Nyt olen tehnyt piirustuksen (vaikka se onkin huolimaton ja huono) alakerrastani, johon aion laittaa Dalaflodan lattian vanhan puulattian päälle.
Olen kahden vaiheilla, mihin suuntaan laudoitusta pitäisi laittaa. Olen saanut paljon vinkkejä täällä foorumilla, mutta ajattelin, että ehkä joku "näkee sen selkeämmin" nyt kun olen piirtänyt tämän luonnoksen.
Tämä viesti löytyy myös kohdasta "Golv", toivon siitä ymmärrystä. Muuten admin voi tietenkin poistaa toisen ketjun.
Tekijöitä, jotka tiedän voisivat vaikuttaa:
Valon sisäänpääsy. Että lattia tulisi asettaa samaan suuntaan kuin helmipaneelit katossa (valitettavasti eri pituussuunnassa eri katoissa). Tehdä kuten ennen, asettaa lattia talon pituussuunnassa.
Että ehkä ei pidä laittaa lattiaa samaan suuntaan kuin alapuolinen lattia, koska silloin lattia voi tuntua "aalloittaiselta", jos alapuolinen vanha lattia on aaltoileva, niin tämä vain korostuu. (Vanha puulattia on muuten talon pituussuunnassa). Miettiä, missä/toisissa huoneissa on tärkeintä, että lattia menee tiettyyn suuntaan ja antaa sen ohjata muita.
Aion laittaa lattian kaikkiin huoneisiin paitsi pesutupaan. Myös lasiverannalle ja pienelle wc:lle.
Luonnoksessa olen oranssilla värittänyt, mihin suuntaan helmipaneeli menee katossa, kussakin huoneessa.
Olohuoneen katon pituussuunta eroaa siis sekä ruokailu- että keittiöhuoneesta. En ole varma, miten katon pituussuunta on hallissa, valitettavasti en pääse taloon juuri nyt...
On syytä huomata, että suurin aukko kahden huoneen välissä on olohuoneen ja ruokailuhuoneen välinen aukko. Tämä aukko on todella suuri.
Myös hallin ja olohuoneen välinen aukko on suuri, vaikkakaan ei yhtä suuri kuin olohuoneen ja ruokailuhuoneen välinen aukko.
Rakkaat rakennusystävät, mitä mieltä olette? Mikä pituussuunta olisi paras lattialle?
Mutta itse asiassa olen tehnyt päinvastoin:
Lattia on siis poikittaissuunnassa, kuten punainen nuoli osoittaa.
Mutta se on
a) Kaikkien huoneiden pituussuunnassa
b) Valon suuntaan ja
c) Samassa suunnassa kuin kattopaneeli (joka on harvapaneelissa, joka on talon pituussuunnassa, koska se on naulattu poikittain kattotuoleihin.
Se näyttäisi vähän oudolta, jos katto ja lattia menevät eri suuntiin, jos suunta on näkyvästi merkitty.
Hmm, sinä teit siis päinvastoin..
En taida koskaan täysin ymmärtää tätä.
Minun talossani jotkut katot menevät valitettavasti yhteen suuntaan ja toiset päinvastoin. Eli, mahdotonta saada yhtenäisyyttä siellä, riippumatta siitä, mihin suuntaan valitsen lattian asettelun.
Mikä oikeastaan erottaa sinun ja minun talon?
Minullahan on myös joitain huoneita, jotka ovat "pitkulaisia", esimerkiksi keittiö. Myös ruokailuhuone on pidempi kuin leveä.
Mutta, suurin aukko, se olohuoneen ja ruokailuhuoneen välillä, saa minut jollain tavalla tuntemaan, että minun pitäisi yhdistää nämä huoneet laudoilla itä-länsi. Mitä tulee valoon talossa, mikä sai sinut asettamaan lattiat valon suuntaan? Tarkoitan, sinäkin saat valoa monelta suunnalta, aivan kuten minäkin.
Ei, luulen, että olisi parasta, jos lattia olisi itä-länsi suuntaan sinulla.
Asetin lattian poikittain, koska valo tulee pääasiassa pitkiltä sivuilta.
Ainoa poikkeus on pieni ikkuna keittiössä, toinen pääty on (valitettavasti) ikkunaton.
Ja huoneeni ovat pitkiä talon poikkisuunnassa.
Olohuone - ruokailutila/eteinen noin 8 x 5 metriä.
Ainoa paikka, jossa se näyttää vähän oudolta, on pienessä käytävässä makuuhuoneiden ja kylpyhuoneen ulkopuolella.
Mutta kuka tietää, mikä on parasta? 14 päivässä tulee kuitenkin kotiin sokeaksi
Jos asetan lattian samaan pituussuuntaan kuin alapuolella oleva vanha puulattia, pitääkö minun sitten laittaa esimerkiksi ohut kovalevy tai vastaava lattioiden väliin? Ilmeisesti lattia voi, jos sen laittaa samaan suuntaan, tulla "aaltoilevaksi" ja/tai liikkua, jos alapuolinen vanha lattia näyttää siltä/tekee niin.
Kiitollinen hyvistä vinkeistä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.