Suunnittelemme parveketta talolle, ja sen alle viherhuonetta, jonka aiomme eristää.
Ulkonäkö on samanlainen kuin tämä (Myresjöhusin verkkosivuilta):
Ajattelin rakentaa sen itse, koko on noin 13 m2. Olisi hyödyllistä löytää jonkinlainen rakennuskuvaus tällaiselle parvekkeelle? Minulla on karkea käsitys siitä, miten se tehdään, mutta olen epävarma muutamista asioista, kuten pylväiden määrästä ja siitä, miten sekoittaa painekyllästetty ja tavallinen höylätty puu, kun pylväät ovat osa sisäseinää ja ne pitäisi maalata. Parvekkeelle täytyy rakentaa palkkisto ja käyttää painekyllästettyä puutavaraa, sitten laudoituksen alle tulee kallistuva "laatikko" tervapaperilla, joka kerää sateen. Seinän vieressä sen täytyy olla jollain tapaa tiivis, luultavasti pellillä. Koska talossa on peitelistat, täytyy varmaan leikata ne tippanokalla ja sitten laittaa alle pelti, joka taivuttaa veden altalattiaa kohden niin, että talon seinää pitkin kulkeva vesi menee pellin päälle ja sitten alas laudoituksen alla olevaan "laatikkoon".
Onko jollakulla vinkkejä piirustuksista tai jonkinlaisista neuvoista? Emme aio tehdä yhtä luksusta viherhuonetta kuin kuvassa, vaan pylväät menevät alas pilareille, sitten rakennamme terassin alle ja laitamme tavalliset kevät-syksylasiovet. Tulemme laittamaan lämmityslaitteen, joten vähän eristystä pitäisi laittaa kattoon ja lattiaan.
Sinun tulisi aloittaa selvittämällä edellytykset "tillbyggnaden" perustamiselle. Jos maan laatu on sellainen, että se ei helposti kestä rakentamisen aiheuttamia kuormia, sinun on valittava ratkaisu, jossa terassi ja parveke ovat itsenäisiä ilman kiinnittymistä taloon. Tämä antaa erilaisen rakenteen kuin jos maa kantaisi kunnolla.
Olisin luultavasti valinnut ensin rakentaa alemman osan tavallisesta puusta ja laittaa siihen huopakaton.
Sitten rakentaa terassi ja kaide sen päälle, tämän rakenteen etuna on, että se on helppo saada tiiviiksi ja se näyttää tukevammalta.
Hei Lars!
Sinulla on erittäin mielenkiintoinen idea, mutta en oikein näe edessäni, miten se pitäisi tehdä. Eikö tämä ole tapa, jolla verannat yleensä rakennetaan, jos niiden päälle tulee parveke? Juuri tähän etsin yksityiskohtaista rakennusohjetta, erityisesti kuinka saada aikaan tämä "huopakatto" ja erityisesti kuinka liittää se olemassa olevaan taloon, kun siinä on pystyrimoitus. Olen rakentanut piharakennuksen irtotavarasta ja minulla on kohtalainen käsitys siitä, kuinka katto tehdään raakapontista, huovasta ja kolmiolistasta kulmissa ja sitten siihen naulataan huopa, ja vesikouru eteen. Kuitenkaan en näe edessäni, miten liitän "välipohjan" painekyllästetystä puusta tähän rakenteeseen, kun huopakatto viettää alaspäin enemmän kuin terassin lattia?
Tarvitsen hieman apua näiden yksityiskohtien kanssa täällä
Sinun pitäisi aloittaa selvittämällä laajennuksen perustamisen olosuhteet. Jos maan luonne on sellainen, että se ei helposti kestä rakentamisen aiheuttamia kuormituksia, sinun on valittava ratkaisu, jossa terassihuone ja parveke seisovat omilla jaloillaan roikkumatta talon varassa. Tämä antaa erilaisen rakenteen kuin jos maalla on kunnollinen kantavuus.
Hei!
Maa koostuu graniittiperuskalliosta ja 80 cm syvästä betoninkovasta savikerroksesta, ja sen päällä 10 cm ruokamultaa. Olin ajatellut kaivaa/hakata kaksi tai kolme kaivoa pylväille, laittaa vähän sepeliä ja sitten perustuspaalu. Tämä pitäisi kestää etummaisen kantavan palkin kuormitukset. Tietenkin turvaan alemman terassin lattian paaluilla, kuten kun rakennetaan terassi, eihän sitä halua heiluvaa lattiaa ulkorakennukseen.
