P
Hei,

aion purkaa eristyksen kellarin seinistä ja rapata seinät. Minulla on joitakin sisäseiniä, jotka liittyvät kellarin seinään. Epäilen, että siellä on puurunko takana.

onko parasta purkaa noin 1 metriä sisäseinää ja laittaa metallikehys kellarin seinää vasten ja levyttää jälleen sisäseinä? Ja kuinka tehdään sisäseinän (kipsi) ja kellarin seinän (rappaus) välinen sisänurkka?

kiitos

Voit harkita pelkästään rappattuja seiniä, jotka on maalattu silikaattimaalilla, jos sinulla on jonkin verran kosteudensiirtymistä seinässä ja eristämättömät ulkoseinät/perustusmuuri. Jos rakennat sen uudelleen umpeen, mahdolliset kosteudensiirtymisongelmat ja kylmä perustusmuuri aiheuttavat kondensaatiota ja mahdollisesti samat ongelmat uudelleen, joita yrität nyt korjata. Kantaviin seiniin liittyy usein samanlaisia ongelmia, koska ne imevät kosteuden alhaalta, paras olisi, jos se voisi tuulettua pois luonnollisesti diffuusioavoimien ratkaisujen, kuten rappauksen ja silikaattimaalin, kautta.

P
H Harald Blåtumme sanoi:
Voit harkita pelkästään rapattuja seiniä maalattuna silikaattimaalilla, jos sinulla on tietynlaista kosteuden siirtymistä seinässä ja eristämättömät ulkoseinät/perustusmuuri. Jos rakennat sen uudelleen, mahdollinen kosteuden siirtymisongelma ja kylmä perustusmuuri aiheuttavat kondensoitumista ja mahdollisesti samat ongelmat kuin yrität korjata nyt. Sydänseiniä vasten sinulla on usein samanlaista problematiikkaa, koska ne imevät kosteutta alhaalta päin, parasta on, jos se voi tuulettua pois luonnollisesti diffuusiolle avoimien ratkaisujen, kuten rappauksen ja silikaattimaalin, kautta.
joo, mutta aionhan rapata kaikki kellarin seinät niin, että ne hengittävät. Mutta sitten minulla on tiettyjä väliseiniä, jotka jakavat kellarin huoneiksi, ja juuri näiden seinien kohdalla ihmettelen, miten minun pitäisi tehdä siellä, missä ne liittyvät itse kellarin seiniin.

Millä tavalla nykyisessä rakenteessa on ongelmia? Eli ulkoseinä puusta?

P
O Olf Oggler sanoi:
Millä tavalla nykyinen rakenne on ongelma? Eli ulkomuovattu puuseinä?
En tiedä. Mutta aion myydä talon kahden vuoden päästä ja haluan mahdollisimman vähän asioita tarkastusraporttiin. Siksi haluan rappaus ja laatoittaa kellarissa. Lattialla on muovimatto ja luulen, että sen alla on vain puukuitulevy.

P
Itse sisäseinästä, josta puhun. Onko oikein ajateltu, että puran palan siitä ja sitten asennan sen takaisin metallikehyksellä kellarinseinään?

Ok ymmärrän nyt mitä tarkoitat. Olemme rakentaneet kellariin sisäseiniä metallirimoilla, OSB:llä ja sopivalla levymateriaalilla, jossa on ilmaväli reunoilla. Me ja me... kirvesmiehet hoitivat tämän, en tiedä tarkalleen mitä levymateriaalia käytettiin, mutta se oli jonkin tyyppistä inerttiä mineraalipohjaista märkätiloihin tarkoitettua materiaalia.

Joo, se

Johan1975z sanoi:
En tiedä. Mutta aion myydä talon kahden vuoden kuluttua ja haluan, että tarkastusraportissa on mahdollisimman vähän asioita. Siksi haluan siistiä ja laittaa klinkkeriä kellariin. Lattiassa on muovimatto ja luulen, että sen alla on vain puukuitulevy
OK. Kysyin vain. Minulla on itselläni sekä puurakenteiset lattiat että seinät kellarissa vuodelta 1972. Kaikkialla missä olen hajottanut, se on ollut rutikuivaa. Joissakin paikoissa olen oikeastaan rakentanut puusta takaisin, mutta avoimempana rakenteena. Höyryjarru höyrynsulun sijaan jne.

