7 819 lukukertaa ·
2 vastausta
8k lukukertaa
2 vastausta
Polyuretaanieristys 20-luvun talossa ullakolla
Olen muuttamassa ullakon asuintilaksi ja aion nyt eristää sen. Kattoparrut ullakolla ovat noin 4 metriä pitkät ja olen poistanut sahanpurun sieltä, mutta kattoparrut jatkuvat alakertaan vielä 4 metrin matkan ja siellä sahanpuru on yhä paikoillaan (ilman ilmarakoa). Kun poistin sahanpurut ullakolta, huomasin mustahomeen täpliä raakapontissa, noin 2-4% pinta-alasta. Talo on rakennettu vuonna 1926. En jaksa purkaa alakerroksen 4 metrin sahanpuruja, koska olen jo saneerannut sen kerroksen. Mietin polyuretaanivaahtoeristystä ullakolle, onko ongelmallista, että ullakon katto on eristetty polyuretaanilla ja alakerran katto vanhalla sahanpurulla, ja miten tehdä tämä siirtymä, levyllä tai muulla tavalla? Vaihtoehtoisesti mietin ullakon eristämistä mineraalivillalla ja 2 cm ilmarakolla sekä käyttämään tuuletusvälineitä sekä harjalla että alhaalla (ullakolla), kannattaako laittaa lisätuuletusväline alimmaksi räystään kohdalle (eli 3/ kattoparru 0,4 ja 8 metriin)? Antaako alempi tuuletusväline mitään tuuletusta tiiviisti pakatulle sahanpurulle vai vetääkö se vain kosteutta? Tällä hetkellä sahanpurueristeessä ei ole ilmanvaihtoa.
Onko hyviä vinkkejä, miten puhdistan mustan homeen raakapontista? Kun se on puhdistettu, voiko polyuretaania suihkuttaa suoraan raakaponttiin?
Valokuva näyttää siirtymävaiheen, jossa sahanpuru on poistettu ullakolta ja jatkuu vielä 4 metriä alaspäin kattoparruissa alakertaan (olen kaivanut vähän vasemmassa lokerossa).
Onko hyviä vinkkejä, miten puhdistan mustan homeen raakapontista? Kun se on puhdistettu, voiko polyuretaania suihkuttaa suoraan raakaponttiin?
Valokuva näyttää siirtymävaiheen, jossa sahanpuru on poistettu ullakolta ja jatkuu vielä 4 metriä alaspäin kattoparruissa alakertaan (olen kaivanut vähän vasemmassa lokerossa).
Yleisesti ottaen mielestäni pitäisi olla varovainen uusien suhteellisen kokeilemattomien menetelmien kanssa. Polyuretaanieristys voi kenties olla hyvä, mutta uutuudet houkuttelevat aina onnenonkijoita. Tuntuu erittäin tärkeältä, miten se sekoitetaan ja ruiskutetaan. En koskaan riskeeraisi, että asuntoon tulisi "fishy smell".
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Teknisesti ylivoimaisesti paras ratkaisu olisi ollut vaihtaa katon kartonki diffuusioavointa kangasta vastaan ja eristää ilman tuuletusväliä mineraalivillalla tai selluloosakuiduilla. Koska oletan, että tämä ratkaisu ei mahdu budjettiin, on tuuletusvälin jättäminen eristämisessä sekä tuuletusaukkojen sijoittaminen yläkaton ylä- ja alapuolelle toiseksi paras. Se, mitä olen lukenut polyuretaanivaahdosta, tekee minut erittäin epäileväksi sen käyttämisestä tässä yhteydessä. Netistä löytyy muutamia tieteellisiä raportteja.
Klikkaa tästä vastataksesi

