Olen kauhukseni huomannut, että parveketta kannattelevat pylväät ovat pahasti mädän vaurioittamat:
Punainen puinen pylväs, jossa on merkittävä lahovaurio alaosassa, sijaitsee betonipylväällä. Pylvään pinta on halkeillut ja maali irtoilee.
Kuten näkyy, pylväät seisovat "tassun" päällä. Mädän vauriot näyttävät rajoittuvan alueelle aivan alhaalla, tassun läheisyydessä. Tietenkin olen huolissani kantavuudesta ja parvekkeen vakaudesta:
Parvekkeen tukipylväs, joka on maalattu punaiseksi ja valkoiseksi. Yläpalkissa on koristeellisia yksityiskohtia ja kaiteessa jouluvalot.

Mielenkiintoinen havainto on kuitenkin, että puupylväs ei näytä kunnolla lepäävän tassun päällä:
Puunpylväs, jossa on huomattavaa lahoa alaosassa; veitsi työnnettynä reiän sisään, etualalla puulastuja.
Voin työntää veitsen pylvään ja tassun väliin joka suunnasta, ja keskellä veitsi osuu johonkin kovaan, joten epäilen, että pylvään keskellä on jonkin tyyppinen teräselementti. Voisiko olla niin, että parveketta tosiasiassa kannattelee teräksinen rakenne ja puupylväs on lähinnä esteettinen? Tähän on tietysti mahdotonta vastata pelkästään kuvan ja kuvauksen perusteella, mutta ehkä jollain on kokemusta vastaavasta aiemmin?

Mitä tulee mädän aiheuttajiin, niin voin vain spekuloida, mutta huomaan, että pylvään halkeamat näyttävät täytetyn jollain tiivisteaineella ja koko pylväät on maalattu jollain muovimaalilla.

Sitä kannattelee pylväs, ja perustana sillä on luultavasti metallinen jalka. Pylvään osia voidaan vaihtaa, silloin sinun on kevennettävä parveketta ja vaihdettava huonot osat. Se näyttää olevan muoviväriä, valitettavasti huonoin kaikista maailmoista.

• Tykkään
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Se on tuettu tolpalla ja perustana sillä on luultavasti metallijalka. Tolpan osia voi vaihtaa, mutta silloin täytyy keventää parveketta ja vaihtaa huono osa. Se näyttää muovimaalilta, valitettavasti huonoin kaikista maailmoista.
Kiitos, kuulostaa järkevältä. Mutta ehkä sitten on niin, että tolpan ylempänä oleva terve puu lepää metallijalalla eikä kestävyydessä ole akuuttia riskiä?

P
AJ82 AJ82 sanoi:
Kauhistuksekseni olen huomannut, että parveketta kannattelevat pilarit ovat pahasti lahonneet:
[kuva]
Kuten näkyy, pilarit seisovat "jalustalla". Lahovaurio näyttää olevan rajoittunut alaosaan, lähellä jalustaa. Olen tietenkin huolissani kantavuudesta ja parvekkeen vakaudesta:
[kuva]

Mielenkiintoinen havainto kuitenkin on, että puurakenteinen pilari ei näytä lepäävän jalustaa vasten:
[kuva]
Voin työntää veitsen pilarin ja jalustan väliin kaikilta puolilta, ja keskellä veitsi osuu johonkin kovaan, joten epäilen, että pilarin keskellä on jonkinlaista terästä. Voisiko olla, että parveketta kantaa itse asiassa teräsrakenne ja että puinen pilari on enimmäkseen esteettinen? Tähän on tietysti mahdotonta vastata pelkästään kuvien ja kuvauksen perusteella, mutta ehkä jollain on aiempaa kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Lahovaurion syistä voin vain spekuloida, mutta huomaan, että pilarin halkeamat näyttävät olevan täytetty jollain tiivisteellä ja että koko pilarit on maalattu jonkinlaisella muovimaalilla.
Luultavasti pilari on kantava, yleensä käytetään pilarikenkiä, jotta puurakenteinen pilari nousee hieman irti betonista, vähintäänkin niiden välissä pitäisi olla bitumikermi.

Pilari täytyy vain vaihtaa, pelastusta sille ei ole...

Näyttää olevan liimapuupylväs (ostettu tai kotitekoinen). Mädäntyminen pylvään alaosassa ei ole harvinaista tai outoa. Mitä huonompi puunlaatu, sitä nopeammin se mädäntyy, ja prosessi kiihtyy muovi- ja alkyydimaaleilla. Todennäköisesti vain pintapuu on huonossa kunnossa (ainakin toistaiseksi/enimmäkseen), joten se näyttää vähän pahemmalta kuin se on. Tämä täytyy korjata, mutta sinun ei todennäköisesti tarvitse jättää kaikkea muuta käsistäsi juuri nyt, vaan voit todennäköisesti rauhassa odottaa kesää, jos se on parempi aika toimenpiteille. Minulla on hämärä käsitys, että sellaiset kantavat rakenteet ulkona vaativat nykyään painekyllästetyn puun NTR A, mikä kuvien perusteella ei vaikuta olevan liiallinen vaatimus...

Tarkista joka tapauksessa koko tolppa ylös asti mädäntymisen varalta. Kokemukseni mukaan tällaisissa tapauksissa se on useimmiten huonoa vain alaosassa. Yleensä riittää, että vain alaosa vaihdetaan. Sitten täytyy arvioida, mitkä kuormat tolpalle tulevat, erityisesti sivuttaissuunnassa.

• Tykkään
AJ82
  • Laddar…
P
Ei ole vaatimusta painekyllästetystä pylväissä..
Jos jatketaan, tulisi laskea niin, että pylväs ei katkea kuormituksen vuoksi..

Karrock
Voisi olla esimerkiksi 2 tuuman teräsputki, joka on kantava, ja puukonstruktio on esteettinen lisärakennelma ympärillä. Vääntää sääntö viereen ja sitten vaihtaa ensin puoli esimerkiksi 0,5 m ja sitten toinen puoli 1 m, puulla, joka on päässyt imeytymään öljyyn jonkin aikaa ja levätä aluspahvin päällä, on melko tapahtumaton projekti. Pilarin ylikuormitus on perusteellinen kuormitukselle, joten sen on mädännä miltei koko poikkileikkauksessa ennen kuin se alkaa laskea.

Kiitos vastauksista! Se tuntuu kuitenkin rauhoittavalta. Tietysti aion kutsua ammattilaisen katsomaan asiaa myös, joten katsotaan. Se ei ole tehtävä, jonka haluaisin tehdä itse.

• Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.