Hei,

Haluaisin porata seinään, jossa minun sääntöni/AC/metallinetsijä antaa osuman siitä, että siellä pitäisi olla puukoolaukset. Onko mahdollista porata puukoolaukseen tarkoituksena ripustaa seinähylly tai TV-seinäteline?
Kuten käyttäjänimeni viittaa, olen uusi kaikessa, mikä liittyy rakentamiseen, enkä juurikaan tiedä, mitä puukoolaus on.

Hei ja tervetuloa. Onko se kipsilevy pinnassa? Siinä tapauksessa sinun ei tarvitse porata, vaan voit kiinnittää suoraan puuruuvilla, jos takana on puurunko. Jos on vain kipsilevy eikä mitään takana, suosittelen Molly-ruuvia, joka on erityinen ruuvi, jossa on tulppa, joka asetetaan porattuun reikään.

• Tykkään
Byggnoob
  • Laddar…
Kiitos! Ja kiitos nopeasta vastauksesta.
Kun koputan seinään, ääni on vaimea, joten olettaisin vahvasti, että se on betonia tai vastaavaa. Miten voi selvittää, onko pinnalla jotain muuta? Pitäisikö minun porata ja käyttää Mollya joka tapauksessa, huomioiden epäily betoniin?

Byggnoob sanoi:
Kiitos! Ja kiitos nopeasta vastauksesta. Kun koputan seinään, se kuulostaa tummalta, joten oletan vahvasti, että se on betonia tai jotain vastaavaa. Miten arvioida, onko pinnalla jotain muuta? Pitäisikö minun porata ja käyttää Mollya joka tapauksessa, kun epäillään, että se on betonia?
Jos se kuulostaa tummalta ja hieman ontoilta, se on todennäköisesti jonkinlainen levy seinässä. Silloin Mollyproppu toimii hyvin (metallinäppäjä kutsutaan myös). Jos löydät takana olevan puurungon, käytä tavallista puuruuvia kuten sanottu.

Jos se kuulostaa vaimealta, vähän kuin koputtaisi suureen kiveen, se on betonia :) Silloin sinun on käytettävä poravasaraa saadaksesi reiän, reikässä käytät muovipropun, johon kiinnität "tavallisen" puuruuviin.

• Tykkään
Byggnoob
  • Laddar…
Nyt olen koputtanut muutaman kerran olohuoneen ja eteisen seinille ja verrannut ääniä huolellisesti, ja käyttänyt videota perustana siitä, mikä pitäisi olla kipsiä ja mikä kiveä. Minun pitäisi hankkia Molly-ankkuri seinälle eteiseen (se, joka kuulostaa ontolta).

Mitä tulee porakoneen tyyppiin; minulla on tällä hetkellä vain iskuporakone. Toimiiko sellainen molemmille seinille vai pitäisikö minun ostaa esim. kierreporanterä kipsiseinälle?

J
Sinun ei tarvitse ostaa lisää työkaluja. Poravasarasi kelpaa hyvin molempiin seinämateriaaleihin. Jos kyseessä on kipsiseinä ja aiot käyttää molly-ankkureita, on joitain asioita, jotka on selvitettävä. Levyissä voi olla eri paksuuksia, ja myös kaksinkertaisia levyjä. Koska mollyruuveilla on eri pituiset "kaulukset" riippuen siitä, mihin paksuuteen ne on tarkoitettu, mielestäni mollyt ovat hieman hankalia. Pitäisi yrittää mitata, minkä paksuinen seinä on, ja ostaa oikea molly. Jos et aio ripustaa äärimmäisen raskaita esineitä, mielestäni kipsitulppa toimii selvästi paremmin. Ne ovat kartion muotoisia terävine kierteineen, jotka ruuvataan sisään esiporauksen jälkeen, tai jos olet vähän huolimaton, teet pienen reiän piikillä tai vastaavalla. Jotkin, kuten kuvassa oleva, voidaan usein lyödä suoraan hieman sisään, ja aloittaa ruuvaaminen, kun kierteet saavat otteen. Sitten ruuvataan tavallinen ruuvi suoraan tulppaan. Olen itse asentanut tv-telineen näillä, ja se pysyy kuin vuori. Varmista vain, että sinulla on tarpeeksi monta.

http://www.bauhaus.se/gipsplugg-metall-gkm12k.html

On olemassa vähän eri materiaaleja, muovi, metalli, pyöreitä, litteitä. Pidän pyöreistä metallisista...

• Tykkään
Abbakahsgsb ja 1 muu
  • Laddar…
Ihanaa, tuhannet kiitokset avusta! Palaan kuvien ja päivityksen kera, kun kaikki on valmista.

