Aion rakentaa parvisängyn makuuhuoneeseeni, joka "roikkuu vapaasti" huoneessa ja tarvitsen apua joissakin teknisissä yksityiskohdissa. Ajatuksena on rakentaa runko, joka toimii laatikkona sängylle siten, että yksi lyhyt sivu on kiinnitetty seinään ja toinen lyhyt sivu pylväillä joko kattoon tai lattiaan. Molemmat pitkät sängyn sivut ovat siis vapaita, ja yhdelle seinälle rakennan hyllykön, joka toimii portaikkona. Idea on peräisin jaksosta Äntligen hemma http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/så-gör-du-björns-smarta-loftsäng-4fbff10d04bf725194009be1
Miten kiinnitän parhaiten/helpoiten säännön seinään?
Olisi mielestäni tyylikkäintä, että pylväät, jotka pitävät sängyn ylhäällä siltä puolelta, joka ei ole seinässä, laskeutuisivat katosta niin, että sänky roikkuu sen sijaan, että se seisoisi lattiaan ulottuvilla pylväillä. Voisiko tämä toimia hyvin? Miten tekisin tämän parhaiten? (Kulmaraudat kattoon expander-pulteilla tai jotain vastaavaa?)
Voin lisätä hieman tietoa. Sekä seinä että katto ovat betonia ja lattia on parkettia.
Rakentamisen syy: Minulla on pieni asunto 41 ja tyttöystäväni muuttaa kuukauden kuluttua, joten tilaa tulee olemaan vähän (olemme 23- ja 21-vuotiaita). Ajatuksena on, että voisimme sijoittaa työpöydän sängyn alle ja laittaa yhden tietokoneistamme sinne.
Mitat: Sänky on 20x120x200cm, huone on 350x270cm ja huonekorkeus on 260cm.
Ajatuksena on, että sängyn ja katon välillä olisi noin 70cm, lasken että itse rakenne on 30cm, ja siten saamme 160cm vapaata tilaa sängyn alle.
Olen kiitollinen kaikesta avusta mitä saan ja en ole vastahakoinen muutoksille rakenteessa tai samankaltaisille ideoille, kuten esimerkiksi sängyn korkeuden säätämiselle.
Hyllyn kokoaminen ei tunnu ongelmalta, mutta sen sijaan olen epävarma siitä, miten minun pitäisi kiinnittää hylly/porras seinään, johon se tukeutuu.
Kyseinen seinä on kipsiä, joten mietin, olisiko järkevää kiinnittää expander seinään ja kiinnittää pienet kulmaraudat niihin, jotta hylly/porras pysyy paikallaan?
Hei ja tervetuloa foorumiin!
Haluan aloittaa sanomalla, että en todellakaan ole mikään asiantuntija rakennesuunnitelmissa, lujuuslaskelmissa, puutöissä jne. Mutta näin Äntligen hemma -jakson muutama vuosi sitten, jossa he rakensivat parvisängyn. Muistaakseni parvisänky kulki poikki huoneen niin, että lyhyet sivut olivat kummallakin seinällä, kun taas parven/sängyn pitkä sivu kulki kolmatta seinää pitkin (kuvauksesi perusteella tämä vaikuttaa siltä, että vain lyhyet sivut kohtaavat seinät eikä mikään pitkä sivu kulje seinää pitkin – mutta ehkä ymmärrän väärin?)
Joka tapauksessa he sanoivat silloin (jos muistan oikein), että seinillä on parempi kantokyky kuin katoilla, kun on kyseessä esimerkiksi parven painon kantaminen. He asettivat koolaukset seinien varrelle, joilla parven pohja lepää, sitten oli portaat tai tikkaat, jotka antoivat lisätukea pitkälle sivulle, mutta pääasiassa paino lepäsi seinään kiinnitetyillä koolauksilla.
Olen yrittänyt tehdä muutamia luonnoksia paintilla paremmin havainnollistaakseni, miltä sängyn on tarkoitus näyttää.
Ensimmäinen kuva on ylhäältä ja toinen kuva sivulta.
Kuten näette, sänky tulee olemaan kiinni vain yhdellä lyhyellä sivulla seinässä ja kaksi tai useampia tolppia toisella lyhyellä sivulla, jotka ovat joko kiinni katossa tai seisovat lattialla. Sivuluonnoksessa olen valinnut laittaa tolpat lattialle, mutta se oli vain helpoin piirtää niin.
Ensimmäisessä postauksessa kirjoitat, että sekä seinä että katto ovat betonista ja postauksessa 2 kirjoitat, että seinä on kipsilevystä?
Jos se on kipsilevystä, voit täysin unohtaa kiinnittämisen expanderilla (mollyplugg?), koska silloin portaat romahtavat takuuvarmasti. Sen sijaan seinässä on varmasti koolaukset ja voit siten tehdä kiinnitykset niihin.
