Ajattelin asentaa kaksi kerrosta palonsuojakipsilevyä kamiinan taakse. Mutta mitä pintamateriaaleja voi käyttää levyn päällä? Itse kipsilevy on peitetty paperilla/pahvilla mitä olen lukenut.
 
Claes Sörmland
Riippuu vähän siitä, mikä on palosuojauksen tarkoitus. Kipsilevyt eivät pidä lämmöstä tai lämmönsäteilyltä kamiinasta, koska silloin kiteytymisvesi haihtuu ja niistä tulee huokoisia. Myöskään paperipäällyste ei pidä lämmöstä erityisen paljon, mutta se on kestävämpi kuin itse kipsi. Mutta jos kyseessä ei ole tila, joka lämpenee tai altistuu lämmönsäteilylle, tavallinen seinämaali käy hyvin. Tai tapetti. Molemmat ovat joka tapauksessa lämpöä kestävämpiä kuin kipsilevy.

Jos sen sijaan kamina säteilee lämpöä, sinun täytyy miettiä jotain toista levyä, esimerkiksi kalsiumsilikaattia. Tai tiilimuurausta.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
En usko, että kipsi on hyväksytty, jos et pidä kunnon välimatkaa.
On olemassa erityisiä palonsuojalevyjä tai vaihtoehtoisesti joku kivilevy.
Jos käytät kivilevyä, uskon, että senkin pitäisi olla kiinnitetty etäisyydellä, niin että taakse jää ilmarako.
Itse käytin palonsuojalevyä ja pystyin näin siirtämään takkani lähemmäs seinää.
Joten sen sijaan, että olisi ollut 150 mm seinään, päädyimme 50 mm:iin, joten säästimme 100 mm.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand sanoi:
Se oli sellainen tyyppi, jota mietin. Maksaa hyvin vähän verrattuna muihin palonsuoja-levyihin, mutta on mm. ohuempi.

[linkki]
Se on enemmänkin, kun kotisi on jo tulessa, että ehdit ulos ennen liekkien leviämistä.

Huomaa hyväksytty käyttölämpötila:

"Käyttölämpötila: +10°C - +40°C."

Tämä johtuu siitä, että kipsi ei kestä korkeampia lämpötiloja, koska kidevesi haihtuu ja levy muuttuu takaisin jauheeksi.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.