Aion uusioida vanhan L-muotoisen ullakkotikkaat samalla kun rakennamme lisää kerroksia. Ongelmani on, että olemme nostaneet uuden kerroksen lattiaa noin 35 mm. Tämä tekee viimeisestä askeleesta erittäin korkean, jos käytän tavallisia uusimisaskelmia (8mm).
Olin ajatellut lisätä askelmia 10-20mm plus uusimisaskelmat. Mutta huomasin, että ne peittävät vain noin 48mm vanhasta askelmasta. Minun ovat 45mm plus lisäys, joten ei ole tilaa lisätä. Olen miettinyt alumiinista tehtyjen porraslistojen käyttöä, mutta löytämäni tyylikkään näköiset toimivat vain ohuemmalla laminaatilla, jota en halua.

Viimeisin ajatukseni on tehdä omat "uusimisaskelmat" työtasoista. 26mm työtaso olisi minulle sopivan korkuinen. Ensimmäisen askelman nostaminen ei ole ongelma, koska olen jo nostanut lattiaa ainakin 15mm laatoittaessamme siellä.
Ajattelin joko antaa askelmien tulla ulos 20mm enemmän kuin nykyään ja liimata EK-palan alareunaan, joka toimii kärkenä. Tämä antaa massiivisen etuosan, noin 75mm, joten askelmat tuntuvat todella paksuilta. Saan myös hieman pidemmät askelmat kuin tänään, mikä olisi positiivista, sillä nykyisessä on lyhyt askelpituus.

Seuraava vaihtoehto on laittaa syväleikkuri ja fein töihin ja leikata pois vanhat ulkonevat kärjet. Sen jälkeen joko pidä nykyinen askelpituus tai pidennä. Kun teen tämän, voin asentaa joko tammen tai valkoisen MDF-levyn, parketin jne. myös takaosaan/jalkalistaan, jolloin uusi askelma ei olisi enempää kuin 26mm, mikä saattaa tuntua ohuelta.

Onko joku kokenut portaiden uusimista tällä tai vastaavalla tavalla? Voiko työtaso toimia? Olisetteko mieluummin visuaalisesti erittäin paksun askeleen 75mm, vai ohuen 26mm? (Voihan tähänkin silloin liimata palasen näyttämään paksummalta, mutta paljon työtä kyseenalaisella tuotolla.)

Sen lisäksi, että minun täytyy ratkaista ongelma, se on myös melko kustannustehokas. Jos esimerkiksi ostan IKEA:n käsittelemättömän työtason, saan siitä 6 askelmaa hintaan 1500:-. Minulla on 15 askelmaa, joista jotkut ovat suuria, joten tarvitsen todennäköisesti 3 levyä askelmiin, eli noin 5-6000:- liimoineen ym. Sitten lisätään levyt takareunaan, jos valitsen tämän ratkaisun. Joten todennäköisesti riippumatta siitä, minkä valitsen, voi tehdä hyvän ratkaisun 8-10K. Jos portaiden uusimisyritykset voisivat ratkaista tämän uusimisaskelmilla, olisin kuitenkin mielelläni maksanut 16-20K, mikä on heidän tavallisen portaan uusimisen tarjous. Mutta ne, joita olen ottanut yhteyttä, eivät ole voineet ratkaista tätä vakioporrasratkaisulla, ja kaikki muu on heidän (ja minun) mukaansa kohtuuttoman kallista.

Käsittelemättömät halvat työtasot eivät yleensä ole kovin tiheitä/kovia ja kuluisivat siksi nopeasti. Jos valitset tämän tien, en laittaisi tammea alareunaan vaan koko askelmaksi, koska askelman reuna kuluu nopeimmin. Samalla saat yhdenlaiset puut koko etuosaan sen sijaan, että ne olisivat raidallisia (jos ymmärrän suunnitelmasi oikein).

Z z_bumbi sanoi:
Käsittelemättömät halvat työtasot ovat yleensä huokoisempia/pehmeämpiä ja kuluvat siksi nopeasti. Jos valitset tämän polun, en asettaisi tammea alareunaan vaan portaan etureunaan, koska portaan reuna kuluu nopeimmin. Samalla saat yhden puulaadun koko etuosaan sen sijaan, että se olisi raidallinen (jos ymmärrän suunnitelmasi oikein).
Ajatuksena on lakata tai öljytä ne. Kun kirjoitan, että asetan tammen alareunaan, tarkoitan, että annan koko askelman ulottua vanhan päälle ja liimaan palan askelman alle piilottaen alemman askelman, samalla tavoin kuin kunnostusaskelman nenä.
Koko askelman peittäminen etuosaltaan tarkoittaisi, jos ymmärrän sinut oikein, askelmaa ilman nenää. Lyhyissä askelmissani nenän on tarkoitus hieman ulottua.

Pienen pohdinnan jälkeen kallistun tällä hetkellä siihen, että leikkaan vanhan nenän pois ja asetan tällöin tammi- tai muun materiaalin palan askelman takareunaan, sekä annan askelman ulottua suunnilleen kuten nyt plus jokunen ylimääräinen sentti. Toisin sanoen, en liimaa mitään palasia nenään. Tuntuu siltä, että 75 mm paksut askelmat näyttävät erittäin kummallisilta pienissä portaissani, jotka ovat 75 cm leveitä.

Jos asetat uuden askeleen vanhan viereen, saat tammea, joka peittää itse askeleen eli kärki koostuu kokonaan tammesta.

Z z_bumbi sanoi:
Jos laitat uuden askelman vanhan viereen, saat tammen peittämään itse askelman eli nokka on kokonaan tammea.
En oikein ymmärrä sinua, kun sanot, että laitetaan viereen vanhaan

Vaihtoehto 1 Liimattu tammipala, ajattelen kuten ylemmässä askelmassa. Silloin levy laitetaan viereen vanhaan. Sitten vanha nokka säilyy ja kaikki laitetaan ulkopuolelle.

Vaihtoehto 2 alempi askelma, sahaan pois vanhan nokan ja laitan peitepalasen vasten askelmaa. Lähetän uuden askelman ulos, koska haluan edelleen nokkaa ja säilyttää tai jopa lisätä askelman syvyyttä.

Käsin piirretty kaavio portaasta, jossa näkyy kaksi vaihtoehtoista tapaa asentaa askelma lisäämällä limattu lankku.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.