Aion pienentää tätä ikkunarakoa saadakseni tilaa alakaapille uudessa keittiössä. Olen valanut hieman, mutta en ole koskaan muurannut. Tämä tuntuu kuitenkin sopivalta aloitustehtävältä.
Tavallinen seinärakenne on
<ulkopuoli>
--------- 120 mm julkisivutiili
~~~~~ 100 mm eristys
===== 180 mm kevytbetoni (sisältäen rappauksen)
<sisäpuoli>
Joten kysymys kuuluu, millä minun olisi helpointa muurata?
- Minulla sattuu olemaan lavallinen tavallisia tiiliä, melko helppoja käsitellä ja leikata (luulisin ), mutta menettääkö tämä paljon k-arvoa juuri ikkunan alla vain tiilillä? Onko sillä väliä näin pienillä alueilla?
- Uuden kevytbetonin, kuten leca tai H+H, liimaaminen voisi olla helpompi käsitellä, kunhan löytää lohkoja, jotka tarvitsee leikata vain lyhyeltä sivulta. Toisaalta, mikään rakennustarvikeliike ei tunnu pitävän mukavia mittoja varastossa, ja veikkaan että niiden leikkaaminen useaan suuntaan ei ole kovin hauskaa.
Raot, jotka aion muurata, ovat 1300 * 180 * 280 mm & 1200 * 180 * 280 mm
Ulkopuolelle tulee muurari, joka hioo julkisivutiilen siistiksi. En halunnut alkaa hakata joka toista koloa, sovittaa kiviä yhtenäisesti ja yrittää sekoittaa yhteensopivaa sauma-ainetta (melko erikoinen tumma sauma valkoisilla pienillä kivillä). En kuitenkaan tiedä, milloin hän tulee, joten haluan tehdä sisäpuolen nyt, jotta voin jatkaa muiden pintojen kanssa.
Löysin H+H kevytbetonilaatat optimera:sta nyt, löytyy mitoilla 75x200x600 ja 200x200x600. Näillä voin rakentaa melkein tarkalleen 280mm korkeuden yhdellä kustakin mukaan lukien noin 2mm sauman. Tulos on vähän liian paksu, joten eristystä mahtuu vähemmän kuin ajattelin. Mutta tämä vaikuttaa kätevältä vaihtoehdolta. Tarvitsisin vain leikata kaksi kiveä pituussuunnassa 1300mm leveässä aukossa. 1200mm aukossa voi olla mahdollista sovittaa ne ilman leikkausta.
Näitä ei tarvitse myöskään rapata, riittää tasoitus, joten tämä tuntuu hyvältä vaihtoehdolta todellakin.
Jotain huomioitavaa amatöörille?
Onko tyhmänpihiä liimata tämä pieni määrä PL400:llä sen sijaan, että ostaisin 20kg säkin (on pienin pakkauskoko) heidän omasta ohutsaumaliimastaan?
Lopulta päädyin hankkimaan sopivan saumausliiman, tuntui turhalta ottaa riski PL400:n kanssa, jos siihen tulisi halkeamia myöhemmin, olenhan kuitenkin laatoittamassa sen päälle.
Korkeus oli aivan täydellinen, ja olen tyytyväinen ensimmäiseen muuraukseeni. Kesti hämmästyttävän paljon kauemmin kuin kuvittelin, mutta olihan se ensimmäinen kerta. Lohkoja oli erittäin helppo leikata tavallisella sahalla, mikä helpotti työtä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.