Hei, talon sisäportaat eivät näytä siltä, että ne olisivat mitattu oikein. Kun olen poistanut tapetin ja vanhan paneelin, näen, että portaiden ja seinän välillä on 50–100 mm:n rako kahdella kolmesta sivusta. Näyttää siltä, että tätä on yritetty kompensoida naulaamalla portaat kiinni puukiiloilla/paloilla.
Portaat narisevat myös jonkin verran. Voiko tämän korjata, vai onko portaat alun perinkin huonosti mitattu?
Mitä sanot @Immobil? Tiedän, että olet yleensä asiantunteva portaiden valmistuksessa.
Ylhäältä
Alapuolelta, näet yhden kiiloista tässä kuvassa, näin se rakoilee kahdella kolmesta sivusta
Hei, minulla on sisäportaat talossa, jotka eivät näytä olevan oikein mitoitettuja sen jälkeen, kun olen poistanut tapetin ja vanhan paneelin, näen, että portaiden ja seinän väliin jää rako, joka on 50-100 mm. Kaksi kolmesta sivusta. Näyttää siltä, että on yritetty kompensoida tätä naulaamalla portaat kiinni puukorokkeilla/klossarilla. Portaat narskuvat myös jonkin verran. Onko tämä korjattavissa, vai onko mahdollista, että portaiden mitoitus on alusta asti väärä?
Nyt en olekaan Immobil, mutta yritän silti vastata (olen 16 vuoden kokemuksella kirvesmies/puuseppä)
Tarkoitat varmaan 5-10mm virhettä (et 50-100), näyttää siltä kuvien perusteella?
Luulen, että portaat on mitoitettu hieman pienemmäksi tietoisesti, jotta voidaan olla 100% varmoja, että ne sopivat tilaan.
Jotta se näyttäisi hieman siistimmältä, voit asentaa listan yläpuolelle. Alapuolella voit kiinnittää (ruuvit + rakennusliimaa) jotain vakaampaa (kuten 35x70mm) kiinni alapuolen porrasjuoksuun, tämä antaa ylimääräistä tukea, joka voi ehkäistä osaa portaiden narinasta. Mutta saadaksesi sen täysin narinattomaksi, tarvitaan varmasti melkoisesti työtä, jotta voidaan ehkäistä mahdolliset liikkeet porrasaskelmissa, minulla ei ole yleistä tietoa siitä, miten yleensä tehdään sen eteen.
En nyt ole Immobil, mutta yritän vastata kuitenkin (olen työskennellyt 16 vuotta kirvesmiehenä/talonrakentajana)
Tarkoitat varmaan 5-10mm virhettä (et 50-100), näyttää siltä kuvissa joka tapauksessa?
Luulen, että portaat on mitoitettu hieman pienemmiksi tietoisesti, jotta varmistetaan 100%:sti, että ne mahtuvat tilaan.
Saadaksesi portaat hieman hienomman näköisiksi, voit kiinnittää listan yläpuolelle. Alapuolelle voit kiinnittää (ruuvi + rakennusliima) jotain vakaampaa (kuten 35X70mm) kiinni portaikon alapuolelle, näin saat lisää tukea, joka voi ehkäistä portaiden narinaa. Mutta jos haluat saada portaat täysin narisemattomiksi, se vaatii luultavasti paljon työtä estääksesi mahdollisia liikkeitä askelmissa, en tiedä yleisesti, miten se yleensä tehdään.
Kiitos!! Se on oikein, totta kai on 5-10 mm eikä mitään muuta