään, onko tuo "höyrysulku" todella tiivis?

P
O Olf Oggler sanoi:
Kyllä, jos on tällaisia vaivoja, on selvää, että toimenpiteitä tarvitaan. Mutta monet, joilla ei ole kosteusongelmia, näyttävät tekevän toimenpiteitä vain siksi, että muilla on ongelmia.

En ymmärrä, miten se on tapahtunut. Mutta meidän talossamme puupalkit ovat olleet tiivisti kellariseinää vasten tiiviin höyrynsulkumuovin kanssa huoneen puolelle 50 vuoden ajan. Kaikista paikoista, joista olen avannut ja katsonut, ei ole löytynyt jälkeäkään kosteudesta. Se saa miettimään, onko se "höyrynsulku" todella tiivis?
H Harald Blåtumme sanoi:
Jos emme olisi huomanneet mitään ongelmia, emme todennäköisesti olisi purkaneet sitä silloin, kun teimme sen, siitä on varmaan vähintään viisitoista vuotta, jos tarkemmin ajattelen. Mutta se alkoi haista "kellarilta", avasimme seinän nurkasta ja näimme mädäntyneet ja homeen hajuiset palkit ja levy materiaalit, jotka kertoivat selkeän viestin.

Esille tiikirauta ja sorkkaraudat, hengityssuojain päälle ja kaikki pois... sen jälkeen kaikki paljaat kellariseinät hiottiin timanttihiomakoneella, laastattiin sopivalla laastilla, kuten korjauslaastilla, jota käytimme. Tämä vaati hieman työtä, mutta jos tarve on, niin on tietenkin sen arvoista saada kuiva ja raikas kellari.

On olemassa monia erilaisia järjestelmiä ja menetelmiä, joita voi käyttää maun ja tarpeen mukaan, perusperiaatteet ovat hyvin tunnettuja - kosteus ei saa jäädä vangiksi ja harkintaa orgaanisten materiaalien sijoittelussa.
Miten avaat ja tarkistat?

Lähinnä olen remontoinut muiden syiden vuoksi. Vaihdettu lastulevyjä kipsiin jne. Joissakin paikoissa olen avannut paikallisesti tarkistaakseni. Mutta minulla on vielä seiniä ja lattioita, jotka ovat kunnioitettavan koskemattomia. Miltä siellä alla/takana näyttää, en tiedä.

Johan1975z sanoi:
Miten avaat ja katsot?
Siellä oli puupaneeli alimmassa osassa eli rintapaneeli yhdessä epäillyistä huoneista, joten oli helppo aloittaa tutkimus: irrotimme muutaman laudan ja tarkastimme tilan siellä takana epäillyssä kulmassa. Koska näimme selviä merkkejä taustalla olevasta levymateriaalista, sahasin pala levyä pois eristeen, koolausten, kellariseinän tarkastamiseksi.

Jos kyseessä on levymateriaali, on aloitusvaiheessa mentävä hiukan varovaisemmin, ehkä voi aloittaa poraamalla reiät kosteuden mittaamiseksi koolauksissa lattianurkissa lattialistojen takana ja jatkaa tarvittaessa tarkempia tutkimuksia.

En ole lainkaan asiantuntija tutkimusmenetelmissä tai tulosten arvioinnissa, mutta meidän tapauksessamme asia selvisi nopeasti täysin. Yritimme saada tämän piilorakenteiden vakuutuksen piiriin, mutta se ei onnistunut, koska Anticimex/vastaava oli tehnyt merkinnän "riskirakenne" tarkastusraporttiin.

Emme saaneet penniäkään korvausta, mutta sain kattavan kuvauksen siitä, miltä oikea ja kosteusturvallinen rakenne voi näyttää, materiaalivalinnat, työmenetelmät/työkalut jne. erittäin asiantuntevalta rakennusinsinööriltä, joka tuli tarkastamaan kokemamme katastrofin. Tieto on myös eräänlaista korvausta ja se riitti siihen, että pystyimme itse saamaan asiat kuntoon, ammattilaiset palkattiin sähkö-, LVI- ja laatoitustöihin.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.