Hei kaikki,

Olen saanut todella paljon tietoa tältä sivustolta, joten nyt kokeilen vähän tarkempaa kysymystä. Olen äskettäin ostanut rivitaloasunnon vuodelta 1959, jossa nykyinen omistaja on asunut 70-luvun alusta lähtien. Koko yläkerrassa on neljä erilaista kokolattiamattoa (pehmeitä), jotka ovat nähneet parempia päiviä.

Tiedän, että asbestinäytteitä voi ottaa ja lähettää analysoitavaksi, mutta jos ei ole merkittävää riskiä, harkitsen maskin ja kumihanskojen käyttämistä ja hoitaa asian itse ilman näytteenottoa. Ajattelin kääriä ne jätesäkkeihin ja heittää peräkärryyn. Jäljelle jääneet osat maton alla (näyttävät olevan osia pehmusteesta, joka on nyt enemmän kuin hiekkaa) ajattelin imuroimalla poistaa karkealla imurilla.

Huone 1:
Vanha radhushuone, beige tapetti seinillä ja kulunut punaruskea kokolattiamatto. Valonlähde ylhäällä seinän vieressä.
Vanha beige kokolattiamatto nostettuna ylös kulmasta, paljastaen alla olevan vihertävän kerroksen, vieressä puulista ja mittanauha.

Huone 2:
Pieni huone, jossa on punainen kuvioitu tapetti, beige kokolattiamatto, ikkuna ja patteri.

Huone 3:
Huone, jossa on vihreä kokolattiamatto ja seinällä metsästysaiheinen tapetti.
Vanha vihreä kokolattiamatto irrotetaan 1959 rakennetussa rivitalossa, paljastaen kuluneen keltaisen maton alla, metsäaiheinen seinätapetti näkyvissä.

Eteinen:
Rappuset, joissa näkyy kulunut ruskea kokolattiamatto ja vanha puukaide. Matto on vinosti leikattu porraskäytävässä.

Onko meillä mitään päteviä arvauksia? Olen ymmärtänyt, että se on lähinnä linoleumimattoja ja muovimattoja, joissa oli tavallista käyttää asbestia liimassa. Liitän myös kuvan keittiöstä, missä spontaanisti uskon, että riski voi olla hieman suurempi.
Vanhan keittiön sisustus 1950-luvulta, vihreä lattiapäällyste, kukalliset tapetit, ruskeat kaapit, pesuallas, liesi ja keltainen tiskikone.

Mitä mieltä te, kokeneet, olisitte yllä olevasta? Tuntuu vähän kalliilta maksaa lähes tuhatlappu näytepalaa kohti, kun haluamme purkaa sen välittömästi, ellei riski ole liian suuri.

Olen myös saanut varoituksen siitä, että liimamaali ei ollut epätavallinen, ja se tarvitsee oikeanlaista käsittelyä remontin/ylimaalauksen yhteydessä. Mitä ajatuksia teillä on siitä tapauksessani?

Kiitos etukäteen!

Ei mielipidettä mattosta, haluan vain sanoa WOW mikä hyvin säilynyt 70-luku keittiössä! Dokumentoikaa huolella ennen kuin purette mitään! Astianpesukonekin on jäljellä, oranssit säätimet liedellä, todellakin wow...

Nuo tavarat ovat todellisia vintagea, joten MYYKÄÄ älkääkä heittäkö pois ennen kuin olette yrittäneet myydä!

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
Kyllä, sellainen astianpesukone oli vähintään 20 vuotta sitten kun viimeksi näin!
Viemäriputki pesualtaassa myös...70-luku!
Tuuletin, kaapit ja tiskipöytä näyttävät myös olevan alkuperäistä 50-lukua.

Mitä tulee asbestiin, kokolattiamatot ovat todennäköisesti juuri asbestiajan jälkeen. Olisin enemmän huolissani siitä, mitä mahdollisesti on alla ja keittiö-kylpyhuoneessa.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 1 muu
  • Laddar…
Fotografen Fotografen sanoi:
Tuollainen tiskikone on viimeksi näkynyt vähintään 20 vuotta sitten!
Viemäriputki altaassa myös... 70-luku!
Ja mitä voin nähdä, ei yhtään lommoa Perstorpi-levyn reunassa! Uskomattoman järjestelmällinen ja tarkka henkilö, joka on asunut siellä!

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 1 muu
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund sanoi:
Jopa astianpesukone on jäljellä
Joo. Leijonanruskea oli värin nimi. Oli myös Tomaattipunainen, Avokadovihreä (Svenska hjärtan) ja sininen (joka äidillä on edelleen jäljellä), jonka nimeä en muista. Pyörivä grillivarras oli kallis lisävaruste.

O Owla91 sanoi:
Hei kaikki,

Olen saanut paljon tietoa tältä sivustolta, joten nyt yritän hieman tarkemmin. Olen hiljattain tullut omistajaksi rivitaloon vuodelta 1959, jonka nykyinen omistaja on omistanut 70-luvun alusta lähtien. Yläkerrassa on neljä erilaista kokolattiamattoa (pehmeitä), jotka ovat nähneet parempia päiviä.

Tiedän, että voi ottaa asbestinäytteitä ja lähettää ne analysoitavaksi, mutta jos ei ole mitään suurta riskiä, harkitsen ottaa maskin ja kumihanskat ja tehdä sen itse ilman testiä. Ajattelin kääriä sen jätesäkkeihin ja heittää peräkärrylle. Maton alle jääneet jäänteet (näyttäisi olevan osia pehmeästä/vaimennuksesta, joka nyt on enemmän kuin hiekkaa) ajattelin imuroida karkeaimurilla.

