Hei,
Rakennan pergolaa Pohjois-Ruotsissa. Horisontaaliset palkit valmistetaan kaksinkertaisista kyllästetyistä palkeista, jotka liimataan ja ruuvataan. Ajattelin käyttää pu-liimaa, jota minulla jo on, mutta huomasin, että alin työskentelylämpötila on 15 astetta. Pikainen googlaus osoittaa, että 15 astetta on aika normaalia PU-liimalle. Löysin yhden valmistajan, joka ilmoittaa 10 astetta.

Ongelmana on, että päivisin on noin 8 astetta ja yöllä muutama plusaste. Ennuste näyttää jatkuvan suunnilleen samoin koko ajan. Haluaisin rakentaa nyt.

Kysymys on, mitä tapahtuu, jos jatkan silti? Mahdollisesti voisin vetää pressun päivän lopussa ja käyttää lämpöä. On epäselvää, kuinka lämpimäksi se tulee ja kuinka kauan aikaa kuluu ensimmäisten osien liimaamisen jälkeen.

Onko jollakin ajatuksia tästä?

Sitten liima ostettiin. Se oli PU-liima Bostikilta, joka on eritelty lämpötiloille, jotka menevät 10 asteeseen asti. Ennusteet osoittavat, että päivällä on noin 10 astetta ja viilenee muutamaan plusasteeseen yöllä. Liimaaminen tapahtuu luultavasti iltapäivällä, joten ei ehkä ole huono idea vetää pressu koko rakennelman yli, kun olemme valmiita, ja käyttää tuuletinta yön yli.

Kuinka kauan kovettumisaika on? Jos muistan oikein, kun liima-ruuvasin palkkini, se kovettui melko nopeasti. Muutamassa tunnissa. Minulla oli liimaa, se oli kuin hunajaa koostumukseltaan, ja kukkasuihke antamaan hieman ylimääräistä kosteutta liimalle. Sitten puristin osat yhteen puristimilla ja ruuvasin ne sitten kiinni. Sen jälkeen annoin niiden olla ja kovettua muutaman tunnin. Tärkeää on, että poistat ylimääräisen liiman. Muutoin on toivottoman vaikeaa poistaa se, kun se on kokonaan kovettunut. Siitä tulee kivikova.

T tobbbias sanoi:
Kuinka pitkä on kovettumisaika? Jos muistan oikein, kun liima-ruuvasin palkkini, ne kovettuivat melko nopeasti. Parissa tunnissa. Minulla oli liima, se oli koostumukseltaan kuin hunajaa, ja kukkaruisku antaakseni hieman lisää kosteutta liimalle. Sitten puristin osat yhteen puristimilla ja ruuvasin ne sitten yhteen. Sen jälkeen ne saivat maata kovettuakseen muutaman tunnin. On tärkeää poistaa ylimääräinen liima. Muuten on äärimmäisen vaikeaa saada se pois kun se on täysin kovettunut. Kivikovaa.
Kuulostaa PU-liimalta. Pullossa lukee, että täydellinen kovettuminen kestää vuorokauden. Puristusaika on 4-5 h 20 asteessa. Minulla lämpötila laskee todennäköisesti reilusti alle 10 asteen ehkä viiden tunnin kuluttua.

Joo, se on hankalaa käsitellä. Minun täytyy liimata palkkini paikan päällä. Suunnitelmana on poistaa alapuolen kulmikas osa lankuista ja hioa ylimäärä pois kovettumisen jälkeen. Yläpuolta ei näy, joten lankkujen kulmat saavat jäädä. Lankkujen välinen rako on todennäköisesti täynnä liimaa hionnan jälkeen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.