Mietin, kuinka paljon kastelit tiiliä kun muuraisit? Jos niitä ei kastettu kunnolla veteen, luulen että se mikä on tapahtunut, on että tiili imi liikaa vettä laastista ennen kuin se kerkesi kovettua. Tämä voisi selittää huonon kiinnittymisen laastin ja tiilen välillä.
Vaikuttaako laasti kiinteältä vai onko se murenevaa/hiekkaista?

Muuten todella hieno rappu, jota ei voi koskaan korvata painekyllästetyllä puulla!
 
E Evakatarina sanoi:
Mitä mietin on kuinka paljon kastelit tiiliä muurattaessa? Jos niitä ei kastettu hetken aikaa veteen, uskon että se mitä tapahtui on se, että tiili imi liikaa vettä laastista ennen kuin se ehti kovettua. Tämä voisi selittää huonon tarttuvuuden laastin ja kiven välillä. Vaikuttaako laasti kiinteältä vai onko se murenevaa/hiekkapintaista?

Muuten erittäin hieno portaikko, jota ei koskaan voi korvata painekyllästetyllä puulla!
Kiitos vastauksesta evakatarina. Kyllä, kivet kastettiin nopeasti vesiletkulla ennen kuin ne asetettiin laastin päälle portaikon perustaan. Tämä tapahtui aamuisin ennen kuin aurinko oli korkealla, kello 10.00 jälkeen aurinko paistoi ja tämä tapahtui aikana jolloin lämpötila oli 25 astetta. Laasti on ehjä ja kiinteä mutta näyttää irtoavan kivistä, mikä viittaa siihen että ne eivät ole kiinnittyneet täysin.

Terveisin gz
 
G GustafZ sanoi:
Kiitos vastauksesta evakatarina. Kyllä, kivet huuhdeltiin nopeasti vesiletkulla ennen kuin ne asetettiin rappujen perustuksen laastille. Tämä tehtiin aamuisin ennen kuin aurinko paistoi, kello 10.00 jälkeen aurinko paistoi, ja lämpötila oli silloin 25 astetta. Laasti on ehjä ja yhtenäinen, mutta kuten sanot, se irtoaa kivistä, mikä viittaa siihen, että ne eivät ole kiinnittyneet täysin yhteen.

Terveisin gz
Okei. Kannattaa varmaankin ainakin varjostaa auringolta ja ehkä myös jälkikastella. Onko mahdollista, että kivien takapuolelle on jäänyt nokea? Koska vauriot näyttävät keskittyvän portaan alaosaan ja nyt myös näen, että kulma on vajonnut, herää seuraava kysymys siitä, miten perustukset ja salaojitus on tehty?
 
E Evakatarina sanoi:
Ok. Kannattaa varmaan ainakin varjostaa auringolta ja ehkä myös jälkikastella. Eikö kivien takapuolelle ole jäänyt nokea?
Koska vahingot näyttävät keskittyvän portaan alaosaan ja näen myös, että kulma on vajonnut, seuraava kysymys on, miten perustukset ja salaojitus on tehty?
Ajamen. Portaikko on ollut varjostettuna galonpressuilla päivän aikana ja kosteaksi kasteltu seuraavina päivinä valun jälkeen.
Kaikki kivet on hiottu/teräsharjattu "valualueelta" varmistamaan, että ne ovat puhtaat.
Ei ole tapahtunut painumista (perusta on raskas). Sen sijaan kivet ovat irronneet laastista ja alkaneet liikkua alaspäin.

// G
 
Kuinka sitten vaeltaa alaspäin? Nehän ovat betonin tai laastin päällä, vai ovatko ne tuettu alhaalta? Jos ne liikkuvat alaspäin, kun sauma irtoaa, niiden olisi pitänyt roikkua sivusaumasta.
 
Ei, kivet ovat valettu kiinni pohjaan kivien takapuolella. Alimmaiset kivet ovat myös kiinnitetty takapuolelta, missä on pieni kieleke niille levätä. Kieleke ulottuu kuitenkin vain muutaman senttimetrin ulos, jotta kivet pysyvät oikein valun aikana.
 
MultiMan
Joko ymmärrän väärin tai sitten olet ajatellut väärin, kun rakensit portaat. Jos tiilet todella roikkuvat ilmassa ilman vankkaa tukea alhaalta, se ei tule koskaan kestämään. Laasti tai sementti ei ole mikään superliima tiilille.
 
MultiMan MultiMan sanoi:
Joko ymmärrän väärin tai olet ajatellut väärin rakentaessasi portaita. Jos tiilet todella roikkuvat ilmassa ilman kiinteää tukea alapuolella, ne eivät koskaan pysy. Laasti tai sementti ei ole mikään superliima tiilille.
Ei, tietenkin niillä on tuki alapuolella, joka pitää niitä ylhäällä (90% kaikista kivistä alimmalla rivillä on koskemattomia), ainoat jotka ovat antaneet periksi ovat portaidan lounaisosan reunimmaiset, mikä todennäköisesti johtuu muusta kuin riittämättömästä tuesta alapuolella.
 
P
Todella kaunis porras, ei ole vinkkejä mutta toivon sinulle menestystä korjauksessasi, jotta se voi jatkaa koristaa sisäänkäyntiänne 🤩
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Nytt_användarnamn_2024_12 sanoi:
Päivän käsitelty puu ei ole paljoakaan kuusessa roikkumisen arvoista😀
Kyllä vaan... vihreää löytyy vieläkin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.