Huone 1:
[kuva]
[kuva]

Huone 2:
[kuva]

Huone 3:
[kuva]
[kuva]

Aula:
[kuva]

Onko meillä mitään päteviä arveluja? Olen ymmärtänyt, että ensisijaisesti linoleummatoissa ja muovimatoissa oli yleisempää käyttää asbestia liimassa. Liitän myös kuvan keittiöstä, jossa uskon riskin olevan hieman suurempi.
[kuva]

Miten te kokeneet suhtautuisitte edellä mainittuun? Tuhat kruunua per näytepala tuntuu hieman liioitellulta jotain varten, jonka aiomme poistaa välittömästi, ellei riski ole liian suuri.

Olen myös saanut varoituksen siitä, ettei ole harvinaista, että on käytetty liimamaalia ja että se tarvitsee käsitellä oikein remontin/uudelleenmaalauksen yhteydessä. Mitä ajatuksia tämä herättää teissä?

Kiitos etukäteen!
Maski ja kumihanskat auttavat vähän, jos hajotat ja siivoat asbestipölyssä. Ilmaan jää kuituja, jotka saastuttavat myös vaatteet, seinät ja muuta.

Varmista, että sinulla on oikea maski, suojapuku, suojalasit, saappaat ja hanskat. Teippaa ovi kiinni ja pakota ilma ulos ikkunan kautta, niin pääset lähemmäksi ammattilaisten toimintatapoja.

Tai sitten teet kuten olet ajatellut. Mutta kumihanskoista voit luopua. Asbesti ei ole myrkky, ja jos et työskentele sen kanssa päivittäin ja olet tapapolttaja, se on riskitöntä, samalla tavalla kuin kadun ylittäminen tai Bob-ajelu.

• Vihainen
Magnus E K
  • Laddar…
Erittäin suuri asbestiriski vihreässä vinyylimatossa keittiössä sekä laattojen kiinnitysaineessa. Jos aiotte repiä vinyylimaton itse, olkaa erittäin varovaisia, jos maton takapuolella on valkoinen paperi, joka helposti rikkoutuu tai jää kiinni alustaan. Se voi sisältää noin 90 % asbestia.

• Tykkään
Cerb ja 2 muuta
  • Laddar…
Intet Intet sanoi:
Joo. Lionbrun oli värin nimi. Oli myös Tomaatinpunainen, Avokadonvihreä (Ruotsalaiset sydämet) ja sininen (joka äidillä on yhä jäljellä), jonka nimeä en muista. Pyörivä grillivarras oli kallis lisävaruste.
Olin kotona ja kuvasin äidin liesi "toiminnassa".
Katso yhteensopiva lattiamatto. Korkein muoti ja laatu molemmissa.
Vanha liesi ja kattila keittiössä, lattialla retrotyylinen matto.
Kodikas sininen liesi keittiön lattialla, jossa on kirjava matto. Liesi on toiminnassa, kattila on vasemmalla keittolevyllä.

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
Intet Intet sanoi:
Olin kotona ja kuvasin äidin hellaa "in action".
Katso yhteensopivaa lattiamattoa. Huippumuotia ja laatua molemmissa.
[kuva]
[kuva]
Wow mikä kaunis hella, ja helvetti mikä kammottava matto!

O Owla91 sanoi:
Hei kaikki,

Olen saanut paljon tietoa tältä sivulta, joten kokeilen nyt hieman tarkempaa kysymystä. Olen hiljattain tullut vuonna 1959 rakennetun rivitalon omistajaksi, jossa nykyiset omistajat ovat asuneet 70-luvun alusta lähtien. Kokonaisessa yläkerrassa on neljä erilaista kokolattiamattoa (pehmeitä), jotka ovat nähneet parempia päiviä.

Tiedän, että asbestinäytteitä voi ottaa ja lähettää eteenpäin, mutta jos ei ole jokin erityisen suuri riski, harkitsen itse ottavani maskin ja kumihansikkaat ja tekeväni sen itse ilman näytettä. Ajattelin taitella ne roskapusseihin ja heittää peräkärrylle. Maton alle jääneet jäänteet (vaikuttaa olevan pehmeän/vaimennuksen osia, jotka nyt ovat enemmän kuin hiekkaa) ajattelin imuroida teollisuusimurin avulla.

Huone 1:
[kuva]
[kuva]

Huone 2:
[kuva]

Huone 3:
[kuva]
[kuva]

Eteinen:
[kuva]

Onko meillä mitään pätevää arvausta? Olen ymmärtänyt, että lähinnä linoleumi- ja muovimattoihin käytettiin yleisemmin asbestia liimassa. Liitän mukaan myös kuvan keittiöstä, jossa epäilen riskin olevan hieman suurempi.
[kuva]

Miten te kokeneet suhtautuisitte tilanteeseen? Tuntuu hieman kalliilta melkein tuhatlappu per näytepala, jos aikomuksena on poistaa kaikki heti, ellei riski ole liian suuri.

Olen myös saanut varoituksen, että ei ollut epätavallista käyttää liimamaalia, ja se tulisi käsitellä oikein remontoinnin/uudelleenmaalaamisen yhteydessä. Mitään ajatuksia tähän yllä mainittuun tilanteeseen?

Kiitos etukäteen!
Kun olin vastaavassa tilanteessa, päätin lähettää asbestinäytteet, muistaakseni se maksoi 500-600 kr sisältäen postikulut. Otin silloin näytteen matostani ja lähetin mukana teelusikallisen "liimajauhetta" ja sain sen analysoitua yhtenä näytteenä.

Olisin valinnut varovaisuusperiaatteen ilman näytteitä; teipattu ovi, hengityssuoja ja suojapuku eivät ole kalliita. Ikkunalaudalle asetettu pöytätuuletin, joka puhaltaa ulos avoimesta ikkunasta, vie pölyn mennessään.

Terveisin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.