Jos se on betonia, en ole asiantuntija, mutta olen vakuuttunut siitä, että on mahdollista tehdä riittävän vakaat kiinnitykset sekä seinään että kattoon.
Anteeksi, jos olen hieman epäselvä.
Seinä, johon sekä sängyn että portaiden päädyt kohtaavat, on betonia.
Seinä, johon portaiden pitkäsivu kohtaa, on kipsiä.
En ole ajatellut kiinnittää portaita päätyyn vaan ainoastaan pitkälle sivulle, eli sinne, missä on kipsi.
Portaat eivät saa roikkua seinäkiinnikkeissä millään tavoin, vaan niiden tulee olla rakenteeltaan itsensä kantavia (askelmapyramidi).
Ajatus kiinnittämisestä seinään on vain, jotta ne pysyvät tukevasti paikoillaan eivätkä kaadu sivulle.
Tulen ajatelleeksi kahta asiaa, joilla ei ole tekemistä itse rakenteen kanssa.
On hieman hankalaa joutua sulkemaan ovi joka kerta, kun aikoo mennä portaisiin, mutta ehkä sitä ei voi ratkaista monella muullakaan tavalla?
Jos kuitenkin aiotte rakentaa asuaksenne yhdessä, panostaisin ainakin alustan tekemiseen niin, että se sopii 140-160 cm sänkyyn.
Panostaisin myös jalkoihin lattiaan asti, vaikka se voitaisiinkin tehdä kestämään, seuraukset ovat suuria, jos jokin menisi pieleen.
Satsaisin myös ehdottomasti pylväisiin, jotka menevät lattiaan asti (tai katosta lattiaan asti). Kyllä se ON mahdollistaa tehdä kiinnitys, joka kestää roikkumisen betonikatosta, mutta henkilökohtaisesti en voisi nukkua rauhassa, vaan murehtisin, että kestävätkö ankkuripultit (tai mikä ratkaisu onkaan) myös tänä yönä...
Itse asiassa mielestäni 2,60 on vähimmäismitta järkevän parvisänkyratkaisun saamiseksi. Minulla oli parvisänky asunnossa, jossa oli 3 m korkea katto, ja siellä minulla oli 1,80 metriä parven alla ja siis noin 1 m vapaata korkeutta patjan yläpuolella. Se tuntui (minulle) minimiltä tällaisessa pysyvässä ratkaisussa.
Nappasin suunnittelun eräästä parvisängystä huonekalukaupasta ja mukautin sen ensimmäiselle pienelle asunnolleni Tukholmassa. Siitä tuli todella hyvä, kun yhdestä kulmasta roikkui katosta ja siinä oli integroidut konsolit työpöydälle. Myin sen asunnon vuonna 2005, mutta katson, jos löydän jonkin kuvan. Siihen aikaan ei juurikaan ollut internetiä. Mielestäni roikkuva kulma oli kätevä, joten jalat eivät olleet huoneessa tiellä. Avara ja tyylikäs. Minulla oli noin 95 cm patjan yläpuolelta kattoon, joten ei ollut riskiä lyödä päätänsä kattoon kun nousi istumaan.
Asuin 100 vuotta vanhassa talossa ja käytin kahta paksua ranskalaista ruuvia. Pysyi kuin kallio. Kokeilimme kahden ihmisen voimin roikkua siinä kulmassa ja se toimi hienosti. Ei koskaan pudonnut kolme vuotta kestäneen asumiseni aikana ja myin sängyn asunnon mukana.
Juuri tämä malli se oli, mutta minä laitoin kulmaan jalan ja työpöytä oli vapaasti roikkuva (90 astetta kuvan työpöytää vastaan). Käytin samaa muotoilua ja mustaa jauhemaalipinnoitusta firmassa, joka teki kuntosalilaitteita.
Ensiksi, sängyn tulee levätä säännön PÄÄLLÄ.
Sitten mielestäni 120 cm leveä sänky vaikuttaa hieman kapealta, mutta se toimii.
Lopuksi epäilen sängyn ja katon välistä korkeutta. Itse harkitsin parvisänkyä ja päädyin siihen, että 130 cm on sopiva. Ei sängyssä vain nukuta, se pitää myös sijata, ja ehkä haluaa istua ja lukea tai tehdä jotain muuta sängyssä...
Rakensin kaksi sänkyä tytöille. Asensin spot-valot alle perhosilla. Olin erittäin tyytyväinen. Erittäin vakaat, joten he saavat kummallekin oman työpöydän alle jne. Matala kattokorkeus. Mutta he olivat erittäin tyytyväisiä. Ja minä myös. Laitan joitakin kuvia