Hei Foorumi. Kolmen vuoden korjausten ja lisätöiden jälkeen katson nyt kanssanne, mikä voi olla vikana tässä rakenteessa (huomio, olen itse rakentanut sen suositelluilla materiaaleilla, joten voin syyttää vain itseäni ;).

Keväällä 2022 valamme betonista/lecaharkosta portaikon, joka päällystetään tiilillä.
Laasti maalataan käsin vedensekaisella kalkilla saadakseen valkoiset saumat.
Lopuksi koko porras impregnatoidaan Jotun-muurinpellä pehmittimellä.

Sekä talvina 2022-2023-2024 saumat ovat halkeilleet ja vesi on päässyt sisään ja rikkonut.
Irrotin jokaisen kiven, jossa oli saumavaurio, ja muurasi/laasti uusiksi viime vuonna.
Nyt olemme jälleen takaisin toisen kerran, ja minun on oltava jotain pielessä menettelyssäni.

Kiitollinen vinkeistä kolmatta korjausta varten. Onko väärä laasti, imprenointi vai jopa kivi.

Lisätietoja.
Tiili vuodelta 1927 (vanha muuripiippu)
Laasti - (Puts/Murbruk C Finjasta).
Impregnering - Jotun kivenmuurien impregnering (12 litraa koko portaikkoon, vaikkakin 4 litraa katsottiin riittäväksi)

Kiitos etukäteen.
 
  • Tiilistä tehty ulkoportaikko, jonka valkoiset laastisaumat ovat halkeilleet. Portaiden vieressä on vihreä ovi ja kukkaruukku.
  • Tiilestä rakennettu portaat, joissa on halkeamia ja rapautuneita laastiliitoksia. Alustan sorapinta näkyvissä.
  • Tiilistä tehty portaikko, jossa halkeamia ja vaurioituneita laastia. Maa on soralla peitetty.
  • Halkeillut tiiliseinä, jossa rikkinäisiä saumoja ja rosoinen kivipinta etualalla. Rakennusmateriaaleina käytetty tiiliä ja laastia.
  • Tykkään
  • Rakastan
VillaJohan ja 1 muu
  • Laddar…
D
kalkki ei kestä upottamista veteen ja jäätymistä, eikä kc-laasti myöskään. Tiili, riippuen polttomenetelmästä, ei kestä sitä myöskään, mutta marktegeli on tarkoitettu sellaiseen. Kuka on suositellut tätä? Hän, joka pyörii hornbachilla ja osaa sähköä, muurausta, laattoja, vvs, puutöitä ja ydinfysiikkaa, eikä siksi saa koskaan töitä mistään?
 
  • Haha
  • Tykkään
  • Vau
Sthlm_ ja 7 muuta
  • Laddar…
D Drburr sanoi:
kalkki ei kestä upottamista veteen ja jäätymistä, ei myöskään kc laasti. Tiilet riippuen siitä, miten ne on poltettu, eivät myöskään kestä, on olemassa maatiiliä sitä varten. Kuka on suositellut tätä? Hän, joka pyörii hornbachissa ja osaa sähköä, muurausta, laattoja, lvi, puutöitä ja ydinfysiikkaa eikä siksi saa koskaan töitä mistään?
Kiitos vastauksesta Drburr. Ei ollut helppo päätös, milloin työ tulisi aloittaa.

Savupiipun tiilet olivat jo peräisin ulkona seisovasta savupiipusta, joten niiden lujuus katsottiin riittävän hyväksi uudelleen käytettäväksi.
C-laastia pidettiin käyttökelpoisena sen perusteella, että se kyllästettiin voimakkaasti kuivumisen jälkeen.
Kalkkia on vain sivelty saumoihin ulkonäön vuoksi.
terveisiä G
 
  • Tykkään
Jonas1130 ja 1 muu
  • Laddar…
Ei, tuo porras ei valitettavasti koskaan toimi. Tavallinen tiili imee vettä, vaikka se kyllästetäänkin, ja sitten se jäätyy. Ei voi verrata porrasta savupiippuun.
 
  • Tykkään
BiggeTheKing
  • Laddar…
  • Tykkään
Drburr
  • Laddar…
D
Miten olet kiinnittänyt tiilet? Laitettu laastiin tai liimaan vai ei ollenkaan? Onko sinulla heikko kaato, jotta vesi ei jää seisomaan?
Ei nyt pitäisi maalata pirua seinälle, osa näyttää olevan kiinni. Mutta sauma cbrukilla ei tule kestämään montaa vuotta.
Jos ei halua tehdä kaikkea uudestaan, yrittäisin liimata löysät kivet takaisin ja saumailla a-46 tai sementtilaastilla (voidaan pigmentoida ainakin vaalean hiekan väriseksi). Joko se on liian vahva kivelle ja irtoaa tai se pysyy muutaman vuoden.
 