Rakenteen mitta on 3x4,5 metriä, kolme perustuspaalua pitäisi riittää kannattelemaan etummaista kantavaa palkkia/pylväitä. Jos käytetään C16-laatua koko rakenteeseen? Tuntuu liioittelulta käyttää liimapuuta.
Olen tehnyt luonnoksen, joka ehkä selkeämmin tiivistää, miltä rakenteen pitäisi näyttää päässä. Punaisella merkityt kohdat ovat asioita, joista olen epävarma. Tietenkin raakapontti ja kattopahvi pitäisi seurata samaa kaltevuutta kuin koolaukset, se tuli piirrettyä hieman oudosti... Terassin ja koolausten mitat eivät ole todellisia mittoja, vaan katso niitä konseptin luonnoksena.
Toivottavasti joku kirvesmies tai muu kokenut rakentaja ehtisi vilkaista kysymyksiäni.
Olen pohtinut asiaa eteenpäin ja keksinyt järkevän rakenteen rakentaa terassilattia huopakaton päälle, kuten joku ehdotti. Katso kuva alla
Ainoa asia, jota en ymmärrä, on miten käsitellä kolmiorimat, jotka laitetaan normaalisti huopakaton päätylautojen reunaan. Siihenhän tulee taittaa ja naulata huopa ja sitten laittaa peitelevy, joka suojaa ylhäältä ja sivusta. Mutta jos aion rakentaa parvekkeen, haluan että kaksi viistoon sahattua lattian tukipalkkia nojaavat huopakaton reunaan. Onko mitään tapaa yhdistää nämä kaksi niin, että huopalattia olisi vedenpitävä ja sen päälle voisi rakentaa terassilattian? En ymmärrä ratkaisua mielessäni. Joku voisi mielellään piirtää yksinkertaisen luonnoksen paintilla tai jotain, yleensä on helpompi ymmärtää silloin.
Rakennamme parhaillaan verantaa, jonka päällä on parveke, ja olemme päässeet jonkin verran eteenpäin. Se ei ole sama tyyli ja rakentamisessa on eroja, mutta ehkä tämä keskustelu voi antaa inspiraatiota ja vinkkejä johonkin ongelmaan:
Olemme parhaillaan rakentamassa verantaa, jonka yläpuolella on parveke, ja olemme edenneet jonkin verran. Se ei ole sama tyyli, ja rakenteessa on eroja, mutta ehkä tämä ketju voi tarjota inspiraatiota ja vinkkejä johonkin ongelmaan:
[linkki]
Hei ja kiitos vastauksesta! Alan uskoa, että olen postannut väärään foorumiin, ehkä olisi pitänyt laittaa se "katto"-osastoon.
No niin, olette tehneet melko suuren vaikutuksen olemassa olevaan asuintaloon, mikä on ymmärrettävää, sillä paljon oli lahoa. Voi todeta, että ette ole laittaneet sisäistä kantavaa palkkia ulkopuolelle vaan leikanneet sen pois ja ruuvanneet suoraan julkisivua/sisäisiä tukia vasten. Kiitos, sain vastauksen yhteen kysymykseeni. En kuitenkaan näe, miten olette tehneet tiivistyksen lampaan- ja katon välillä, se on ainoa puuttuva kuva hienosta katostanne hehe Oletan, että pelti/kattopaperi on kiinnitetty jollain tavalla julkisivun taakse, jotta julkisivulla virtaava vesi ohjautuu katolle eikä pääse julkisivun ja pihan välillä?
Ehdotan myös ajatusta "rakenna ensin veranta/sisäpiha ja lisää sitten parveke päälle".
Lattianiskat trallille voidaan sahata kiilamaisiksi siten, että tralli on tasapainossa, mutta niskat lepäävät katon päällä, mieluiten pienellä välimatkalla kattoon nähden. Suosittelen valmista kattoa/kupeeraustyyppistä kattoa siten, että räystäs on samalla korkeudella ympäriinsä, mutta yksinkertaisempi vaihtoehto on pulpettikatto.
