Olen rakentamassa leikkimökiksi tarkoitettua talousrakennusta. Toiseen päätyyn olen ajatellut rakentaa parven/rentoilunurkkauksen, jonka koko on 230x95 cm, ja pohdin sen mitoitusta ja kiinnitystä. Haluan tietenkin säilyttää mahdollisimman suuren huonekorkeuden. Varotoimena ajattelin, että sen tulisi kestää ja olla vakaa ainakin 150 kg saakka.
Mitoitus: Riittääkö rungon rakentaminen 95-koolauksista? Molemmat päädyt ja yksi pitkä sivu kiinnitetään seinään. Yksi pitkä sivu jää vapaasti riippumaan. Ajattelin tukipuita 30 tai 45 cm välein ja päälle n. 12 mm vaneri- tai mdf-levyn. Jos tarpeen, voisin täydentää tukijalalla yhdessä tikkaiden kanssa parvelle, mutta haluan välttää tätä...
Kiinnitys: Seinät rakennetaan 95-koolauksista+OSB+kipsi. Riittääkö koolausten kiinnittäminen OSB-levyyn vai pitäisikö olla ylimääräinen seinäkoolaus sovitettuna parven rungon kiinnitykseen?
Bumpaan kirjoitustani ja lisään puolihuonon kuvan leikkimökistä ulkopuolelta toivoen, että jollakulla olisi ajatus OSB:n kiinnittämisestä tai "miniloftin" mitoituksesta...
Voitko asentaa säännöt seinän sisään, joten miksi ei tekisi sitä?
Parempi olla varovainen, kun on kyse lapsista.
Joo, ehkä minun pitäisi asentaa ylimääräinen sääntö kiinnitystä varten, vaikka se tarkoittaisi ylimääräistä käyntiä puutavaraliikkeeseen ennen kuin voin sulkea seinän...
Mitä mieltä olet, jos rakennamme sen 95-kokoisesta puutavarasta? Onko se liian heikko?
Kyllä, minun pitäisi ehkä lisätä ylimääräinen sääntö kiinnittää se, vaikka se tarkoittaisi ylimääräistä matkaa puutavaratarhaan ennen kuin voin sulkea seinän...
Mitä mieltä olet 95-puun käyttämisestä? Onko se liian heikko?
Siihen en uskalla vastata.
Aseta 95 sääntö, jonka jänneväli on 230 cm, ja kokeile kuinka paljon se taipuu, kun seisot sen päällä.
Jos ajatellaan, että 150 kg jakautuu tasaisesti sen säännön välillä, joka on kiinnitetty lyhytseinään, ja sen, joka on täysin vapaa (230 cm pitkä), riittää 45x95 C 24. 45x120 C 24 juuri siinä vapaalla puolella antaa kuitenkin hieman jäykemmän ja miellyttävämmän tunteen.
Olen rakentanut samanlaisen 45-listoilla. Mutta vapaa puoli on ruuviliimattu 150 mm korkeaan 15 mm vaneriin. Se toimii silloin myös patjan "peitesivuna". Käytetään pääasiassa lapsilla, mutta ei ongelmia aikuisillekaan.
Tein sängyn/sivun etukäteen, niin sanotusti. Liimasin ja ruuvasin 2000 mm pitkän 45-säännön pitkin toista reunaa 150x2000 vanerista. 45 sääntö oli urattu kulmista, jotta se voisi olla puoliksi lyhyiden sivujen säännöissä.
Poikkileikkauksessa se näytti L-kirjaimelta, jossa pystysuora osa oli 150 mm ja vaakasuora osa 15+45 mm.
Kiinnitys tehtiin myös kulmaraudoilla sekä ylhäällä että alhaalla. (Olin tehnyt muut sängyn sivut samalla rakenteella, mutta se ei ole välttämätöntä, jos rakentaa syvennykseen ja ruuvaa tiivisti seinään.)
Asetin sitten rimapohjan 45-sääntöjen päälle. Sen jälkeen vaneri peitti patjan, niin sanotusti.
Lujuusmielessä tempun tekee vanerin ja liimaliimatun 45x45 kiskon yhdistelmä. 2,3 metrin jännevälillä se antaa suunnilleen saman vaikutuksen kuin 45x95, mutta se on tietysti toimivampi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.