Olemme poistaneet vinttikomeron ja asentaneet kaksi kattolyhtyä, kaikki on suunnitellut ja mitoittanut rakennussuunnittelija ja rakentamisen on suorittanut arvostettu rakennusliike (ei halvin). Talo harjakatolla 1920-luvulta. Rakentamisen valmistuttua tänä kesänä olemme kuulleet pari kovaa ääntä, mutta emme ole tienneet, kuvittelimmeko ne.
Nyt kantavat rakenteet ovat liikkuneet, ja useita ruuveja on irronnut ja reikälevyt muotoutuneet, sekä kattoristikoissa että lattiarakenteissa.
1. Kuinka huolissani minun pitäisi olla teknisesti?
2. Kuinka huolissani minun pitäisi olla taloudellisesti?
3. Mikä on rakennusliikkeen vastuu?
4. Mikä on suunnittelijan vastuu?
5. Onko merkitystä, että suunnittelija on palkattu rakennusliikkeen kautta?
6. Voiko saada apua vakuutusyhtiöltä?
7. Missä järjestyksessä meidän pitäisi toimia? Ajatuksena nyt on:
* ottaa yhteyttä rakennusliikkeeseen, joka voi tulla tarkistamaan
* ottaa yhteyttä omaan tarkastajaan? Minkä tyyppinen tarkastaja?
* vakuutusyhtiöön?
Olemme poistaneet kissankoppin ja laittaneet tilalle kaksi kattolyhtyä, kaikki suunniteltu ja mitoitettu rakennussuunnittelijan toimesta ja rakennettu hyvämaineisen rakennusfirman (ei halvimpia) toimesta. Talo 1920-luvun satulakatolla. Rakentamisen valmistuttua kesällä olemme kuulleet pari kovaa ääntä, mutta emme ole olleet varmoja, kuvittelimmeko ne.
Nyt poikittaispalkit ovat liikkuneet, ja useita ruuveja on vedetty ulos ja reikälevyt ovat muotoutuneet, sekä kattotuoleihin että palkkeihin.
3. Mikä on rakennusfirman vastuu?
4. Mikä on suunnittelijan vastuu?
5. Onko merkitystä, että suunnittelija on palkattu rakennusfirman toimesta?
7. Missä järjestyksessä meidän pitäisi tehdä asioita? Ajatus nyt on:
* ottaa yhteyttä rakennusfirmaan, joka saa tarkistaa
* ottaa yhteyttä omaan tarkastajaan? Minkälainen tarkastaja?
* vakuutusyhtiö?
Kiitos kaikesta avusta, olen erittäin huolissani.
Ei kuulosta hyvältä.
Mutta laita mielellään muutama kuva.
Reklamoi työ välittömästi rakennusfirmalle. Sehän on se, jonka kanssa teit sopimuksen. Jos he sitten itse palkkasivat ulkopuolisen suunnittelijan, se ei ole sinun ongelmasi.
Jos he hankaloittavat asiaa, voi olla hyvä hankkia oma tarkastaja.
Olemme poistaneet kissatuuletuksen ja asentaneet kaksi kattoikkunaa, kaikki suunniteltu & mitoitettu rakennussuunnittelijan toimesta ja rakennettu hyvämaineisen rakennusfirman (ei se halvin) toimesta. Talo, jossa on harjakatto 1920-luvulta. Kesän rakennustöiden valmistumisen jälkeen olemme kuulleet pari kovaa ääntä, mutta emme ole tienneet, kuvittelimmeko vain.
Nyt vaihtokiilat ovat liikkuneet ja useita ruuveja on irronnut ja reikälevyjä muotoutunut, sekä kattopalkkeihin että huonekaluun.
3. Mikä vastuu rakennusfirmalla on?
4. Mikä vastuu suunnittelijalla on?
5. Onko merkitystä, että suunnittelija on palkattu rakennusfirman toimesta?
7. Missä järjestyksessä meidän pitäisi tehdä asiat? Tällä hetkellä ajattelemme:
* ottaa yhteyttä rakennusfirmaan, joka tarkistaa
* ottaa yhteyttä omaan tarkastajaan? Millainen tarkastaja?