  • Tykkään
Robert Englund1
  • Laddar…
Olen noviisi muuraamisessa, mutta olen hieman epävarma askelman ulkosaumasta, eikö olisi parempi, että askelmakivi menisi ihan reunalle saakka pystykiven yläpuolelle puolikivellä sisimmässä kohdassa?
 
  • Tykkään
kjellinge
  • Laddar…
P
G GustafZ sanoi:
Hei Foorumi. Kolmen vuoden korjauksien ja lisätöiden jälkeen katson nyt kanssanne, mikä tässä rakenteessa voisi olla vikana (huom. olen itse rakentanut sen suositellulla materiaalilla, joten voin syyttää vain itseäni ;).

Keväällä 2022 valamme betoni/leca-harkkoportaat, jotka päällystetään tiilillä.
Laastisaumat maalataan käsin vedellä laimennetulla kalkilla valkoisten saumojen saamiseksi.
Lopuksi koko portaikko suojataan Jotun-kivenimpregnointiaineella.

Sekä talvina 2022-2023-2024 saumat ovat haljenneet ja vesi on päässyt sisään ja rikkonut rakenteen.
Irrotin jokaisen kiven, jossa oli saumaongelma, ja muurasin/saumattiin ne uudelleen viime vuonna.
Nyt olemme jälleen tässä toista kertaa, ja jokin täytyy olla, mitä teen väärin prosessissa.

Kiitollinen vinkeistä kolmatta korjausta varten. Onko kyseessä väärä laasti, impregnointi tai jopa kivi.

Lisätietoja.
Tiili vuodelta 1927 (vanha savupiippu)
Laasti - (Puts-/Muurauslaasti C Finjalta).
Impregnointi - Jotun kivenimpregnointi (12 litraa koko portaalle, vaikka 4 litraa olisi pitänyt riittää)

Kiitos etukäteen.
Kyllä olet tehnyt kaikki virheet😢

Käyttämäsi tiili ei ole riittävän kosteutta ja pakkas-sulamissyklien kestävää, todennäköisesti MX1-luokitus tiilellä tai luokittelematon sisätiili..ulkoisesti altistuvalle paikalle vaaditaan vähintään MX3-luokiteltu tiili.

Maata vasten B-laasti on alin luokka, jota voidaan käyttää, mutta mieluiten A-laasti..
Tässä olet käyttänyt C-laastia, joka imee vettä kuin sieni, ja sinulla on Leca-kivi alla, joka säilyttää kosteuden…

Jos aikoo impregnoida ulkoisia tiiliä, sen suorittamiselle asetetaan valtavia vaatimuksia, koska siinä ei saa olla halkeamia tai reittejä, joista vesi voi päästä sisään, muuten se rikkoutuu pakkasessa…

Jos haluaa ulkonäön julkisivutiilellä, portaan voi tehdä.

Liitteenä on selitys eri julkisivutiililuokituksista, jotta voit lukea ne..

https://www.wienerberger.se/content...de/SE_MKT_DOC_FAC_TEC_Eksponeringsklasser.pdf
 
  • Tykkään
Nytt_användarnamn_2024_12 ja 3 muuta
  • Laddar…
Kiitos vastauksistanne. Kyllä, tämä rakennusprojekti meni hieman nopeasti, olisin tietysti jälkikäteen voinut rakentaa toisin, mutta joskus on liiankin energinen.

Heitän mukaan joitakin vastauksia aiempiin kysymyksiin.

Kivet on kiinnitetty betoni/leca-portaikkoon laastilla c. Saumalaasti Finja kivien välillä.

Kaikissa askelmissa on kallistus.

Kummallista kyllä, itse tiilissä on erittäin vähän pakkasrapautumia. Halkeamat ilmestyvät kummallisesti vain kivien ja itse sauman välisiin kohtiin, joista räjähtäminen alkaa. Näyttää siltä, että kivet ja sauma eivät kiinnity toisiinsa valussa.

Kiitos palautteestanne.
 
Hieno portaat! Se näkyy, että tämä ei ole mitään Byggmaxista nostettua, ehdottomasti ulkoasun säilyttämisen arvoinen.

En tiedä paljon muuraamisesta. Mutta on erittäin suuri ero siinä, mitä voi käyttää seinässä versus siinä, mitä voi käyttää tasaisella pinnalla ilman kattoa. Esimerkiksi jyrkkäkatossa oleva betonitiili voi kestää kaksinkertaisesti verrattuna matalaan kattoon (siitä huolimatta tarkastajat sanovat, että käyttöikä on 30 vuotta, riippumatta 😀).

C-betoni ei todellakaan toimi tällaisessa rakenteessa. Ei missään nimessä. Tämä muistuttaa enemmänkin kylpyhuoneen lattian saumoja kuin seinän saumoja.

