Löysin joukon halpoja inserttejä Puolassa ja mietin, tarvitsevatko ne olla tyyppihyväksyttyjä Ruotsin uber-nuohoojan toimesta?
Ajattelin rakentaa sen avotakkaan.

Ystävällisin terveisin
David
 
Jotkut über-nuohousmiehet voivat olla hankalia, kun on kyse ei "tyyppihyväksytyistä" tulisijoista. Tämä, vaikka ne ovat EU-hyväksyttyjä. :o
He haluavat kai näyttää valtansa. :P
Kysy paikalliselta nuohoojaltasi kahvilassa, niin ehkä hän rauhoittuu. :-/ :D
 
Immobil sanoi:
Tämä siitä huolimatta, että ne ovat EU-hyväksyttyjä. :o
CE-merkittyjä vai mitä?? Ei se takaa, että ne on testattu niiden sääntöjen mukaan, jotka ovat voimassa (Boverketin Rakennusmääräykset), sen sijaan on uusi eurooppalainen merkintä, joka näyttää kuinka paljon lämpöä savupiipun pitäisi kestää tiettyyn tulisijaan jne., mutta se merkintä on hädin tuskin alkanut ja luultavasti ei ole mitenkään "halpoja" puolalaisia inserttejä.

Immobil sanoi:
He haluavat kai näyttää voimansa. :P
Tai sitten varmistua siitä, ettet sinä ja koko perheesi pala hengiltä, koska valitsit tulisijan, joka antaa 450 astetta, kun savupiippusi kestää vain 350 ......
 
Kysymys Brasselle:
Sisäosa avoimessa takassa, jossa on muurattu savupiippu, ei kai aiheuta korkeampaa lämpötilaa takassa/muurausrakenteessa kuin jos polttaisi suoraan avoimessa takassa, vai mitä?

terv.
David
 
humm..

Min kommun (huddinge) vaatii rakennusilmoituksen asennuksessa. He hyväksyvät vain tyyppihyväksytyt.. Nuohooja halusi myös nähdä, että minulla oli rakennusilmoitus..

Hyväksytty juttu on joku ympäristö härpäke muun muassa...

Helpoin on ehkä soittaa nuohoojalle ja tarkistaa.. hän tietää kyllä..
 
Jo eftersom det inte blandas lika mycket "kall" luft i elden/rökgaserna som kyler rökgaserna innan de når skorstenen, en insats med luckor tar ju in uppskattningsvis 5-10% mängden luft vid eldning plus att godset som i bästa fall är gjutjärn magasinerar mycket värme.

En insats (förutsatt att det finns luckor som man kan stänga) ger upphov till mycket högre rökgastemperatur än en öppen spis. Därför tycker jag det är lite synd att skylla på nån "über-sotare som vill visa sin makt" och som det är lätt att hacka på när det finns lite mer bakom detta. Det är ju trots allt väldigt varmt i rökkanal och det känns onödigt att hus ska behöva brinna ned och människor brinna inne för att man ignorerar riskerna med värmen som kan spridas från eldstad eller skorsten.
 
OK. Hyväksyn argumenttisi.

Ystävällisin terveisin
David
 
David,
Osta Schiedel isokern hormi, se on todella hyvä ja halpa. Tyyppihyväksyntä löytyy ruotsalaiselta verkkosivulta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.