Toinen ajatus, olen lukenut foorumilta, että ei pitäisi käyttää liian pientä dyckert-naulaa.
Tässä tapauksessa paneeli tullaan naulaamaan 28/70 harvalaudoitukseen.
15+25 = 43mm
Ei mitään järkeä käyttää 50mm dyckert-naulaa sitten? Ainakaan jos aikoo naulata suoraan alas, ehm... ylös.
Mutta jos aikoo skråa, niin se on eri asia.
Jos skråaa vihreän viivan mukaisesti, seuraava lauta peittää sen kannan. Mutta voi olla hankalaa?
Joku on varmasti tehnyt tämän aiemmin, antakaa minulle hieman ajatuksia, olkaa hyvä.
Laitoin sen paneelin kattoon Gapros paneeliklipsilla (Googla se niin näet kuvia). Tulee täysin näkymättömäksi, niitä on sekä ruuvi- että naulaversiot, ruuviversio on loistava. Naulaa ei saa lyötyä kokonaan ilman tuurnaa, ellei halua rikkoa paneelia, ja se vie aikaa, jos paneelia on paljon. Ostin pitemmän ruuvin klipseihin, mielestäni mukana tullut oli liian lyhyt. Ne eivät ole erityisen halpoja, mutta huomasin, että Biltemassa on malli, joka on puolihintainen verrattuna Gaprosiin Bauhausissa.
Mutta et saa mitään hyötyä naulapyssystä, mutta hyvä ruuvinväännin on...
Naulaa näkyvästi punaisen merkin mukaan, ei ole ketään järkevää ihmistä, joka miettisi näitä minimaalisia reikiä, kun katto on paikoillaan. Jos aiot valkovahata, voit myös laittaa hieman pehmeää tiivistysainetta tai tasoitetta jokaiseen reikään, niin ne ovat varmasti poissa sitten.
Olen mekannut clipsien kanssa kotona. Se vie hirvittävän paljon aikaa ja verrattuna naulaamalla kiinnitettyyn kattoon maalla näkyvillä nauloilla, mielestäni lisäarvo on minimaalinen tai olematon. Jos sinulla on lisäksi granpanel (mikä toivottavasti sinulla on, koska se vuotaa vähemmän/ei lainkaan oksien kohdalla), niin katto on silti täynnä mustia pisteitä/oksia - naulat katoavat joukkoon ja näkyvät vain, kun seisoo suoraan alla ja katsoo ylös.
MathiasS: Kiitos vastauksestasi mutta... Se on valmiiksi maalattu, peittävä maalattu, valkoinen paneeli. En ollut ajatellut lasittaa tai jälkimaalata mitään.
SBH: ok, et ole vieläkään vastannut. Joten joko se ei ole niin itsestään selvää sinulle tai sitten olet vain kuiva, koska et voi uhrautua muutamaan lisäpainallukseen.
16g dyckertilla ja maalatulla paneelilla olin kiinnittänyt sen vaaleanpunaisen viivasi mukaisesti. Se pysyy varmasti paikoillaan myös suorilla dyckertilöillä. Paneelin uran syvennykset pontissa luovat tietyn varjon, joten se näkyy vain minimaalisesti.
Jos olet epävarma, kiinnitä koeversio ja yritä vetää se irti käsivoimin, niin näet kuinka tiukasti se istuu.
Kyllä, ja ura tulee olemaan 7 mm leveä, kun taas paksumpi osa jousen/uran alla on 10 mm, joten piilotettavaa naulattavaa on 3 mm. Joka seuraava lauta piilottaa...
MathiasS: Kiitos vastauksestasi mutta... Se on valmiiksi maalattu, peittävä maalattu, valkoinen paneli. En ollut ajatellut petsata tai jälkimaalata mitään.
Vielä parempi tilanne! Panga upp med pickadollen, töpöttele vähän maalia jokaiseen naulanreikään. Valmis. Tulee näkymään vielä vähemmän kuin jos se olisi petsattu.
En halua väittää kumpaakaan puolesta, vain huomauttaa, että kun katto on paikallaan, kukaan ei näe nauloja. Et edes itse.
Ainoa tapa piilottaa dyckert on asettaa se vihreän viereen, mutta sen on oltava tarkalleen oikeassa kohdassa, jos se on hieman liian ulkona alapäässä, et voi asentaa seuraavaa lautaa. Oletko tarkistanut sellaisia "takclips?" saat täysin piilotetun kiinnityksen, ostin ne Byggmaxista tai Julasta, jos en täysin väärin muista. edit: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-22934.aspx vain aseta paikalleen ja käytä dyckertpistolia.
MrTim: se oli kyllä mielenkiintoinen idea!
Tarkoitatko, että ammuit T-Dyckertin clipin reiän läpi? Voin kuvitella, että tähtääminen sinne on vähän kinkkistä...
Vai ammuitko vain joka tapauksessa, ja niinpä dyckert teki uuden reiän clipin?