* vakuutusyhtiöön?
Tee reklamaatio työstä välittömästi rakennusfirmalle. Heidän kanssaan sinulla oli sopimus. Jos he itse palkkasivat ulkopuolisen suunnittelijan, se ei ole sinun ongelmasi.
Jos he vaikeuttavat asioita, voi olla hyvä hankkia oma tarkastaja.
En tiedä, miten vakuutusyhtiösi voisi auttaa.
Tervetuloa Byggahus!
Laitoin kuvat omaan viestiin.
Talo liikkuu jonkin verran, mutta onko normaalia, että se liikkuu niin paljon?
Oletko varma, että se ei ollut sellainen alusta alkaen? Tuntuu hieman epätodennäköiseltä, että se liikkuisi niin paljon
Hei,
Valitettavasti en ottanut kuvia, mutta näkyy, että ruuvit ovat irronneet ja olen aika varma, että kaikki oli linjassa kesällä. Mutta hyvä, te ette vaikuta niin huolestuneilta, hyvä olla foorumi, jossa voi arvioida asioiden vakavuusastetta!
On täysin normaalia, että vanhoissa puutaloissa paukkuu.
Se ei voi mitenkään olla erkaantunut ylärenkaasta, sen täytyy olla ollut niin alusta alkaen.
Kun katsotaan alarengasta, niin mitään ei ole tapahtunut, oikean puolen kattopalkin sääntö on tiiviisti kiinni ja täyte oikean ja vasemman välillä on myös tiiviisti kiinni.
Joten uskon, että se on ollut valittu siellä alusta alkaen. On käytännössä mahdotonta vetää ankkuriruuvia ulos.
Kuten sanottu, on vaikea nähdä, miten se olisi alun perin ollut, jos se on liikkunut. Uskon pikemminkin, että se näyttää siltä kuin se olisi liikkunut siksi, ettei se "mene yhteen" vanhojen kattotuolien ja modernin puutavaran erilaisten mittojen vuoksi.
Sen sijaan olen erittäin epäileväinen muotoutuneiden naulalevyjen suhteen. En tiedä, oliko se näin suunnittelijan mielestä... Erityisesti ensimmäinen kuva näyttää kyllä melko huonolta, jos rehellisiä ollaan.
Se, mikä näyttää kaikkein pahimmalta (mielestäni, joka työskentelen suunnittelijana, mutta eri alalla), on se tosiasia, että sinulla on ilmaa kahden komponentin välillä, jotka on "ruuvattu yhteen"..
Tämä tarkoittaa, että vain ruuvit ottavat vastaan kaikki kuormat!
Normaalisti osat ruuvataan yhteen niin, että niiden välille saadaan kitkaa, joka tosiasiassa ottaa vastaan pääosan kuormasta.
Ja kuten aiemmin on huomautettu, rako on ollut siellä alusta alkaen, ruuveja ei ole ruuvattu ulos (olisi voinut olla mahdollista, jos olisi naulattu) ja jos asiat olisivat liikkuneet näin paljon, ruuvit olisivat katkenneet.
Luulen, että levyt ovat aina näyttäneet siltä, katsoessasi niitä ne eivät näytä siltä, että ne olisivat muodonmuutoksissa (mikä olisi tapahtunut, jos ne olisivat saaneet tämän muodon, koska asiat ovat liikkuneet) vaan ne on yksinkertaisesti ruuvattu kiinni asioihin, jotka eivät ole linjassa.
Edit: tämä näkyy selvästi alla olevassa kuvassa, kun sinulla on rako levyn ja palkin välillä (punainen nuoli)
En nyt ole rakennusinsinööri, mutta työskentelen toisentyyppisessä suunnittelussa ja minulla on 10+ vuoden kokemus metallilevyn/teräksen muovaamisesta..
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.