Hei.
Ei aavistustakaan, onko tämä oikeassa kategoriassa.

Joka tapauksessa, olen juuri muuttanut kerrostaloon, joka rakennettiin 2010.

Piti tänään laittaa vähän hyllyjä ym. ja tarvitsin metallipultteja, koska seinät ovat kipsilevyä.
Huomasin, että siellä oli paljon metallikehyksiä, jotka olivat helppoja porata läpi.
Toisella seinällä sama juttu, ajattelin vain porata, mutta sieltä tuli ilmaa ulos noin 5 sekunnin ajan eikä haissut miltään. En havainnut enempää ilmaa. Laitoin ruuvin pieneen reikään metalliin, jonka porasin läpi, ja tasoitin sen.

Nyt jälkikäteen mietin, mikä se voisi olla.

Talossa on passiivinen ilmanvaihtojärjestelmä. Jotain tekemistä ilmanvaihdon kanssa?

Olen soittanut muutamille ystäville, jotka ovat puusepän alalla ja he sanovat, että olisin kyllä huomannut, jos olisi ollut jotain huolestuttavaa, mutta en voi olla ajattelematta asiaa.
Mitä mieltä olette?

Olen täysin tietämätön tässä asiassa...

Kiitollinen vinkeistä

Ystävällisin terveisin
 
BirgitS
Tervetuloa foorumille!

Ehdotan, että otat yhteyttä hallitukseen, koska heidän pitäisi tietää, jos kyseisessä seinässä voi kulkea jokin tärkeä putki.
 
Farstatjej90
Oletko varma, että kaikki muut poraamasi ovat metallirankoja? Miten sait selville, että siellä oli metallirankoja?
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Tervetuloa foorumille!

Ehdotan, että otat yhteyttä hallitukseen, koska heidän pitäisi tietää, voiko tuossa seinässä kulkea jokin olennainen putki.
Joo, ehkä se on fiksuinta.
Ajattelin vain, jos se olisi itsestään selvää jollekin toiselle.
Kiitos vinkistä.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Oletko varma, että kaikki muu, johon olet porannut, on metallikiskoja? Miten sait selville, että siellä on metallikiskoja?
Joo, täysin varma. Menivät läpi aika helposti ja kaverini, joka on timpuri, oli täällä auttamassa juuri siinä huoneessa. Toisessa huoneessa olin itse ja luulin sitten samalla tavalla, että ''ai, vain yksi metallikisko lisää'', mutta en usko, että se oli sitä.

Olen tarkistanut tänään ja kaikki toimii kuten tavallisesti, ei outoja hajuja eikä vuotoja alueen ympärillä.

Täytyy tarkistaa hallituksen kanssa.
 
H Howardflynn sanoi:
Hei.
Ei aavistustakaan, onko tämä oikeassa kategoriassa.

Miten vaan, olen juuri muuttanut kerrostaloon, joka rakennettiin vuonna 2010.

Minun piti tänään kiinnittää muutamia hyllyjä jne., ja tarvitsin käyttää metalliexpandereja, kun kyseessä on kipsilevyt.
Huomasin, että siellä oli paljon metalliristikoita, joita oli helppo porata.
Toisessa seinässä oli samanlaista, luulin, että se on vain porattava, mutta ulos tuli ilmaa viiden sekunnin ajan, eikä se haissut miltään. En huomannut lisää ilmaa tulevan. Laitoin ruuvin pienelle reiälle metalliinsa, johon porasin, ja tasoitin sen uudelleen.

Nyt jälkikäteen mietin, mitä se voisi olla.

Talo on passiivinen ilmanvaihtojärjestelmä. Jotain, joka liittyy ilmanvaihtoon?

Soitin muutamia ystäviä, jotka ovat puuseppäalalla ja he sanovat, että olisin huomannut, jos olisi jotain huolestuttavaa, mutta en voi kuitenkaan lopettaa ajattelemasta sitä.
Mitä mieltä olette?

