Hei!
Haluan vain jakaa kanssanne kokemukseni, jonka olen juuri saanut. Minun on tarkoitus porata useita reikiä seinään asunnossamme, joka on varhaiselta 1900-luvulta. Luettuani useita keskusteluita täällä ja muualla Internetissä aloitin poraamisen tavallisella tiili- ja betoniporalla iskuporakoneellani, koska luin netistä, että tiili olisi pehmeämpää kuin betoni ja ajattelin, että tavallinen tiili- ja betonipora riittäisi. En päässyt juuri eteenpäin (3-4 cm) 30 minuutin poraamisella, joten menin ja ostin uuden tavallisen poran toivoen, että se olisi parempi. Sama tulos sillä poralla.
Erittäin ärsyyntyneenä menin takaisin rakennusliikkeeseen ja ostin tällä kertaa poran kovalle betonille. Tällä kertaa tuloksia syntyi. Alle 5 minuutissa olin porannut kokonaisen reiän, mikä oli aiemmin kestänyt lähes tunnin.
Lopputulos: Eroa on porassa ja porassa sekä tiilessä ja tiilessä. Ostamani pora oli terävä ja tiilemme on varhaiselta 1900-luvulta. Arvelen, että porat, joissa ei ole terää, toimivat myöhemmin valmistetulla tiilellä. Ne eivät ainakaan toimi tiileemme.
Kiitos sanastani.