Ennen maapakkasia haluan valaa pilarit, joiden päällä uusi puuvajani tulee seisomaan. Sen koko tulee olemaan noin 4 x 2 metriä ja 2 metriä korkea. Mikä välimatka pitäisi olla pilareiden välillä, jos kantavat palkit ovat 145:ejä? Vai pitäisikö minun käyttää vahvempia palkkeja? Vai riittäisikö ehkä 95? Aion käyttää kyllästettyä puuta palkkeihin ja kyllästämätöntä muuhun rakenteeseen. Huomaa, että se täytetään puilla, joten paino on otettava huomioon.

2 metrin etäisyys kuulostaa tässä tapauksessa käytännölliseltä. Sitten en ole varma, riittääkö 145 sillä etäisyydellä, mutta pitäisi riittää mielestäni, ilman että olen laskenut sitä yhtään.

OK, kiitos.
Ajattelin 4 x 3 plinttejä (1.33m x 1m niiden välillä) ja sitten olen oikealla tiellä.

Niin, se tuntuu turvalliselta. En muista, onko minulla talon alla 145 tai 195, mutta siellä on hieman yli 2 m jänne.

Mikael_L
Ja oja, myös täysin laskematta ;), 45x145 jännevälillä 1,33 metriä täytyy kantaa valtavan paljon.
Muistelen, että 45x220 toimii yleensä lattioissa jopa 5 metriin asti, ja silloin ei kantavuus ole määräävä tekijä, vaan taipuma.

//ML

Mikael_L
En voinut vastustaa yritystä tarkistaa omia tietojani ;D
Puutavaraoppaan taulukoiden mukaisesti karkeaan mitoitukseen 45x220 K24 sopii jänneväleihin enintään 4 metriä.
45x195 K12 kestää 3 metrin jännevälin.
45x170 K24 kestää myös 3 metrin jännevälin.
Näissä kuormitustapauksissa oletetaan käytettävän myös liimattua lattialastulevyä, joka vahvistaa hiukan.
Mitoitus koskee asuintiloja.
Luokittamattoman puutavaran kanssa uskon, että voi käyttää K12:a ilman, että tekee liikaa väkivaltaa fysiikalle, mutta tarkista palkit visuaalisesti, ettei niissä ole paljon oksia ja roskaa.

Taulukko ei käsitellyt alle 3 metrin jänneväliä, mutta nämä tiedot antavat osviittaa mitoituksesta.

Kiitos!
Nyt tunnen oloni turvalliseksi.
Olkoon puitten kuivuminen rauhallista.
:P

Kyllä se varmasti voi levätä hyvin turvallisesti sellaisella lattialla

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.