4 849 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Pintakerros kipsilevy palonsuojaksi?
Ajattelin asentaa kaksi kerrosta palonsuojakipsilevyä kamiinan taakse. Mutta mitä pintamateriaaleja voi käyttää levyn päällä? Itse kipsilevy on peitetty paperilla/pahvilla mitä olen lukenut.
Riippuu vähän siitä, mikä on palosuojauksen tarkoitus. Kipsilevyt eivät pidä lämmöstä tai lämmönsäteilyltä kamiinasta, koska silloin kiteytymisvesi haihtuu ja niistä tulee huokoisia. Myöskään paperipäällyste ei pidä lämmöstä erityisen paljon, mutta se on kestävämpi kuin itse kipsi. Mutta jos kyseessä ei ole tila, joka lämpenee tai altistuu lämmönsäteilylle, tavallinen seinämaali käy hyvin. Tai tapetti. Molemmat ovat joka tapauksessa lämpöä kestävämpiä kuin kipsilevy.
Jos sen sijaan kamina säteilee lämpöä, sinun täytyy miettiä jotain toista levyä, esimerkiksi kalsiumsilikaattia. Tai tiilimuurausta.
Jos sen sijaan kamina säteilee lämpöä, sinun täytyy miettiä jotain toista levyä, esimerkiksi kalsiumsilikaattia. Tai tiilimuurausta.
Rakennusveteraani
· 2 742 viestiä
En usko, että kipsi on hyväksytty, jos et pidä kunnon välimatkaa.
On olemassa erityisiä palonsuojalevyjä tai vaihtoehtoisesti joku kivilevy.
Jos käytät kivilevyä, uskon, että senkin pitäisi olla kiinnitetty etäisyydellä, niin että taakse jää ilmarako.
Itse käytin palonsuojalevyä ja pystyin näin siirtämään takkani lähemmäs seinää.
Joten sen sijaan, että olisi ollut 150 mm seinään, päädyimme 50 mm:iin, joten säästimme 100 mm.
On olemassa erityisiä palonsuojalevyjä tai vaihtoehtoisesti joku kivilevy.
Jos käytät kivilevyä, uskon, että senkin pitäisi olla kiinnitetty etäisyydellä, niin että taakse jää ilmarako.
Itse käytin palonsuojalevyä ja pystyin näin siirtämään takkani lähemmäs seinää.
Joten sen sijaan, että olisi ollut 150 mm seinään, päädyimme 50 mm:iin, joten säästimme 100 mm.
Se oli sellainen tyyppi, jota olen täällä miettinyt. Maksaa erittäin vähän verrattuna muihin palonsuojalevyihin, mutta on mm. ohuempi.
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
https://www.byggmax.se/gipsskiva-p0...K49xv4ExJh5cR2tCB-UGTBoCycQQAvD_BwE#717=44563
Se on enemmänkin, kun kotisi on jo tulessa, että ehdit ulos ennen liekkien leviämistä.Ulltand sanoi:
Huomaa hyväksytty käyttölämpötila:
"Käyttölämpötila: +10°C - +40°C."
Tämä johtuu siitä, että kipsi ei kestä korkeampia lämpötiloja, koska kidevesi haihtuu ja levy muuttuu takaisin jauheeksi.
Klikkaa tästä vastataksesi