7 268 lukukertaa ·
8 vastausta
7k lukukertaa
8 vastausta
Pitäisikö minun valaa vai tasoittaa?
Viime talvena kellarilattian lattialämmityssilmukka jäätyi. Olen nyt poistanut kaiken klinkkerin kolmasosalta, joka on viallinen. Olen lukenut täältä ja tullut siihen tulokseen, että en PIDA leikata uraa letkulle valettuun lattiaan savun ja suuren työn takia. Aion asentaa uuden silmukan suoraan betonilattialle ja joko sekoittaa betonia tai levittää tasoituslaastia päälle. Alue on noin 15 m2. Joten nyt kysymyksenä on, pitäisikö minun käyttää tasoituslaastia vai tavallista betonia? Letkun halkaisija on 20 mm. Ajattelin noin 22-27 mm paksuutta. Kiinnitän letkun lattiaan kiinnikkeillä, jotka ruuveilla suoraan vanhaan lattiaan kiinnikkeet.
Tasoituslaasti maksaa noin 4300 kr Byggmaxilta. Jos sekoitan oman betonin säästän ehkä noin 500 kr. Hiekkaa ja soraa minulla on jo.
Lattia on 2 vuotta vanha ja täysin suora.
Mutta mitä mieltä olette?
Tasoituslaasti maksaa noin 4300 kr Byggmaxilta. Jos sekoitan oman betonin säästän ehkä noin 500 kr. Hiekkaa ja soraa minulla on jo.
Lattia on 2 vuotta vanha ja täysin suora.
Mutta mitä mieltä olette?
Yleensä sanotaan, että letkun pitäisi olla peitettynä vähintään 30 mm betonilla tai tasoitteella, mukaan lukien klinkkeri, jotta lattian lämpö jakautuu hyvin eikä lattia tunnu raidalliselta. Näin olen käsittänyt sen ainakin. Jos teet sillä tavalla, niin tasoite maksaa todella paljon enemmän. Vinkkini on käyttää betonia, vaikka joutuisit odottamaan kuukauden ennen kuin voit asentaa lattian. Mutta varmasti täällä on joku muu, joka ymmärtää tämän paremmin kuin minä 
Jeppeknaster on täysin oikeassa.
Tämä tarkoittaa, että menetät paljon huonekorkeutta, joten äänestän korjauksen puolesta. Onhan olemassa hyväksyttyjä korjaussaumoja.
Mutta etkö voi paikallistaa vuotoa pienemmäksi kuin 5 m²? Piikkaa sitten siinä tapauksessa, sahaamista ei välttämättä tarvita, ja se pölyää (likaa jos kastelet) niin pirusti.
Eikö sinulla ole sellaista "onnea", että valoit edellisen kierukan yhtä matalaan? Sittenhän voit vain hakata (lekalla) kierukkareittiä.
Jos päätät kuitenkin laittaa uuden niin onhan 12mm letku yksi vaihtoehto? Siitä tulee kaksi kierukkaa, mutta peittäminen pienenee 15mm, jolloin päädyt lähelle suunniteltuja lisäysmittoja.
Tämä tarkoittaa, että menetät paljon huonekorkeutta, joten äänestän korjauksen puolesta. Onhan olemassa hyväksyttyjä korjaussaumoja.
Mutta etkö voi paikallistaa vuotoa pienemmäksi kuin 5 m²? Piikkaa sitten siinä tapauksessa, sahaamista ei välttämättä tarvita, ja se pölyää (likaa jos kastelet) niin pirusti.
Eikö sinulla ole sellaista "onnea", että valoit edellisen kierukan yhtä matalaan? Sittenhän voit vain hakata (lekalla) kierukkareittiä.
Jos päätät kuitenkin laittaa uuden niin onhan 12mm letku yksi vaihtoehto? Siitä tulee kaksi kierukkaa, mutta peittäminen pienenee 15mm, jolloin päädyt lähelle suunniteltuja lisäysmittoja.
Viimeksi muokattu:
Alkuperäissilmukka sijaitsee alhaalla betonin alla suoraan eristyksen päällä. Vakuutusyhtiö on yrittänyt paikantaa vuotoa, mutta ei ole löytänyt sitä. He suostuvat maksamaan vesivahingoistani. Joka tässä tapauksessa on 0. Itse korjausta he eivät halua maksaa. Koska kyseessä on kellari, en välitä kovin paljon siitä, jos lämpö jakaantuu epätasaisesti. Luulen, että siitä tulee betoni noin 25 mm korkeudella. Sitten tulee klinkkerit. Minulla on kuitenkin 2,25 metriä huonekorkeus kellarissa.
Ok, mutta käytät 12 mm letkua, vai?
Olen valannut sekä 12 että 16 mm letkuja tasoitelaastiin, mutta vain 15 ja 20 mm:n paksuudella yhteensä, sitten laatoituksen päälle. Ei mitään ongelmia, lämpö leviää hienosti, ja sinun tapauksessasi se on vain pinnan saamiseksi laatoituksen alle.
15m2 saattaa olla rajalla 12 mm:lle, mutta sen voi asentaa pienemmällä cc-määrällä (15cm) kuin 20 mm letkun.
Betoni tuntuu liian hankalalta saada tasaiseksi.
15m2 saattaa olla rajalla 12 mm:lle, mutta sen voi asentaa pienemmällä cc-määrällä (15cm) kuin 20 mm letkun.
Betoni tuntuu liian hankalalta saada tasaiseksi.
Ehkä minun pitäisi laittaa 20 mm betonia. Sitten voin tasoittaa sen putkea vasten saadakseni sen tasaiseksi. Sitten voin laittaa 4-5 mm tasoitemassaa päälle saadakseni todella hienon ja tasaisen pinnan.
Se ei tule toimimaan hyvin 20 mm letkulla ja niin vähällä päällysrakenteella, lämpö jakautuu erittäin epätasaisesti ja se tuntuu epämukavalta. Pahimmillaan se on kuin ei olisi lainkaan lämpöä lattialla, mielestäni. Miksi et halua 12 mm letkua? Laita kaksi 12 mm silmukkaa niin se toimii hyvin.....?
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi