15 965 lukukertaa ·
5 vastausta
16k lukukertaa
5 vastausta
Portaiden kunnostus
Moderator
· Stockholm
· 57 821 viestiä
Ensin haluaisin ehdottaa, että kunnostat mäntypinnan sen sijaan, se voi antaa tyylikkään lopputuloksen, vaikka se saattaa olla työläämpää.
Meillä on portaat, joissa askelmat koostuvat jonkinlaisesta lastulevystä, jossa on 70-luvun korkkiplastia. Näiden portaiden edelliset omistajat olivat kunnostaneet ne pukeutumalla ne saarniparketilla. Valitettavasti työ oli tehty huonosti, he olivat ruuvanneet kultavärisiä kulmalistoja jokaiseen "porrasnokkioon", sukat tarttuivat ruuveihin ja olimme lennossa portaita monta kertaa.
Kunnostin raput uudestaan saarniparketilla (liittyy yläaulan parkettiin), mutta ostin erityiset porrasnokkoprofiilit lattiajärjestelmään. Liimasin jokaisen askelman kiinni PL400:lla suoraan korkkiplastiin. Tuloksesta on tullut todella hyvä. Se kuitenkin vei aikaa, tuotin noin yhden portaan kolmen päivän välein. Jouduin jyrsimään porrasnokkoprofiilin viereiseen lattiaan aulassa ylhäällä ja jyrsimään uuden pontin jyrsittyyn pintaan, jotta profiilin sai sopimaan.
Meillä on portaat, joissa askelmat koostuvat jonkinlaisesta lastulevystä, jossa on 70-luvun korkkiplastia. Näiden portaiden edelliset omistajat olivat kunnostaneet ne pukeutumalla ne saarniparketilla. Valitettavasti työ oli tehty huonosti, he olivat ruuvanneet kultavärisiä kulmalistoja jokaiseen "porrasnokkioon", sukat tarttuivat ruuveihin ja olimme lennossa portaita monta kertaa.
Kunnostin raput uudestaan saarniparketilla (liittyy yläaulan parkettiin), mutta ostin erityiset porrasnokkoprofiilit lattiajärjestelmään. Liimasin jokaisen askelman kiinni PL400:lla suoraan korkkiplastiin. Tuloksesta on tullut todella hyvä. Se kuitenkin vei aikaa, tuotin noin yhden portaan kolmen päivän välein. Jouduin jyrsimään porrasnokkoprofiilin viereiseen lattiaan aulassa ylhäällä ja jyrsimään uuden pontin jyrsittyyn pintaan, jotta profiilin sai sopimaan.
:
Timellmuunnos: http://www.tv4.se/visa/?ID=306981
Materiaali tulee osoitteesta: http://www.stepkit.com/
Materiaali tulee osoitteesta: http://www.stepkit.com/
Hei! Hiomassa juuri portaita vuodelta 1918. He olivat laittaneet 6 mm tammiviilua muovimaton päälle 40-luvulta. Paljon liimaa ja kittiä, mutta sain kaiken pois! Kestää kuitenkin 2 tuntia/askel. Rasittavaa, mutta tulos on sen arvoinen! Säästä vanha!! Viilu on out! Onnea matkaan 
Jos portaikko on hyvässä kunnossa lukuun ottamatta viimeistelyä, mielestäni sinun kannattaa panostaa hiontaan. Stepkit on kyllä hieno, mutta ei halpa. Minun portaikkoni oli pelastuksen ulkopuolella, joten olen rakentanut uuden sen sijaan. Alle 3000 kruunua, ja 60 tuntia...
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/trappa7.jpg
Materiaalina on 18mm liimalevy askelmille ja 28x110 sileäpaneli askelmille. Aion petsata askelmat tammen sävyyn, ja sitten lattiavaha, askelmat tulevat valkoisiksi.
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/trappa7.jpg
Materiaalina on 18mm liimalevy askelmille ja 28x110 sileäpaneli askelmille. Aion petsata askelmat tammen sävyyn, ja sitten lattiavaha, askelmat tulevat valkoisiksi.
Meillä oli ruma mäntyportaikko, jolle piti tehdä jotain. Valitsimme, että maalaamme alapuolen, päädyt ja "spaljén" valkoiseksi ja liimasimme sitten 7 mm tammi parketin askelmille. Etu/takareunaan ruuvasimme 14 mm tammilistan. Olemme tyytyväisiä lopputulokseen.
Lankoillani on uusi "samankaltainen" portaikko, jossa on askelmat massiivisesta tammesta ja toki heidän portaikkonsa on kauniimpi ja hiljaisempi, mutta maksoi noin 50 kkr kerroksesta.
Lankoillani on uusi "samankaltainen" portaikko, jossa on askelmat massiivisesta tammesta ja toki heidän portaikkonsa on kauniimpi ja hiljaisempi, mutta maksoi noin 50 kkr kerroksesta.
Klikkaa tästä vastataksesi
