Hei siellä ulkona!

Kyllästyin siihen, ettei autotallissa ollut kunnollista työtilaa, joten poistin vanhan "työpöydän", joka siellä oli, rakentaakseni uuden, suuremman ja vakaamman.

Suurin osa käyttämästäni materiaalista on puutavaraa, jota minulla oli aikaisemmin, ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen rakentamiseen tähän mennessä. Hyvä pinta, vakaa (kiinnitän siihen mm. ison ruuvipenkki), jne.

Ainoa mitä olen oikeastaan ostanut uutena, oli rakennusvaneri (15 mm) käytettäväksi
pöytä-/työtilana, sillä uskoin sen olevan tarpeeksi kova ja kestävä.
Yleensä en ole erityisen väkivaltainen työtasojen suhteen, MUTTA huomasin nopeasti, että vaneri on valitettavasti aivan liian pehmeä pinta työstämiseen.
(Aikaisemmin siellä oli keittiölaminaattilevy, jonka edellinen talonomistaja oli asentanut työpöydäksi/työtilaksi).

Haluaisin siksi laittaa jotain vanerin päälle saadakseni kovemman/kestävämmän pinnan työstettäväksi. Se ei kuitenkaan saa olla erityisen paksu, koska pöydän korkeus on nyt jo melko korkea.

Mitä suosittelette siellä ulkona?
- Öljykarkaistu MDF?
- Jotain muuta?

Metalli on valitettavasti liian hankalaa, ja haluaisin pitää "rakentamisen" mahdollisimman pienellä budjetilla. :o)

Kiitollinen vinkeistä!

Uusi vanerinen työpöytä autotallissa, jossa on työkaluja seinillä ja hyllyillä, ja mittavälineitä pöydällä.

Olen käyttänyt byggplyfa-penkkiäni 3 vuotta nyt. Se on osittain kyllästetty hydrauliöljyllä, joka vuoti puunhalkaisijasta. Toimii hyvin ilman mitään lisäkäsittelyä.

Mutta voisit laittaa päälle öljykarkaistun levyn "uhrauslevyksi", jotta voit vaihtaa sen helposti tarpeen mukaan.

• Tykkään
Oldboy
  • Laddar…
maah maah sanoi:
Olen käyttänyt rakennusvaneria penkilläni 3 vuotta nyt. Se on osittain kyllästetty hydraulöljyllä, joka vuoti halkasleikkurista. Toimii hyvin ilman mitään lisäkäsittelyä.

Mutta voitaisiinhan laittaa öljykarkaistu levy "uhrauslevyksi", jonka voi vaihtaa helposti tarpeen mukaan.
maah maah sanoi:
Olen käyttänyt rakennusvaneria penkilläni 3 vuotta nyt. Se on osittain kyllästetty hydraulöljyllä, joka vuoti halkasleikkurista. Toimii hyvin ilman mitään lisäkäsittelyä.

Mutta voitaisiinhan laittaa öljykarkaistu levy "uhrauslevyksi", jonka voi vaihtaa helposti tarpeen mukaan.
Kaikista ”levyistä” siellä, onko öljykarkaistu MDF vahvin/kestävin?

Se voi olla "uhrauslevy", kuten sanot.

Korjaan moottoripyöriä, joten hieman öljyvuotoa jne. tulee varmasti esiintymään. Kuitenkin, en uskonut että rakennusvaneri olisi niin pehmeä. Pieninkin kulmikas esine jättää syviä jälkiä siihen.

Levy, niin paksu kuin mahdollista.
Jos uusi levy on liian kallis, voin suositella käytettyä villaoljetank, ne ovat yleensä ilmaisia.

P
Laminaattitaso olisi ollut parempi:) muuten metalli on parasta,ei kallista eikä hankalaa suoraan, vain liimata kiinni.

Metalli... Hmmm...

Tuntuu niin steriililtä metallin kanssa, lisäksi penkki on kulmassa (45 asteen kulmassa "seisontapaikalla"). Tuntuu hankalalta korjata... En ole koskaan työstänyt metallia. *raapii päätään*

Mistä ostetaan metallia? Rautakaupasta?

Onko kellään kokemusta muista "peitelevyistä", joita voisi käyttää minun tapauksessani ilman, että ne lisäävät liikaa paksuutta?