Tiilet taas, no, ehkä, kukaan* ei tiedä, miten ne on poltettu jne., eikä niillä varmaan ole mitään luokitusta. Ei ole materiaali, johon alun perin luottaisin, mutta nyt kun se on asennettuna, voit ehkä muodostaa oman käsityksen siitä, miten se kestää. Purin osan hormista kotona noin 5 vuotta sitten. Erittäin suuria tiiliä, vuodelta 1922. Osa näistä tiilistä on käytetty ulkona tukemaan erilaisia asioita, jotta esimerkiksi peräkärry ei rullaisi pois jne. Ei ollenkaan pakkasvaurioita, jokunen lohkeama, ja suurin osa betonista irtosi ensimmäisenä vuotena, ei sen jälkeen. Olen hieman yllättynyt, äitini käytti tiiltä, normaalikokoista ja melko uutta, samanlaisiin tarkoituksiin ja ne murenivat muutamassa vuodessa.

*Joku vanha herra tietää todennäköisesti, että etelän X:ssä otettiin savupiippujen tiilet Y tehtaalta, ja ne olivat painavia ja tiiviitä kuin mitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Tiili ei toimi siellä, missä vesi voi jäädä ja jäätyä. Sen näkee jokaisessa romahtaneessa vanhassa mökissä tai vanhassa kivikartanossa ja kaikissa tiilikasoissa, joita ihmiset säästävät ulkona. Se jäätyy rikki. Ennemmin tai myöhemmin.
Jos muuraat pehmeällä laastilla, halkeavat saumat ensin jäätymisen vuoksi. Jos muuraat kovalla sementtilaastilla, halkeaa tiili ensin. Miten teetkin, se ei kestä.

Repäise pois ja rakenna puuportaat painekyllästetystä puusta!
 
  • Tykkään
KungAnka ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta kunganka. Joo, täytyy tarkistaa, onko todella käytetty c- brukia, se kuulostaa aivan hullulta nyt kun kerrot sen tarkoitetusta käyttötarkoituksesta. Mutta jotain vatteb-herkkää se selvästi on, koska juuri saumat antavat periksi.

Heimlaga - joo, portaan tasaiset alueet ilman kattoa ovat selvästi ongelmallisia, mutta painekyllästetty ei tule koskaan kysymykseen korvaajana, vaan todennäköisesti suuntaudutaan saumaamiseen, mahdollisesti kaikkien kivien vaihtoon johonkin pakkasenkestävään.
 
  • Tykkään
yonna
  • Laddar…
G GustafZ sanoi:
Kiitos vastauksesta kunganka. Joo, täytyy tarkistaa, onko todella c- käyttöä, jota olemme käyttäneet, kuullostaa aivan hullulta nyt, kun kerrot sen tarkoitetusta käyttötarkoituksesta. Mutta jotain vettä herkkää se selvästi on, sillä juuri saumat antavat periksi.

Heimlaga - kyllä, portaan kattamattomat tasaiset alueet ovat selvästi ongelmallisia, mutta painekyllästettyä ei koskaan harkita korvikkeena, vaan se kallistuu saumaukseen uudelleen, mahdollisesti koko kivenvaihtoon johonkin pakkasenkestävään.
Jos saumaat sillä laastilla joka kestää, tiilet murtuvat jäätymisen vuoksi. Saat joko toisen tai toisen. Ei koskaan molempia.

Syynä siihen, että ehdotan puuta, on se, että betoniraput muuttuvat usein vaarallisen liukkaiksi talvella. Betoniraput olivat muodissa 50-luvulla, mutta melkein kaikki ovat piikkoneet ne pois ja korvanneet ne puulla muutamien kaatumisonnettomuuksien jälkeen.
 
H heimlaga sanoi:
Tiili ei toimi siellä, missä vesi voi jäädä seisomaan ja jäätyä. Sen huomaa jokaisesta romahtaneesta vanhasta mökistä tai vanhasta kivinavetasta ja kaikista tiilikasoista, joita ihmiset säilyttävät ulkona. Se hajoaa jäätyessään. Ennemmin tai myöhemmin.
Jos muurataan pehmeällä laastilla, saumat hajoavat pakkasessa ensin. Jos muurataan kovalla sementtilaastilla, tiili hajoaa pakkasessa ensin. Teitpä miten tahansa, se ei kestä.

Piikkaa pois ja rakenna puuportaat painekyllästetystä puusta!
En ole samaa mieltä lopputuloksesta. Painekyllästetystä puusta tehtyjä portaita ei ole mitään rumempaa.
Tiedän, että Pohjois-Saksassa rakennetaan sellaisia portaita kuin TS:llä on, tiilestä, valitettavasti en tiedä mitä lajia se on. Erittäin hieno, ja kestää monta vuotta. Siellä on myös pakkasta ja paljon sadetta.
 
  • Tykkään
1234bjorn
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Olen samaa mieltä, tiilistä tehty porras on tyylikäs. Rejäl on kiteyttänyt sen hyvin..
On tärkeää käyttää oikeanlaista tiiltä ja laastia eikä käyttää mitään impregnointeja, niin se kestää..

Nykyajan painekyllästetty puu ei ole kovin kummoista😀
 
  • Tykkään
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.