Verannan katon liittyminen seinään riippuu vähän siitä, minkälaisen kattomateriaalin valitsette, mutta kuten sanot, tarvitaan pelti (pystysauma), joka nousee paneelin taakse ja sitten kallistuu katon yli.
Ehdotan myös ajatusta "rakenna ensin veranta/ulkohuone ja laita sitten parveke päälle".
Terassilautojen lattianiskat sahataan kiilamaisiksi niin, että terassi on vaakasuora, mutta niskat lepäävät katon päällä, mielellään jonkin matkan päässä katosta. Suosittelen aumakattoa, jotta räystäs pitää saman korkeuden ympäri, mutta pulpettikato on vieläkin helpompi.
Verantakaton liitos julkisivuun riippuu hieman kattopäällysteestä, jonka valitsette, mutta kuten mainitsit, tarvitaan pelti (räystäsneula), joka menee paneelin taakse ja sitten taitetaan katon yli.
Kiitos vastauksesta. Koska aiomme rakentaa terassin ulkohuoneen päälle, ajattelemme laittaa yksinkertaisen kattohuovan raakapontin päälle.
Joten ei tarvita kolmiolistoja vaan yksinkertaisesti asetamme kiilasahatun painekyllästetyn laudan tiiviisti raakaponttia vasten, ja sitten taitamme huovan sen päälle? Sisäpuolella huopa huolehtii vedestä ja ulkopuolella on suojapeltiseinä, joka huolehtii vedestä kiilamaisen laudan ulkopuolella, jossa huopaa ei ole? Se voi hyvinkin toimia.
Luuletko, että riittää, jos pelti/huopa nostetaan ylös peitelistan taakse vai täytyykö mennä itse julkisivulaudoitukseen? Olen lukenut, että jos peltimies tekee tämän, hän poistaa peitelistat, jyrsii uran muutaman sentin katon yläpuolelle ja painaa siihen pellin, joka on taivutettu niin, että se pysyy kiinni urassa, peittää julkisivun viimeiset sentit ja menee sitten katon yli. Sen jälkeen peitelistat asetetaan takaisin, joka on lähinnä koriste? Voi tiivistää lisäsilikonilla....
Hmm, luulen, että et saanut samaa kuvaa siitä, miten parveke rakennetaan kuin minä. Ensinnäkin kirjoitat "veranta päällä". Tulkitsin aloitusviestin siten, että se olisi avoin parveke terassin kanssa, vähän kuin inspiraatiokuvassasi? Lähden tästä viimeksi mainitusta vastauksessa. Ehkä vähän käsitehämmennystä.
Tarkoitan, että teet verannan katon täysin valmiiksi ikään kuin siihen ei tulisi parveketta. Sitten asetat löysän palkiston päälle, jolle terassi voi levätä (tarvitaan kyllä jokin kiinnitys taloon, mutta lattiareglat lepäävät vain katon päällä). En kuitenkaan tiedä varmasti, miten hyväksyttävää on pitkäaikaisten kuormien kanssa pahayllytetyn katon päällä, itse olemme valinneet metallin.
Mitä tulee metalliin liitoksessa talon kanssa, niin ei todellakaan riitä, että se on lautojen takana. En tiedä, miltä seinärakenteesi näyttää, mutta arvaan, että sinulla on tuulensuojakangas tai ulkogyproc runkorungossa. Jos haluat tehdä sen oikein, metallin pitäisi olla tämän takana. Saatat joutua varaamaan vähän paneelin vaihtamiseen liitoksen ympärillä.
Paneelin ulkopuolelle laitetut pellit näkee melko usein esimerkiksi ikkunapeltiä yläpuolella, mutta se on todella hätävararatkaisu, kun joku on jättänyt peltin alun perin tekemättä tai jotain. Mielestäni on jo epäonnistuttu, jos silikonia joudutaan sekoittamaan mukaan. Sinun tapauksessasi tuntuu vielä tärkeämmältä tehdä oikein, osittain siksi, että seuraus olisi paljon ikävämpi, jos vettä päätyisi eristettyyn kattoosi kuin jos yläpellityksesi ei täyttäisi tehtäväänsä täysin, ja osittain siksi, että toivottavasti rakentamasi kestää muutamia paneelin vaihtoja, etkä halua rakentaa kattoa ja paneelia yhteen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.