Hei!
Appiukolla on terassi. 17 x 3 metriä. Kantavat palkit ovat pylväiden päällä etureunassa ja kiinnitettyinä talon seinään takareunassa. Pylväät ovat noin 2,5 metriä korkeita.
Lattiakannattimet ovat 45x195 jännevälillä 3 metriä, joten se on varmaankin kunnossa.
Kuitenkin kantava palkki on 45x195, ja pylväiden etäisyys on noin 2,40 m, mikä ei ole kunnossa. Samalla mikään ei ole romahtanut ja terassi on vähintään vuodelta 2004, jolloin appiukko osti talon.
Arkipäivän ongelma on sen sijaan hiukan liikaa keinumista ponttilaudassa. Tämä johtuu luultavasti siitä, että se on 28x120 ja lattiakannattimet ovat noin cc 90 cm.
Olen miettinyt laittavani lisää lattiakannattimia väliin, jolloin se olisi cc noin 45 ja keinuminen loppuisi.
Kuitenkin olen epävarma, voisiko tämä pahentaa ongelmaa pylväiden rakenteellisesti väärän etäisyyden kanssa, jonka pitäisi oikeastaan olla maksimissaan 1,8 metriä tai kannattavat palkit vähintään 70x195 (jos olen lukenut taulukot oikein).
Tietääkö joku, kuinka kasvava määrä lattiakannattimia vaikuttaisi kantavuuteen? Onko parempi/turvallisempaa lisätä ponttilaudan paksuutta?
Kiitollinen kaikesta tiedosta.
Terveisin, Pär
Kantava palkki, joka on välillä/tolppien/pilarien päällä, voit kaksinkertaistaa ruuvaamalla paikalleen toisen 45*195-puupalkin, jolloin siitä tulee 90*195.
Saatat joutua vähän loveta palkkia, riippuen siitä miltä se näyttää.
Minä yhdistin kaksi 45*195 kantaviin palkkeihin, pylväiden välillä on noin 2,8 metriä. Minulla on sitten 45*145 lattiajuoksuina, kantavien palkkien välillä on noin 2 metriä, käytän lattiajuoksuissa C/C60.
Minulla on 120*28 terassilauta.
Hei Demmpa ja kiitos vinkistä. Ongelma on, että palkki lepää pylväissä olevassa lovessa, joten laittaa 2x 45x195 ei taida onnistua. Katso kuva.
Ehdotuksesi sai minut kuitenkin miettimään, voisiko ainakin laittaa lisäpalkin pienemmällä leveydellä viereen loven yläpuolelle pylvään päälle. Kuitenkaan en voi vetää niitä yhteen gaffel-ankkurin takia olemassa olevassa palkissa.
Kiitos ideasta!!
Hei Demmpa ja kiitos vinkistä. Ongelma on, että pääkannatin lepää pylväiden lovetussa osassa, joten 2x 45x195 laittaminen ei todennäköisesti onnistu. Katso kuva. Ehdotuksesi sai minut kuitenkin miettimään, voisiko ainakin laittaa toisen pääkannattimen kapeammalla leveydellä viereen lohkon yläreunaan pylvään päälle. En kuitenkaan voi vetää niitä yhteen, koska haarukkakiinnike on olemassa olevassa pääkannattimessa. Kiitos ideasta!!
Pilarit näyttävät olevan puuta, joten on melko helppoa sahata lovi pilareihin ja asentaa kantolinja siihen. Samalla voi sahata pyöristyksen pilareihin, jotta vesi ei voi jäädä seisomaan pilareille.
Uuden kantolinjan voi asentaa joko olemassa olevan viereen (vaikeampaa) tai pilarin toiselle puolelle (helpompaa).
Se, mikä määrää kantopalkkien kuorman, on niiden keskinäinen etäisyys ja pilariväli. Lattiaholkkien määrän lisääminen tarkoittaa vain vähäistä kuorman lisääntymistä kantopalkkeihin. 90 cm on aivan liian pitkä 28x120 mm terassilaudoille, mielestäni 60 cm on maksimi mukavan tunteen saavuttamiseksi. 3 m jänneväli 45x195 lattiahirsille on rajalla. Sen sijaan 3 m c/c etäisyys ja 2,4 m pilariväli kantopalkkeille on aivan liian heikko. On olemassa kaksi periaatetta ongelman ratkaisemiseksi. 1) Kaksinkertaistaa kantopalkit, eli 2 kpl 45x195 vierekkäin. 2) Puolittaa joko c/c-etäisyys tai pilariväli.