Olen täysin tietämätön tästä asiasta...

Kiitollinen vinkeistä

Ystävällisin terveisin
Kysyn enimmäkseen siksi, että en ole täysin perehtynyt erilaisiin ilmanvaihtotekniikoihin, mutta tarkoitetaanko passiivisella ilmanvaihdolla sitä, että talossa on itsestään vetävä ilmanvaihto?
 
H Howardflynn sanoi:
Joo, aivan varma. Kului melko helposti läpi ja kaveri minulle, joka on timpuri, oli täällä auttamassa juuri siinä huoneessa. Toisessa huoneessa tein sen itse ja ajattelin samalla tavalla että "äe, vain yksi metalliprofiili lisää", mutta en usko että se oli sitä.


Olen tarkkaillut vähän tänään ja kaikki toimii kuten tavallisesti, ei outoja hajuja eikä vuotoja alueen ympärillä.


Pitää kysyä hallitukselta.
Oliko se ulkoseinä? Ehkä pitkä laukaus, mutta voiko olla niin, että porasit höyrysulkukalvon (muovikalvo) ja samalla seinässä olevan metalliprofiilin läpi ja siksi reiästä tuli vähän ilmaa? Kuulostaa ei kovin järkevältä minun korviin, mutta mutta…
 
Cruzze Cruzze sanoi:
Kysyn enimmäkseen, koska en ole täysin perehtynyt eri ilmanvaihtotekniikoihin, mutta tarkoitatko, että passiivinen ilmanvaihto tarkoittaa kiinteistön painovoimaista ilmanvaihtoa?
Jos olen aivan rehellinen, minullakin on huono käsitys siitä, miten se toimii. Meillä on aina veto kotona, ja raikkaan ilman ja lämmön määrä lisääntyy, kun lämpötila laskee tietyn rajan alapuolelle.
Se on suunniteltu energiatehokkaaksi.
En ole saanut enempää selityksiä siitä.
 
Pasjostrom Pasjostrom sanoi:
Oliko se ulkoseinä? Ehkä kaukaa haettua, mutta voiko olla niin, että porasit höyrysulun (muovikalvo) läpi ja samalla metallikehyksen seinässä ja siksi reiästä tuli vähän ilmaa? Ei kuulosta täysin järkevältä, mutta mutta...
Se ei ollut ulkoseinä. Seinän yksi puoli on käytävässä ja toinen puoli on yksi pienemmistä makuuhuoneista.
 
H Howardflynn sanoi:
Se ei ollut ulkoseinä. Seinän käytävässä, jonka toisella puolella on yksi pienemmistä makuuhuoneista. Kuinka paksu seinä on? Jos se on ohuempi seinä, 10-12 cm sisältäen kipsin, niin todennäköisesti ei ole ilmanvaihtoa. Päinvastoin, jos se on epätavallisen paksu seinä sisäseinäksi, niin on aika todennäköistä, että siinä on ilmanvaihto. Jos voi päätellä, että se on venttiili, en olisi hälyttänyt hallitusta.
 
Onko kiinteistössä lattialämmitys?
 
Ja jos se nyt on vent, mitä minäkin uskon. Onko siitä nyt jälkikäteen mitään vaaraa? Jos olen lisäksi tukenut sen mahdollisimman hyvin niillä tavaroilla, jotka minulla oli kotona?
 
T trojlee sanoi:
Onko kiinteistössä lattialämmitys?
Ei, lattialämmitys on vain vessassa.
 
BirgitS
Kuinka paksu on seinä?
Ventilationsrör ovat paksuja, noin 10 cm, joten ne eivät mahdu seiniin, jotka ovat 12 cm paksuja.

Ventilationsrör kuuluvat yhdistyksen vastuulle, joten jos vahingoittaa sellaista, täytyy kertoa siitä yhdistykselle, muuten voi seurata ikäviä seurauksia myöhemmin. Niiden täytyy olla täysin tiiviitä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.