Näin jossain autotalli threadissä jonkun käyttävän lattiamattoa sellaista tyyppiä, jota on lentokentillä, penkeillä. Niiden täytyy olla todella kestäviä ja lisäksi kestävät nesteitä. Ajattelin kopioida tämän omaan rakennelmaani.

C CalleD sanoi:
Peltilevy... Hmmm...

Tuntuu niin steriililtä peltilevyn kanssa, lisäksi penkki on kulmassa (45 asteen kulmassa ”seisomapaikalla”). Tuntuu hankalalta korjata... En ole koskaan työskennellyt peltilevyjen kanssa. *raavin päätäni*

Mistä voi ostaa peltilevyä? Rautakaupasta?

Onko kenelläkään kokemusta muista ”peitelevyistä”, joita voisi käyttää tapauksessani ilman, että rakentaa liikaa?
Peltilevyä tilaat mittatilaustyönä peltisepältä tai sepältä, jos et voi tehdä sitä itse.

Käytän formplywoodia työpenkilläni, ja onhan olemassa myös niin sanottua slitplywoodia, jota käytetään perävaunussa, joka sekin on hyvä vaihtoehto.

Kallson Kallson sanoi:
Näin jonkun autotallin ketjussa, että joku käytti lentokenttien lattiamattoa penkeissä. Niiden täytyy olla todella kestäviä ja kestävät lisäksi kosteutta. Ajattelin kopioida sen omaan projektiini.
Se olisi täydellistä. Kerro mielellään, mistä saat sellaista mattoa, kun aloitat. :)

F fribygg sanoi:
Pellin mittatilaat peltisepältä tai sepältä, jos et voi tehdä sitä itse
Ok!

slacker slacker sanoi:
Formivaneria käytän työpöydälläni, onhan olemassa myös ns. kulutusvaneria, jota käytetään peräkärryssä, sekin on hyvä vaihtoehto.
Kulutusvaneria olisi tietenkin hyvä ottaa. Katsoin paikallisesta XL Byggistä ja se maksoi 2000 kr levystä, jonka koko on 1200x3000 mm. ja eräs tuttu (taitava hantverkare) suositteli rakennusvaneria sen sijaan...

Ajatuksena oli olla mahdollisimman "taloudellinen"... :rolleyes:

C CalleD sanoi:
Sälelevylle olisi ollut hyvä ottaa niin tietysti. Katsoin paikallisesta XL Byggistä ja he laskuttivat 2000 kruunua yhdestä levystä, koko 1200x3000 mm. ja tuttava (taitava käsityöläinen) suositteli sen sijaan rakennuslevyä...

Ajatus oli olla mahdollisimman "taloudellinen"...:rolleyes:
Muottivaneri kestää enemmän kuin tavallinen vaneri, mutta maksaa vähemmän kuin sälelelevy...
Ehkä se voisi olla jotain käyttää pintana!? Se on hieman liukas, käytän sitä verstashuoneessa - Toimii erinomaisesti!

hinnat Bauhausista;

15x1200x2500 579:-
12x625x2500 299:-
21x1200x2500 799:-

Formplyfa-työtaso puusepän verstaassa, työkalut ja letkut sen alla säilytyksessä, viittaa postauksen keskusteluun formplyfan käytöstä yläpintana.

• Tykkään
Dennis_Uddevalla
  • Laddar…
C CalleD sanoi:
Se olisi ollut täydellistä. Kerro mielellään, mistä saat käsiisi sellaisen maton, kun aloitat. :)
Se ei luultavasti ole ajankohtaista ennen syksyä minulle. Luulen, että lattiaa kutsutaan nimellä checker stud ja se ei ole suoraan halpa. Harmaa luulisin näyttää paremmalta kuin musta. Katso linkki pdf:ään: https://www.trelleborg.com/rubber-f...eet/public-flooring/product_sheet_checker.pdf

Viimeksi muokattu:
slacker slacker sanoi:
Formplyfan kestää enemmän kuin tavallinen vaneri mutta maksaa vähemmän kuin kulutusvaneri...
Ehkä se voisi olla jotain pintamateriaaliksi!? Se on hieman liukas, käytän sitä veistoverstaassa - Toimii erinomaisesti!

hinnat Bauhausilta;

15x1200x2500 579:-
12x625x2500 299:-
21x1200x2500 799:-

[kuva]
Kiitos tiedosta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.