Olen aloittanut vanhan lehmäladon remontoinnin, josta tulee pieni talli hevosille. Olen purkanut heinävintin lattian, joka oli täysin loppu, enkä aio laittaa uutta lattiaa tilalle, vaan pitää sen avoimena harjaan asti. Alla olevassa kuvassa näette, miltä kattotuolien rakenne näyttää:
Kaavakuva kahdesta takkatukista, A ja B, joissa eroja kattorakenteissa ja väliponan sijainnissa. Näyttää mustia palkkeja ja kattoharjan.
Joka toinen näyttää A:lta ja joka toinen B:ltä. Kattotuolien väli on 1,25 m. Mustat neliöt esittävät pitkittäisiä palkkeja. Haluaisin poistaa palkin, joka kulkee seinien välillä B:ssä, ja korvata sen ylempänä olevalla langalla. En aio koskea A:han, joten poistaisin siis joka toisen palkin:
Kuvassa on rakennepiirros katosta, jossa näkyy ristikkoinen kattotuoli. Punainen rasti kuvaa poistettavaa palkkia; mustat neliöt ovat pitkittäisiä palkkeja.

Ymmärrän, että vetojännitys siirtyy ylemmäs seinään, mutta koska pidän A:n ennallaan, sen pitäisi mielestäni pitää seinä kasassa. Näen sen myös vahvikkeena päätyseinille, joihin kattotuoli tukeutuu ja jotka ovat hieman kallellaan ulospäin, oletettavasti vuosien varrella. Rakennus on kuitenkin noin 100 vuotta vanha. Kun langan on ylhäällä, se pitää päätyseinät yhdessä, etteivät ne pääse kallistumaan enempää ulospäin.

Syynä siihen, että haluan poistaa joka toisen palkin, on se, että karsinoihin saadaan "vapaa" kattokorkeus.

Toimiiko suunnittelemani muutos?

Periaatteessa sen pitäisi toimia. Ulkoseinien rakenne on merkityksellinen. Vanhoille taloille ei yleensä sovi suuria muutoksia. Jos vetotanko osuu samalle tasolle kuin vanha palkki, ei ole varmaankaan vastalauseita.

J justusandersson sanoi:
Periaatteessa sen pitäisi toimia. Ulkoseinien rakenteella on jonkin verran merkitystä. Lisäksi vanhat talot eivät pidä näin suurista muutoksista. Jos vetotanko sijaitsee samalla tasolla kuin vanha palkki, ei varmaan ole mitään vastaväitteitä.
Mutta sen on tarkoitus olla huomattavasti korkeammalla.

Ilmaisin itseäni ehkä hieman epäselvästi. Tarkoitan, että jos vetotanko on samalla korkeudella kuin palkki, en näe mitään ongelmia. Jos haluaa siirtää sen korkeammalle, kannattaa tarkastella myös seinän rakennetta.

Puuseinän rakenne on piirustuksen mukainen, syll-stolpe-balk-stolpe-balk. 125x125mm puutavara pystypuissa ja 150x150 mm puutavara balkissa. Puutavaran kunto on hyvä.

Onko keskipalkki upotettu tolppaan niin, että se on läpikulkeva?

Ei, tolppa ei ole läpivievä. Keskipalkki makaa alemmalla tolppalla, ja sitten palkki, joka kulkee seinien välillä, on lovettu päässä ja makaa keskipalkin päällä. Ylempässä tolppassa on alakantissa kantti, joka menee alas palkkiin, joka kulkee seinien välillä. Jos poistan palkin seinien väliltä, minun on tietenkin varmistettava, että ylempi tolppa on kunnolla kiinnitetty alakantista.

Viimeksi muokattu:
Otin siitä myös kuvan.

• Seinärakenne: vanha puupalkki liitetty uuteen puualustaan, osittain maalin peitossa.
Stabiliteetin kannalta se ei ole ihanteellinen rakenne, mutta jos ulkoseinissä ei ole suuria epätasaisuuksia korkeussuunnassa, pitäisi olla mahdollista kiinnittää vetoankkurit yläpalkkiin.

Olen samaa mieltä siitä, että se ei ole ihanteellinen, mutta mielestäni rakenne voisi olla vahvempi, jos vetotangot ovat B-kuvan yläpalkissa, koska siellä kattotuoli lepää ja painaa ulospäin, vai olenko täysin väärässä? Oletan, että A-kuvan kattotuolit tekevät suurimman osan työstä kattorakenteessa niillä lisätuilla, jotka estävät seinien pullistumisen. Eikö voisi olla niin, että B-kuvan ulkoseinien välinen palkki on pääasiassa lattian kantamista varten? Totta kai niillä on tietty vaikutus rakenteen koossa pitämisessä, minkä vuoksi en uskalla poistaa niitä suoraan korvaamatta niitä ylemmillä vetotangoilla.

H hank74 sanoi:
mielestäni rakenteesta tulee vahvempi, jos vetotangot ovat yläpalkissa
Jos tolpat seinässä olisivat jatkuneet koko matkan, olisin samaa mieltä. Niiden palkkien päätoiminto, jotka haluat poistaa, on varmasti ollut lattian kantavana. Jos niillä on myös yhdistävä rooli, en uskalla sanoa ilman kuvaa koko kattorakenteesta.

Ei kovin helppoa ottaa hyvää kuvaa, jotta voisi nähdä kokonaisuuden, mutta tein yrityksen:

• Valkoinen puinen katto, vanhat puiset kattotuolit ja katossa kulkevat johdot vanhassa rakennuksessa.
Kuva kelpaa minulle hyvin. Se näyttää selvästi, että on olemassa kattopalkkeja myös tyypin A kattotuolien välissä, jotka siirtävät kuormitukset ylimpään seinäpalkkiin. Tämä tarkoittaa, että myös sinun B-palkki altistuu vetovoimalle.

Näkee myös, että A-kattotuolit auttavat vakauttamaan seinää. Luulen, että vetotanko yläpalkissa voisi olla hyödyllinen. Jää laskettavaksi sen mitat. Yksi vaihtoehto on lähteä siitä palkista, jonka haluat poistaa, ja muuntaa sen vetolujuus teräkseksi. Toinen vaihtoehto on laskea nykyinen vetovoima todellisten mittojen, omapainojen, lumikuormien ja kattokaltevuuden avulla. Jälkimmäinen on hieman työläämpi. Mutta ehkä sinulla on jo idea?

Ei, niin pitkälle en ole vielä miettinyt. Vaikuttaa siltä, että ehdottamasi vaihtoehto nykyisten palkkien lujuuden kääntämiseksi vaikuttaa helpoimmalta. Palkit ovat 15x15 cm ja 9 metriä pitkiä, mutta miten se lasketaan, siitä minulla ei ole aavistustakaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.