P
H Harald Blåtumme sanoi:
Ok, ymmärrän nyt, mitä tarkoitat. Meillä on kellarin väliseinät rakennettu metallirankoilla, OSB-levyllä ja sopivalla levy materiaalilla ilmarakojen kanssa reunoilla. Meillä ja meillä... puusepät hoitivat sen, enkä tarkalleen tiedä mitä levy materiaalia käytettiin, mutta se oli jonkinlaista inerttiä mineraalipohjaista kosteuspaikkoihin tarkoitettua.
kuulostaa äärimmäiseltä väliseinälle? Ajattelen, missä se on yhteydessä kellarin seinään... mutta ehkä se on juuri sellainen mitä pitäisi tehdä. Kun puran lattian, annan muovimaton jäädä paikoilleen väliseinien alle, jotta se ei ime plattaa.

• Tykkään
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P
O Olf Oggler sanoi:
Ja, det

OK. Mä ihmettelin vain. Minullakin on kellarissa sekä korotetut lattiat että eristetyt seinät vuodelta 1972. Kaikkialla, missä olen purkanut, on ollut rutikuivaa. Joissain paikoissa olen itse asiassa rakentanut taas puulla, mutta avoimemmalla rakenteella. Höyryjarru höyrysulun sijaan jne.
Joo, en ole huomannut mitään vikaa kellarissani. Lattia on hirvittävän ruma ja jos sen vaihtaa, niin samalla voi ihan hyvin kunnostaa seiniäkin, ajattelen.

Meillä oli koko kellarissa puurankoja ja eristystä aidossa 70-luvun hengessä. Kaikki purettiin homeongelmien vuoksi, kaikki rakennettiin täysin uudelleen. Ulkoseinien ja kantavan seinän kohdalla nykyään rappaus ja diffuusioavoimet materiaalit, jokin väliseinä rakennettu teräsrankoilla ja OSB+tyyppi minerit, kaakelit jne, ilmarakoja. Toiminut erittäin hyvin 10 vuotta ja uskon, että se toimii jatkossakin 100 vuotta tai niin.

Vaikka minulla ei ole mitään ongelmia puurunkoisten rakenteideni kanssa kellarissa, olen silti miettinyt korjaamista sinä päivänä kun on aika remontoida. Mutta se, mikä todella aiheuttaa ongelmia, ovat kaikki patterit ja patteriputket. Onhan se ihan eri asia rakentaa seinät uudelleen. Mutta täytyyhän myös vetää uudelleen melkein kaikki putket koko kellarissa, suunnilleen. Ja tietenkin myös kaikki sähkötyöt.

Katsastuspersonnel Anticimexista ja vastaavista yleensä tekee muistiinpanoja protokollaan, että kyseessä on riskirakenne, ja näin vapautuu vastuusta. Kellarin sisäseinissä käytetyt välipohjat ja kellarin lattioiden korottaminen ovat vanhoja klassikoita näissä yhteyksissä.

Joskus riski toteutuu, kuten meidän tapauksessamme, ja toisinaan se voi jatkua ilman ongelmia monien vuosien ajan.

Jos riskirakenteesta tulee todellinen ongelma, kiinteistönomistaja joutuu maksamaan kaiken omasta taskustaan.

P
H Harald Blåtumme sanoi:
Anticimexin ja vastaavien tarkastushenkilöstö tekee protokollaan merkinnät, että kyseessä on riskirakenne, tällä tavoin he vapauttavat itsensä vastuusta. Kellarien sisäseinien ulosristikon tekeminen on vanha klassikko näissä yhteyksissä, samoin kellarien lattian ylöspellistäminen.

Joskus riski toteutuu kuten meidän tapauksessamme, toisinaan se voi vain jatkaa ilman ongelmia vuosia.

Jos riskirakenteesta tulee todellinen ongelma, kiinteistönomistajana saat maksaa kaiken omasta taskusta.
O Olf Oggler sanoi:
Vaikka minulla ei ole ongelmia puuristikkorakenteideni kanssa kellarissani, olen silti ajatellut korjata ne siinä vaiheessa kun on aika remontoida. Mutta se, mikä todella aiheuttaa ongelmia, ovat kaikki patterit ja patteriputket. Seinien uudelleenrakentaminen on yksi asia. Mutta kaikki putket on myös vedettävä uusiksi koko kellarissa, tyyliin. Ja tietysti kaikki sähköt myös.
mutta eikö sen pitäisi olla arvonnousu, jos korjaan ne, jos aion myydä? Talo sijaitsee Göteborgissa.

Se on varmasti. Ihmiset ovat niin vainoharhaisia. Vaikka jos ei aio myydä, niin oletan, että säästää toistaiseksi paljon energiaa antamalla olemassa olevan rakenteen olla paikallaan. Vai? Tästä näkökulmasta harvoin kuullaan, kun tällaisia riskirakenteita puretaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.