4 920 lukukertaa ·
24 vastausta
5k lukukertaa
24 vastausta
Poista palkit tallista
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Poikkipinta-ala ja virkeskvalitet ovat parametrit. Minun täytyy miettiä sitä vähän.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Puuhun vetolujuus on melko korkea, erityisesti oksattomalla puulla. Kukaan ei tiedä, kuinka korkealuokkaisia sinun palkkisi ovat, mutta mielestäni on kohtuullista olettaa, että ne vastaavat vähintään C 24:ää. Silloin vetolujuus voidaan asettaa 14,4 MPa:ksi (megapascal). Terästä on myös saatavana eri lujuuslaatuisena. Jos valitset S355:n, vetolujuus (myötöraja) on juuri 355 MPa. Tämä tarkoittaa, että teräs tässä esimerkissä on 25 kertaa tehokkaampaa kuin puupalkki. Jos puupalkin poikkileikkausala on 225 cm2, teräksen tulisi olla 9 cm2, eli halkaisijaltaan noin 35 mm. Tämä on vain laskentaesimerkki, mutta voi ehkä toimia keskustelun lähtökohtana. Teräs ei ole suosikkimateriaalini, joten voi olla, että löydät muita, joilla on enemmän kokemusta teräksestä ja eriäviä mielipiteitä.
Kiinnostavaa! Tuntuu siltä, että palkin mitat ovat ylimitoitetut tarvittavaa vetolujuutta varten. Mitat on todennäköisesti suunniteltu heinäladon pystysuoran voiman perusteella. Ajattelin ottaa vähän mittoja tänä iltana, jotta saisin käsityksen tarvittavasta vetolujuudesta. Näin toisessa viestiketjussa, jossa olit laskenut tätä, että tarvitset lumivyöhyke, kattokulma, jänneväli, etäisyys kattotuolien välillä ja katon omapaino. Pitääkö paikkansa? Näin, että käytit 0,5 kN/m2 ohjearvona katon omapainolle. Voiko sitä käyttää myös tässä laskelmassa (eterniti-katto raakapontin alla)?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Uskon myös, että palkki on ylimitoitettu vetokuormituksen suhteen. Sen sijaan ei lattia- tai kattohirtenä. Varmasti kukaan ei ole laskenut sitä ennen kuin rakennus pystytettiin. On silti syytä kunnioittaa vanhempaa tekniikkaa, siihen liittyi paljon kokemusta.
Kyllä, täytyy tietää "lumivyöhyke, kattokulma, jänneväli, kattotuolien välinen etäisyys ja katon omapaino".
On luultavasti parasta tarkistaa katon omapaino erityisesti tässä tapauksessa. Kuinka paksuja ovat kattolaudat?
Kyllä, täytyy tietää "lumivyöhyke, kattokulma, jänneväli, kattotuolien välinen etäisyys ja katon omapaino".
On luultavasti parasta tarkistaa katon omapaino erityisesti tässä tapauksessa. Kuinka paksuja ovat kattolaudat?
Nyt olen mitannut. Jänneväli on 8,4 metriä. Kattokulma on 45 astetta. Lumivyöhyke 1,5. Kattotuolien välinen etäisyys 1,2 metriä. Kattolaudat ovat 21 mm paksuja ja kattotuolit ovat 150*150 mm. Löysin numeron kattolaattojen puuohjaimesta aluskateella ja se on 0,9 kn/m2. Olen käyttänyt 1,0 kn laskennassa alla:
Lumikuorma 4,20x1,2x1,5=7,56 kn
4,20/cos 45 astetta=5,94 metriä
5,94x1,2x1,0=7,13 kn
7,56+7,13=14,69 kn
Voiko se pitää paikkansa?
Lumikuorma 4,20x1,2x1,5=7,56 kn
4,20/cos 45 astetta=5,94 metriä
5,94x1,2x1,0=7,13 kn
7,56+7,13=14,69 kn
Voiko se pitää paikkansa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, sen täytyy olla totta. Osaat laskea, sitä arvostan! Myös oikein, että lumikuorma lasketaan horisontaalitasossa. Jos jakaa kattokuorman 14,69 kN kahteen komponenttiin, kohtisuoraan ja katon kaltevuuden suuntaan, molemmat ovat 14,69/juuri 2 = 10,4 kN. Jos jakaa jälkimmäisen voiman vaakasuoraan ja pystysuoraan osaan, molemmat ovat noin 7,4 kN. Tämä on siis vaakasuora voima 7,4 kN, joka aiheuttaa vetojännitteen palkissa/vetotangossa. Aika merkityksetön suure asiayhteydessä, koska S355-teräs kestää 35,5 kN/cm2. Vaikka siirtyisit S235-teräkseen, ei vaadita suurempaa halkaisijaa vetovoiman kestämiseksi. Todennäköisesti muut tekijät ratkaisevat mitoituksen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Matematiikka on perusta useimmille asioille. Itse olen käynyt vain vanhaa koulujärjestelmää, jossa ulkoaopettelu oli keskeistä, mistä olen kiitollinen tänään. Rundstångista, jonka laatu on S235 ja halkaisija 20 mm, painaa 2,47 kg/m. Yhdeksällä metrillä ja 25 kr/kg sis. alv, se tekee hieman yli 500 kr per stag. Tibnorilla on teräksen rakennetietotaulukko verkossa, jonka voit ladata. Siellä on suurin osa tarvitsemasi tiedoista. Vaijeri on todennäköisesti halvempi ja yksinkertaisempi, mutta sen on oltava riittävän paksuinen.
Klikkaa tästä vastataksesi