Hei taas,

Kävi ystävä kylässä tänä iltana ja hän huomasi minun kuonanporaani (joku no name-merkki) ja sanoi heti: "Ahaa, tuo näyttää halvalta poralta, se ei selviä betonista. Sinun täytyy ostaa uusi." Joten projekti laitetaan tauolle. Täytyykö olla "pro-merekkejä" porataksemme betonia/kiveä ...? Hänen syynsä siihen, ettei minun porani kestä, on se, että reikää porataan todella kauan aikaa verrattuna "kunnolliseen poraan", ja että reiästä voi tulla liian suuri. Mitä mieltä olette?

En tiedä, oletko sinä vai kaveri outo, mutta täytyy erottaa pora ja porakone. Kokeile niin näet yksinkertaisesti.

tommib
Kyllä, kokeile. Huomaat heti, jos betonin läpi meneminen kestää ikuisuuden. Olen kohdannut sekä normaalia betonia, joka menee loistavasti tavallisella halvalla iskuporalla, että jonkinlaista raudoitettua armageddonin kestävää betonia, joka vaati kunnollisen poravasaran. Liian suuren reiän syynä on heikko iskupora tai poravasara, joka joudutaan antamaan pyöriä pitkään, jolloin tiedostamatta heilutetaan poraa ja reiästä tulee suurempi.

..ja kuten sanottu, erottele pora (se asia, joka tekee reiän) ja porakone (se asia, joka saa poran pyörimään). Hyvien porien ostaminen on rahan arvoista, ja varmista, että vaihdat ne, kun ne tylsyvät. Laadussa on suuri ero.

Kipsiin poraamiseen käytä halpaa (mutta uutta/terävää) puuporaa. Käytä ilman iskua, muuten tulee sutta.

• Tykkään
Byggnoob
  • Laddar…
J
Olen samaa mieltä kaikkien aikaisempien puhujien kanssa. Tuntuu vähän liioittelulta ostaa Hilti poravasara 3000 kr hintaan neljää reikää varten. Kaverillasi on liikaa rahaa!

Porakoneesi kelpaa varmasti, yleensä ongelma on porakärjessä tai "borren" kuten sanotaan. Toimii halpalla koneella parin sadan hintaluokassa, mutta ei halvoilla porilla. 39 kr sarja, jossa 8 poraa jokaiselle materiaalille, ei yleensä toimi kovin hyvin. Mutta hyvät porat kotikäyttöön eivät välttämättä maksa paljon; 5 tarpeellisinta poraa sataseen hintaluokassa toimii yleensä hyvin. Siihen voi hankkia yhden betonille/tiilille ja yhden metallille.

Koputa rystysellä, jos se kuulostaa asfaltin koputtamiselta, niin se on varmaankin betonia, jos se kuulostaa enemmän keittiönpöydän tai muuttolaatikon koputukselta, niin se on luultavasti kipsiä.

Käytä siinä tapauksessa pientä metalliporaa tai puuporaa esim. 2-3 mm. Itse käytän yleensä terävää metalliporaa, sillä se on kätevä, jos haluaa mennä kipsin takana olevan metallikehyksen läpi. Jos menee suoraan läpi, olet mennyt kipsin läpi; jos sieltä tulee ajan myötä ulos puuta, olet löytänyt koolauksen. Jos haluat käyttää reikää, ota isompi pora ja poraa se sopivan kokoiseksi, tai vaihtoehtoisesti jätä se sellaiseksi tai kitkaa se umpeen. Ja kokeile uutta paikkaa.

• Tykkään
Byggnoob
  • Laddar…
Minä joka olen konstig huggan, olen noob, joten sitten on automaattisesti sitä. Vän också luultavasti, koska hän eniten ärsytti sig merkistä kuin tarpeesta/toiminnallisuudesta.

Kiitos kaikista todella hyvistä neuvoista, varmaan porat täytyy mahdollisesti vaihtaa - ostin halvan setin kuten Andy mainitsi, ja tarvitsen todennäköisesti vain kaksi poraa. Sitten on yhtä hyvä ostaa kaksi hyvää laatua kuin "drullepaket" useita huonoja.

Ennen kuin hankit lisää työkaluja ja poria. Selvitä, mistä materiaalista on oikeasti kyse. Koputtamalla ja vertaamalla ääntä, et saa sataprosenttista varmuutta siitä. Sen sijaan naputa pieni naula kohtaan, johon reikien pitää tulla. Silloin huomaat, mikä on pintamateriaali ja mitä sen takana on.

• Tykkään
tommib
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.