Hei,

Viime aikoina olen miettinyt löyhästi, että voisin ehkä hankkia pienen sahalaitoksen, kaarisahan mallisen. Tyypit kuten WoodMizer tai Logosol. Tämän ketjun tarkoitus on arvioida pienimuotoista sahalaitosta Tukholman alueella.

Huomasin, että on käytännössä mahdotonta löytää järkevän hintaisia jalopuita netistä ja Tukholman alueelta. Vaihtoehdot, jotka löysin, ovat joko todella kalliita - jopa 140 000 kr/kuutiometri tammelle Bauhausissa, tai sitten täytyy ostaa suuria määriä - vähintään 1 kuutiometri.

Ajattelen spontaanisti, että investoimalla pienimuotoiseen sahalaitokseen + puukuivaamoon, joka erikoistuu huonekaluiksi kuivatettuun jalopuuhun huonekalupajatekijöille, voisi olla aivan hyvä liiketoiminta. On myös suhteellisen helppoa luoda puutuotteita hieman ainutlaatuisemmissa mitoissa kuin mitä rakennustavarakaupassa tarjotaan. Puun lisäjalostamiseksi (sahaamisen ja kuivauksen lisäksi) voi höylätä puutavaran, jotta saadaan todella siistit lankut.

On monia potentiaalisia asiakasryhmiä, yksityishenkilöitä, puusepänverstaat, käsityökoulut, huonekalujen valmistajat jne.

Ongelmana voi olla tukkien hankkiminen sahaukseen, mutta jos tämän yhtälön ratkaisee, idea saattaisi kantaa taloudellisesti.

Syy jalopuille on, että mielestäni kilpailu suurilta sahalaitoksilta on vähäisempää, kuin jos sahaisi esimerkiksi kuusta/mäntyä.

Joten... Onko tämä täysin hullu idea vai onko tässä mahdollisuus?
 
Jos aiot elää sillä, sinun on sahattava erittäin paljon, erittäin paljon,,,
Ilman omaa metsää yhtälöstä tulee vieläkin työläämpi, juuri nyt maassa on enemmän uusia vannesahoja kuin koskaan, joten markkinat eivät todennäköisesti tule helpommaksi.
Mutta kotikäyttöön ja projekteihin ehdottomasti, jos sen laittaa harrastustilille.
 
  • Tykkään
Appendix
  • Laddar…
Onhan niitä harrastussahoja nykyään vaikka kuinka paljon.

Jos aikoo elää sillä, niin lyhyellä aikavälillä se on mahdotonta.
Mitä saha käyttää... Sähkö
Mikä maksaa saamarin paljon enemmän kuin venäläinen kaviaari... Sähkö

En usko, että hienopuusepän töille on kovin suurta kysyntää. Ei niin, että sillä voisi elää.

Mutta. Harrastussaha omiin ja ystävien tarpeisiin. Ja sitten ottaa maksu ströhommista. Toki. Silloin ehkä voi kattaa omat kulunsa.
 
Saat varmaan hyviä vastauksia, jos kysyt kysymyksen skogsforum.se.
 
M -MH- sanoi:
Saat varmasti hyviä vastauksia, jos esität kysymyksen osoitteessa skogsforum.se
Ja vielä paremman fb-ryhmässä, joka on omistettu meille, joilla on vannesahamylly.
 
Ei, sillä silloin minä en näe sitä keskustelua!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.