3 301 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Poista välikattopalkit
Jäsen
· Västerbotten
· 25 viestiä
Minulla on navetta seuraavalla rakenteella:
Muura tuseinät (2 kerrosta, joissa olkikerros välissä), ja näiden päällä on puinen runkorakenne. (katso luonnos). On vain kolme kattotuolia ja suuret kattopalkit tukevat kattoa. Välipohja lepää muuratun seinän reunalla ja siinä on tolppia, jotka ovat alkaneet roikkua, koska lattia on haljennut. Haluaisin poistaa välipohjan, jotta voisin korjata lattian ja lisäksi saada korkeampaa huonekorkeutta. Mutta mietin, romahtavatko kattotuolit silloin? Pitääkö välipohja kattotuolit yhdessä, vai ovatko ne itsekantavat?
Välipohja on alkanut vahingoittaa seinää melko paljon, koska kaikki paino kohdistuu siihen, kun tolpat roikkuvat ilmassa.
Muura tuseinät (2 kerrosta, joissa olkikerros välissä), ja näiden päällä on puinen runkorakenne. (katso luonnos). On vain kolme kattotuolia ja suuret kattopalkit tukevat kattoa. Välipohja lepää muuratun seinän reunalla ja siinä on tolppia, jotka ovat alkaneet roikkua, koska lattia on haljennut. Haluaisin poistaa välipohjan, jotta voisin korjata lattian ja lisäksi saada korkeampaa huonekorkeutta. Mutta mietin, romahtavatko kattotuolit silloin? Pitääkö välipohja kattotuolit yhdessä, vai ovatko ne itsekantavat?
Välipohja on alkanut vahingoittaa seinää melko paljon, koska kaikki paino kohdistuu siihen, kun tolpat roikkuvat ilmassa.
Jäsen
· Västerbotten
· 25 viestiä
Rosa luonnoksessa on välipohja.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 viestiä
Sellainen välipohja toimii usein vakauttavana tekijänä, sen lisäksi että se toimii lattian asennusalustana. Ne pitävät ulkoseinät yhdessä, jotta kattotuolit eivät työntäisi niitä ulos. Kuinka asia on juuri sinun tapauksessasi, en uskalla ennustaa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Koska kattotuoleissa on hanbjälkar, korkealla sijaitsevat vaakasuorat palkit, pitäisi olla riskitöntä poistaa välipohja. Samaan aikaan kattotuolien reunojen vinotuet ovat melko pieniä, joten on mahdollista, että tarvitaan jonkinlainen dragstag ulkoseinien väliin vastustamaan voimia, jotka haluavat työntää ulkoseinät ulospäin. Tätä on vaikea lausua ilman parempaa tietoa ulkoseinien tilasta.
Jäsen
· Västerbotten
· 25 viestiä
Noin sellaiset ajatukset minulla on, voisi asentaa uudet vaakasuorat palkit hieman alemmaksi, mutta kysymys on, auttaako se, vaikka kattoristikko pysyisi yhdessä niin ehkä itse seinä antaa periksi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
On parempi asentaa terästangot kuin uudet tukipuut kattotuolien alareunaan. Teräs kestää vetovoimia paremmin, on huomaamattomampi ja selviytyy suuresta jännevälistä ilman liitoksia. Jos vain ulkoseinät ovat jokseenkin pystysuoria, ei synny työntävää voimaa.
Jäsen
· Västerbotten
· 25 viestiä
Olen miettinyt vaijeria, ainakin sillä aikaa kun puran välilläpalkiston, sitten haluan varmaan avoimen katonharjaan asti, mutta silloin täytyy varmaan vahvistaa jossain.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kaapeli toimii yhtä hyvin kuin terästanko.
Klikkaa tästä vastataksesi