M myrto sanoi:
Joten jos valitsen ratkaisun käyttää 6:ta viimeiseen osaan, onko parasta aloittaa poraamalla 6:lla vai 8:lla ensin?
8mm tietysti
 
A atomlab sanoi:
Koska sinulla on väärä ruuvi tukikappaleiden kiinnittämiseen, on parasta ostaa uudet ruuvit tarkoitukseen.

Lisäksi täysin kierretty.
Ah mutta niin tyypillistä, miksi he antoivat minulle Hornbachissa nämä upotetut ruuvit?! Ostinhan tukikappaleet heiltä samalla, joten hän tiesi mitä aioin tehdä ja hän keräsi nämä minulle :(
Vaikeaa nyt päästä Hornbakiin/Bauhaukseen jne. Ne ovat kaukana ja minulla ei ole käytettävissä autoa juuri nyt. Tulisiko siitä täysin väärin käyttää silti upotettuja?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Hieman erikoista myös, että ruuvi on pidempi kuin tulppa. Lyhyempiä ruuveja?!
Ruuvi tulee AINA mennä tulpan läpi noin 5-6 mm (yleensä sanotaan ruuvin halkaisija), jotta tulppa toimii tarkoitetulla tavalla.
 
  • Tykkään
Tågvirke ja 4 muuta
  • Laddar…
M myrto sanoi:
Ah mutta niin tyypillistä, miksi Hornbach antoi minulle nämä uppokantaiset ruuvit?! Ostinhan kiinnikkeet heiltä samalla, joten hän tiesi mitä aion tehdä ja hän keräsi nämä minulle :(
On vaikeaa nyt päästä Hornbachiin/Bauhausiin ym. Ne ovat kaukana ja minulla ei ole tällä hetkellä autoa käytössä. Onko täysin väärin käyttää silti uppokantaisia?
Kyllä toimii oikein hyvin. Mutta kun oli mahdollisuus hankkia oikeita välineitä, on harmi, ettei se mennyt loppuun asti. Laudan osa pitäisi kiinnittyä materiaaliin, johon ruuvaat. Nyt sinulla on suurin osa ruuvista seinässä täysin turhaan. Onko se tasainen pelti vai syvennetty reikä pellissä?
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
A atomlab sanoi:
Tulee menemään aivan erinomaisesti. Mutta kun oli mahdollisuus hankkia oikeat tavarat, on harmi, että se ei mennyt loppuun asti. Lautaosa tulee tietysti asettaa kiinnitettävään kohteeseen. Nyt suurin osa ruuveista on seinässä täysin turhaan. Onko se tasainen pelti vai onko pellissä kartiomaisia reikiä?
Se on tasainen pelti...Kokeilin vähän ruuvia sen jälkeen, kun luin viestisi, ja siitä tulee tietysti hieman hankalaa, ruuvi ei mene aivan läpi. Se saattaa työntyä ulos puolet millimetristä...
 
Fairlane
Aja sillä ruuvilla, joka sinulla on. Sen voi vaihtaa myöhemmin (mitä ei luultavasti koskaan tehdä).
Jos saat hyvän otteen, se kestää reilun painon.
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Onhan ruuveja muuallakin. Uppokantainen ruuvi täysin tasaisessa pinnassa ei usein näytä hyvältä. Ehkä sinulla on Clas Ohlson tai Järniabutik lähellä? Tai ehkä paikallisella ruokakaupassasi on pieni mutta sopiva valikoima ruuveja? Etsit täyskierrettä, eli kierteet koko ruuvin pituudelta, sekä tasainen pinta seinää vasten. Ruuvisi pituus vaikuttaa sopivalta, hieman lyhyempi käy. Pään pitäisi olla hieman suurempi kuin reikä konsolissa, tarkista se, koska avustetut asiat eivät vaikuta täysin harkituilta.
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos paljon kaikille avustanne ja palautteestanne! Yritän niillä ruuveilla, jotka minulla on, ja katson, mitä tapahtuu. :)
 
  • Tykkään
Tågvirke ja 2 muuta
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nicro Nicro sanoi:
Ruuvin tulee AINA mennä n. 5-6 mm läpi plugista (sitä sanotaan yleensä ruuvin halkaisijana), jotta plugi voi suorittaa tehtävänsä kuten on tarkoitettu.
Näin mielessäni, että TS:llä oli valtavan pitkät ruuvit plugiinsa, eivät vain vähän mene plugista läpi.
 
