10 458 lukukertaa ·
9 vastausta
10k lukukertaa
9 vastausta
Pelkään tekeväni suuria reikiä kattoon, kun laitan valaisimen! Apua kiitos :)
Hei,
Asun asunnossa ja aion laittaa koukun kattoon lampun ripustamista varten. Lamppu ei ole erityisen raskas, mutta kun aiemmin koetin porata pienen reiän ruuvia varten palovaroittimeen, minun tuskin tarvitsi laittaa poraa päälle, kun jo menin läpi katon... Olen myös nähnyt, että edellinen omistaja on tehnyt melko suuria reikiä kattoon yrittäessään kiinnittää jotain, ja siksi olen hermostunut, että kaikki menee pieleen.
En ole varma, mitä materiaalia katto on, mutta asun 30-luvun talossa...
Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta!
Hyvää jatkoa kaikille
Asun asunnossa ja aion laittaa koukun kattoon lampun ripustamista varten. Lamppu ei ole erityisen raskas, mutta kun aiemmin koetin porata pienen reiän ruuvia varten palovaroittimeen, minun tuskin tarvitsi laittaa poraa päälle, kun jo menin läpi katon... Olen myös nähnyt, että edellinen omistaja on tehnyt melko suuria reikiä kattoon yrittäessään kiinnittää jotain, ja siksi olen hermostunut, että kaikki menee pieleen.
En ole varma, mitä materiaalia katto on, mutta asun 30-luvun talossa...
Olisin erittäin kiitollinen vastauksesta!
Hyvää jatkoa kaikille
Todennäköisesti kyseessä on rapatut sisäkatot kuvauksesi perusteella. Vaihtoehtona olisi, että se olisi kipsilevyllä alaslaskettu, mutta tämä ei olisi rakennusvuodesta. Jos se on rapattu, todennäköisesti yläpuolella on puuta, johon voit ruuvata. Tarvitset hieman pidemmän koukun, jotta pääset läpi rappauksen ja oljen. Vähintään 60 mm pitkä kierre.

Tältä näyttävät reiät, jotka ovat olemassa jo ennestään, eivät ikävä kyllä näytä kovin siisteiltä!
Se näyttää liimamaalilla maalatulta kangaskatto, joka voidaan korjata.
En usko, että se on kangaspäällystetty, näyttää rappaussaumoilta. Voi olla, että se on rappaus joka roikkuu ruokomaton päällä tai vastaavaa. Helpoin tapa on varmaan jos voit valottaa reikään nähdäksesi, miltä se näyttää.
Jos rappaus on puussa, on pitkät ruuvit rappauksen läpi puuhun paras vaihtoehto. Kun sinulla on reikä, on helppo selvittää materiaali ja paksuus, siitä on aina apua
Jos rappaus on puussa, on pitkät ruuvit rappauksen läpi puuhun paras vaihtoehto. Kun sinulla on reikä, on helppo selvittää materiaali ja paksuus, siitä on aina apua
Kyllä, se näyttää rappaukselta, sitten sen yläpuolella on luultavasti puuta, mutta usein laudat ovat muutaman senttimetrin etäisyydellä toisistaan, joten on tärkeää osua oikeaan kohtaan. Jos lankkua ei löydy, voi kokeilla muutaman cm sivulle.
Vanhoja reikiä voi kitata umpeen.
Mutta kyllä, kun poraa, putoaa yleensä enemmän rappausta kuin vain siitä kohtaa, jota porataan. Ei kuitenkaan tarvitse usein porata rappauksen läpi, vaan se on niin löysää, että ruuvin voi vetää suoraan läpi, kierteet eivät ota kiinni rappaukseen, joten täytyy painaa ja kiertää, niin se menee läpi, paina kunnes se pysähtyy, silloin osut puuhun ja voit aloittaa ruuvaamisen. Jos ruuvi menee kokonaan sisään ilman pysähtymistä, osuit kahden laudan väliin ja täytyy yrittää muutaman cm sivulle.
Vanhoja reikiä voi kitata umpeen.
Mutta kyllä, kun poraa, putoaa yleensä enemmän rappausta kuin vain siitä kohtaa, jota porataan. Ei kuitenkaan tarvitse usein porata rappauksen läpi, vaan se on niin löysää, että ruuvin voi vetää suoraan läpi, kierteet eivät ota kiinni rappaukseen, joten täytyy painaa ja kiertää, niin se menee läpi, paina kunnes se pysähtyy, silloin osut puuhun ja voit aloittaa ruuvaamisen. Jos ruuvi menee kokonaan sisään ilman pysähtymistä, osuit kahden laudan väliin ja täytyy yrittää muutaman cm sivulle.
Klikkaa tästä vastataksesi