Hei,
Aion rakentaa välipohjan, jossa haluan välttää puupalkkeja, koska tarvittavat vahvat palkit vähentävät liikaa kattokorkeutta. Minulla ei ole kokemusta teräspalkkien käytöstä ja tarvitsisin apua selvittämään, millaisia tyyppejä ja mittoja tarvitsen. Alla oleva piirros näyttää huoneen muodon ja välipohjan sijoittelun. Olen nopeasti siirtänyt piirustuksen osia, joissa alun perin käytin vain puuta, joten mitat ja sijainnit ovat likimääräisiä.
Huone on 6 metriä leveä ja pohjan tulee olla 3,3 metriä syvä. Etureunaan tulee eristetty väliseinä. Tilaa käytetään toimistona. Ihanteellisesti haluan teräspalkit, joihin upotetaan puuvälipohja niin, että lattia ei ole paksumpi kuin teräspalkkien korkeus. Palkkien täytyy olla pylväiden päällä, jotta rakenne olisi itsenäisesti seisova eikä kiinni talon rungossa.
Tarvitsen 3 teräspalkin tyypin ja mitat, 6 metriset ja 6 kantavaa 2 metriä korkeaa pylvästä.
Tai ehdotuksia muista ratkaisuista.
Palkkien tulee olla pylväiden päällä, jotta rakenne on itsenäinen talon rungosta.
Oletko varma, että lattiarakenne sallii tämän? Ehdotuksesi perusteella koko paino lepää lattialla 6 pisteessä. Tämä on mahdollista vain raudoitetulla betonilattialla.
Se on betonilattia ja aion hitsata levyt pylväille niin, että ne jakavat painon ja että ne voidaan kiinnittää lattiaan, sekä yläreunassa oleviin seiniin.
Jos on mahdollista kiinnittää seiniin, ehkä tolppia ei tarvita? Ja vielä yksi asia. Näiden portaiden kanssa saattaa olla liian vähän korkeutta niiden ja katon välissä. Katon aukon pitäisi olla "L"-muotoinen. Harkitsisin myös portaiden sijoittamista eteen, jotta ne eivät vie tilaa ensimmäisessä kerroksessa.
Tavalliset seinäsäännöt eivät valitettavasti riitä kantamaan painoa. Minun olisi pitänyt mennä seinän sisään ja vahvistaa, ja sitä haluan välttää.
Totta kai, tämä johtuu muun muassa siitä, miten portaat on suunniteltu, että tunnen tarpeen vaihtaa materiaalia lattiapalkistossa, jotta saan enemmän tilaa. Portaat ovat paikka ja ne suunnitellaan sen jälkeen, kun olen saanut apua lattialaskelmissa. Yllä oleva luonnos on kuten sanottu likimääräinen, mutta kiitos hyvistä ja tärkeistä yksityiskohdista.
Minulla on portaat lattian alla, jotta ne eivät vie tilaa edestä 😎
Mutta, tarvitsen apua sen kanssa, minkä kokoluokan (3 tai useampaa) teräspalkkeja tarvitsen 6*3,3 metrin lattialle, joka kantaa toimiston ja eristetyn sisäseinän.
Tavalliset seinäkiskot eivät valitettavasti riitä kantamaan painoa.
Regardless of whether the wall structure is steel or wood, the posts in the walls should withstand such a load. Even 95x45 wood has a very high resistance to vertical load. Consider that the wall sheathing additionally strengthens these beams. And I think you should assign this project to someone with knowledge.
Tunnen, että fokuserar på fel sak. En ole kiinnostunut muuttamaan rakenteen yleistä suunnittelua, jota rakennan. Olen hyvin tietoinen (erilaisen) puun puristuslujuudesta, mutta en silti tukisi toista kerrosta, joka on pultattu kuuden 1"3 pystytolpan sivuille, riipumatta verhouksesta. Esityksesi vaatisi enemmän työtä olemassa olevan rakennuksen rakenteessa kuin olen valmis tekemään, jotta se toimisi. En sano, että se ei ole mahdollista, mutta en voi ripustaa lattiaa kuudesta palkista, jotka kohtaisivat tukipalkit. Minun olisi tuettava lattia pilarien "päälle", mikä vaatisi seinän avaamista. Haluaisin mieluummin suhteellisen vapaasti seisovan rakenteen.
Ainoa asia, josta en ole varma, on sivuttaisten teräspalkkien mitat. Siksi olen antanut tämän osan henkilölle, jolla on asiantuntemusta.
Nyt olen tehnyt uusia piirustuksia oikeilla mitoilla.
Palkit ovat HEA 120 ja pylväät ovat HEA 100 (vain lähtökohtana). Riittääkö tämä kantamaan lattian ja 90 mm paksun seinän ilman, että ne taipuisivat liikaa?
Pylväät saavat 8 mm teräslevystä tehtyjä alustoja ja kulman, jolle palkit lepäävät, sekä pylväiden vakauttamiseksi seinään kiinnitettäessä. Punaiset osat on hitsattu toisiinsa.
Puulattia on 120x45mm, ja se on leikattu niin, että se sopii teräspalkkeihin.