Hei.
Olet ehkä jo porannut reikät.
Jos et ole, poraa 8 mm:n poralla, kunnes se ei ylety enää pidemmälle. Sitten poraat 6 mm:n poralla saadaksesi reiälle oikean syvyyden.

Matte
 
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Jos poraat ensin 6mm:lla, on olemassa vaara, että 8mm pora tarttuu kiinni, uskon. Toisinpäin kuin toiset ehdottavat, käy hyvin.
 
  • Tykkään
Daggew
  • Laddar…
M myrto sanoi:
Ah, mutta miten tyypillistä, miksi he antoivat minulle nämä upotetut ruuvit Hornbachissa?! Ostin kannattimet heiltä samaan aikaan, joten hän tiesi, mitä aioin tehdä ja hän meni ympäriinsä ja keräsi nämä minulle :(
Vaikeaa nyt päästä Hornbachiin/Bauhausiin jne. Ne sijaitsevat kaukana ja minulla ei ole tällä hetkellä käytettävissä autoa. Onko aivan väärin käyttää upotettuja kuitenkin?
Näiden kauppojen henkilökunnan tietämys on erittäin puutteellista ja monesti käytännössä olematonta. Nykyään harvat viipyvät näissä työpaikoissa kovinkaan pitkään ja eivät täten ehdi oppia mitään. Työnantajat eivät myöskään kanna vastuutaan ja lähetä henkilökuntaa koulutukseen, ehkä siksi, että tietävät useimpien kuitenkin lopettavan noin vuoden kuluessa. Lopputulos on, että useimmat henkilökunta arvaavat tai kuvittelevat "tietävänsä" vastaukset kaikkiin kysymyksiin, jotta eivät vaikuttaisi tyhmiltä tilanteessa.
 
  • Tykkään
Tågvirke ja 1 muu
  • Laddar…
M myrto sanoi:
En ole koskaan porannut aikaisemmin, mutta nyt on aika. Aion porata betoniin ja minulla on 8mm plugi sekä 6/70 ruuvit. Mutta nyt kun sain lainata iskuporan, huomaan, että juuri 8mm poranterä on lyhyempi kuin ruuvi. Se riittää hyvin plugille, mutta ruuvi tulee ulottumaan plugista toiseen puoleen, missä en voi porata...Miten korjaan tämän?? Voinko porata ensin 6mm terällä, joka on pidempi ruuvin vuoksi?
M myrto sanoi:
Tältä se näyttää. Lyhyt poranterä on 8mm. Pitkä on 6mm.
Eikö tässä ole vähän väärinymmärrystä? Onko ruuvi todellakin liian pitkä? Ruuviruuvi ei pitäisikään vetää täysin plugiin asti. Veikkaan, että sileä osa on kiinni kannattimessa. Joten kierreosa voi olla juuri sopivan pituinen plugille. Jos se silti osuu pohjaan (tarkista ennen kuin asetat plugia). Pidennä reikää 6mm terällä. Eli 8mm ensin ja sitten 6mm syvemmälle olemassa olevaan reikään.
 
  • Tykkään
David_.._
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Tyypillisesti poravasara on parempi idea kuin iskuporakone betonissa. Mutta ehkä sinulla on poravasara?

Normaalisti ratkaisu on käyttää riittävän pitkää poraa. Hiukan erikoista myös, että ruuvi on pidempi kuin proppu. Lyhyemmät ruuvit?!

Porata suuremmalla poralla hieman pienemmässä reiässä kovassa ja halkeilua aiheuttavassa materiaalissa kuten betoni voi olla hankalaa. Pora voi jumiutua reikään ja joskus suurempia betonipalasia voi murentua reiän ympäriltä. Mutta ehkä tämä on eniten ongelma suuremmalla halkaisijalla reiässä? Se on luultavasti siinä, missä olen kohdannut tämän.
Olisiko täysin väärin porata ensin 8 mm reikä ja sitten pidentää 6 mm poralla? Silloinhan ei olisi riskiä halkeamista.
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Kaikki syyt ostaa työkaluja ovat hyviä syitä.

Ilman epäilystäkään investoisin uuteen porakoneeseen, erityisesti koska ne maksavat hyvin vähän.
 
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.